Helft van Nederlanders is nu flexitariër (of semi-vegetariër)

03 december 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Het aantal flexitariërs – mensen die wel vlees en vis eten maar dit minimaal één keer per week bewust niet doen – neemt volgens onderzoek van Markteffect in rap tempo toe in Nederland. Vijf grafieken over de opkomst van het fenomeen.

Ruim minder dan de helft van de Nederlanders (46%) eet vandaag de dag dagelijks vlees of vis. Pakweg tien jaar geleden lag dit percentage nog veel hoger. De groep is inmiddels ingehaald door de flexitariërs, die bijna de helft van de Nederlanders bevat (48%). De overige 6% is vegetariër (5%) of veganist (1%).

Welk van de volgende beschrijving komt overeen met je eetpatroon

Consumenten kiezen voor minder vlees omdat het beter is voor natuur en milieu (59%), minder dierenleed veroorzaakt (47%) en gezonder is (36%). Opvallend is dat het verschil tussen mannen en vrouwen vrij groot is als gaat om dierenleed: 52% van de vrouwen geeft deze reden aan om minder te vlees tegenover 42% van de mannen. 

Wat zijn voor jou de belangrijkste motivaties om soms geen vlees te eten

Met name de jongeren van 18 tot en met 34 jaar wakkeren de flexi-trend aan: 69% van de jongeren geeft aan maandelijks of nog vaker vleesvervangers te eten. Voor Nederlanders van 35 tot en met 44 jaar geldt dat voor 51% en voor 55-plussers voor 44%.

Naar schatting, hoe vaak eet je gemiddeld vleesvervangers

Gevraagd welke vleesvervangers het populairst zijn wijzen flexitariërs vooral naar vleesvervangers die ingrediënten zijn voor maaltijden (bijvoorbeeld vegetarisch gehakt) en vegetarische maaltijdcomponenten (bijvoorbeeld een plantaardige burger).

Welk typen vleesvervangers eet je weleens

Twee dips die hun oorsprong vinden in de Libanese keuken staan op plek drie en vier: hummus en falafel (ballen gemaakt van kikkererwten). Ook tofu en tempeh – vegetarische vleesvervangers uit de Oosterse keuken – staan in de top tien.

Naar schatting, eet je momenteel meer of minder vlees op weekbasis 12 maanden geleden

Volgens een ander onderzoek van Kearney is tegen 2040 de helft van alle vleesconsumptie wereldwijd vegetarisch van aard. Het gaat dan om vegetarische/veganistische vleesvervangers, maar ook om kweekvlees. 

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek van Markteffect is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 2.011 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder. Markteffect is een van de bekendere onderzoeksbureaus van ons land.