Werknemerservaring is nu topprioriteit voor werkgevers

14 juli 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Meer dan negen van de tien werkgevers in West-Europa zeggen dat het verbeteren van de werknemerservaring ondertussen een topprioriteit is. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Willis Towers Watson. 

De afgelopen zestien maanden werkte een aanzienlijk deel van de wereldwijde beroepsbevolking vanuit huis. Die situatie kende zowel voor- als nadelen. Volgens sommige onderzoeken verhoogt thuiswerken de productiviteit, volgens andere onderzoeken verstoort het de werk-privébalans – waar vooral vrouwen veel last van blijken te hebben. 

Of thuiswerken al dan niet als prettig wordt ervaren, hangt dus in grote mate af van de persoonlijke situatie van professionals. Om die reden vereist het creëren van de optimale werknemerservaring maatwerk. En dat realiseren werkgevers zich na bijna anderhalf coronajaar maar al te goed.

Werknemerservaring is nu topprioriteit voor werkgevers

“De pandemie heeft bij veel organisaties tekortkomingen in de werknemerservaring aan het licht gebracht”, zegt Joris Wonders, werkzaam bij Willis Towers Watson. “Het verbeteren van de werknemerservaring is daarom een noodzaak geworden voor werkgevers.”

De onderzoeksresultaten van het internationale adviesbureau bevestigen deze prioriteitsshift. Zo beschouwt 91% van de West-Europese werkgevers de werknemerservaring momenteel (en tot en met 2024) als topprioriteit – vóór de pandemie ging het ‘slechts’ om 40%.

Win-winsituatie

Het verbeteren van de werknemerservaring behelst meer dan gehoor gegeven aan de thuiswerkvoorkeuren van medewerkers, aldus de onderzoekers. Zo zeggen meer dan zes op de tien West-Europese werkgevers de werknemerservaring eveneens naar een hoger niveau te willen tillen door hun personeel betere opleidingsmogelijkheden aan te bieden.

Vanzelfsprekend gaat met het verbeteren van de werknemerservaring veel geld gemoeid. Maar het mes snijdt aan twee kanten, stelt Willis Towers Watson. Een betere werknemerservaring leidt namelijk tot meer betrokkenheid onder medewerkers, die eveneens gelukkiger zijn en daardoor minder snel geneigd zijn het bedrijf waarvoor ze werken te verlaten. En bovendien levert een betere werknemerservaring ook nog eens meer productiviteit op. Tel uit je winst.

Blik op de toekomst

Hoewel veel coronamaatregelen in Europese landen de afgelopen weken werden stopgezet, zegt meer dan 90% van de werkgevers nog niet klaar te zijn om eigen pandemie-gerelateerde beleidsmaatregelen – zoals verplicht thuiswerken en online vergaderen – per direct te beëindigen. De meerderheid verwacht hier pas eind dit jaar of in 2022 klaar voor te zijn. 

Doordat bij veel organisaties het coronabeleid dus nog wel even door zal lopen, kan niet direct wordt gestart met alle facetten van het verbeteren van de werknemerservaringen. Maar deze situatie biedt ook mogelijkheden.

“Bedrijven hebben nu voldoende de tijd om een goede werknemerservaring-strategie te ontwikkelen; een die hun bedrijfsstrategie ondersteunt”, zegt Antoinette Lefevre-Stevens, werkzaam bij Willis Towers Watson. “Hierna kunnen ze overgaan tot de uitvoering van deze plannen.”