Helft werkgevers wil sleutelen aan employee benefits-strategie
De als gevolg van de coronacrisis ingezette thuiswerkrevolutie maakte dat werkgevers ook hun arbeidsvoorwaarden opnieuw onder de loep moesten nemen. En dan vooral op het gebied van flexibiliteit en het ondersteunen van welzijn, zo blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson.
Het adviesbureau ondervroeg meer dan 3.500 werknemers wereldwijd, om erachter te komen wat op het gebied van arbeidsvoorwaarden hoog op de agenda staat. Uit het onderzoek komt naar voren dat er volop wordt gesleuteld, of gesleuteld zal gaan worden aan de employee benefits-strategie. Zo heeft op dit moment iets meer dan de helft (51%) van organisaties momenteel geen duidelijke benefits-strategie. In twee jaar tijd moet dit percentage zijn gedaald naar slechts 8%.
“De pandemie heeft ervoor gezorgd dat veel werkgevers vanuit een ander perspectief naar hun arbeidsvoorwaarden zijn gaan kijken. Veel organisaties hebben te maken met een grote kloof tussen waar ze nu staan en waar ze willen staan”, zegt Sander Kwint, Director Health en Benefits Nederland bij Willis Towers Watson.
De meerderheid (75%) van de werkgevers voert de toename van thuiswerken op als belangrijkste reden voor de verandering. En hoewel thuiswerken zijn waarde heeft bewezen gedurende de pandemie, komen er ook diverse uitdagingen bij kijken. Met het oog op de arbeidsvoorwaarden dienen HR-functionarissen na te denken over hoe ze aspecten als reiskostenvergoeding en/of een mogelijke thuiswerkvergoeding moeten inrichten.
Verder lezen: Denk na over arbeidsvoorwaarden rondom thuiswerken.
De krapte op de arbeidsmarkt is volgens het Willis Towers Watson-onderzoek met 67% de op één na grootste oorzaak van verandering, omdat bedrijven moeite hebben om personeel aan te trekken en te behouden.
Ook willen werkgevers in het upgraden van hun arbeidsvoorwaarden meer aandacht besteden aan mentale gezondheid als gevolg van de pandemie. Zo geeft 37% van de werkgevers aan dat hun aanpak van het emotioneel welzijn van hun medewerkers het afgelopen jaar is aangemerkt als een zwak punt. Om dat te veranderen, geeft 78% aan dat het verbeteren van deze aanpak een belangrijke prioriteit is voor de komende twee jaar.
“Door de pandemie en de lockdowns is het besef gegroeid dat mentale gezondheidsproblemen schadelijk kunnen zijn voor het personeel en dat werkgevers een belangrijke rol spelen bij de ondersteuning van hun mensen”, zegt Kwint hierover.
Verder lezen: Bekommert werkgever zich voldoende om gezondheid van personeel?
Een andere trend die naar boven komt is het personaliseren van arbeidsvoorwaardenpakketten. 54% van de werkgevers wil de komende twee jaar een ‘maatgesneden’ pakket kunnen aanbieden aan werknemers.
“We zien ook een bredere verschuiving naar het erkennen van en tegemoetkomen aan individuele behoeften en omstandigheden. Technologie maakt een meer gepersonaliseerde en op maat gemaakte werknemerservaring mogelijk, die verder gaat dan het aanbod van een paar standaard arbeidsvoorwaarden zoals pensioen en verzekeringen”, besluit Kwint.