Blokker introduceert CO2-neutrale bezorgdienst
Retailgigant Blokker heeft samen met fietskoerier Packaly een duurzame bezorgdienst gelanceerd.
De afgelopen tien jaar is online winkelen steeds populairder geworden. De coronapandemie heeft deze trend nog eens flink versneld, waardoor de e-commercemarkt – zowel wereldwijd als in Nederland – naar nieuwe hoogten is gestuwd. Deze massale gang van consumenten naar het online kanaal heeft echter zijn weerslag op het klimaat.
De busjes van de pakketbezorgdiensten – die steeds meer overuren draaien – zijn namelijk verantwoordelijk voor vele miljoenen kilogram aan CO2-uitstoot. Dit wordt nog eens verergerd doordat consumenten een aanzienlijk deel van de spullen die ze online aanschaffen weer terugsturen.
Het Nederlandse Blokker wil wat doen aan deze problematiek. Tot voor kort werden alle online bestellingen afgehandeld via het centrale distributiecentrum in Geldermalsen. Op zichzelf geen gekke aanpak. De organisatiestructuur van het bedrijf biedt echter meer mogelijkheden.
Blokker beschikt namelijk over ruim 400 filialen. En daar zijn min of meer dezelfde spullen te koop als in de webshop. Is het in sommige gevallen dan niet beter voor het milieu om een online bestelling via een lokale winkel af te handelen?
Blokker voerde een interne analyse uit en concludeerde dat het inderdaad beter zou zijn voor het milieu, en bovendien economisch haalbaar, om van zijn volledig gecentraliseerde bezorgmodel over te stappen op een deels gedecentraliseerd model. Kortom, de filialen gaan een rol spelen in de levering aan consumenten.
Extra bezorgoptie per fietskoerier
Vanaf volgende maand zal Blokker zijn klanten ook een duurzame bezorgoptie aanbieden. Kiest een consument daarvoor, dan wordt een online bestelling afgehandeld via een lokaal filiaal én Packaly. Koeriers van dit bedrijf zullen per fiets de online bestelling van de Blokkerwinkel naar het huis van de klant brengen.
De technologie die dit nieuwe model mogelijk maakt wordt geleverd door Magnus. Het IT- en organisatieadviesbureau zet hiervoor zijn zogeheten Magnus OIL-platform in, dat ook al door andere retailers wordt gebruikt.
“Met deze samenwerking toont Blokker zijn innovatiekracht en toekomstvisie”, aldus André Damsteegt, Managing Partner bij Magnus Black. “Door de no-nonsense mentaliteit en daadkracht van zowel Blokker als Packaly hebben we deze nieuwe bezorgoptie heel snel mogelijk kunnen maken.”
In eerste instantie wordt de duurzame bezorgmogelijkheid geïntroduceerd in vier steden – Amsterdam, Amstelveen, Den Haag en Utrecht. Dit najaar wil Blokker de bezorgoptie uitrollen in meer dan dertig andere Nederlandse gemeenten.
“We zien de samenwerking met Blokker als een prachtige bevestiging dat duurzame bezorging de norm hoort te zijn binnen het retaillandschap”, zegt Axel Dekker, CEO van Packaly. “Het laat eveneens zien dat winkels ingezet kunnen worden voor meer dan ter plekke shoppen.”
Momenteel betaalt een consument bij Blokker per online bestelling zes euro extra voor de groene bezorgoptie. Maar als hij of zij meer dan veertig euro besteedt in de webshop is de duurzame bezorgmogelijkheid gratis, bevestigt CEO Jeanine Holscher, die sinds oktober 2020 de scepter zwaait bij het retailbedrijf.
“Het ondernemen van vandaag is meer dan alleen verkopen. Van ondernemers wordt ook verwacht dat zij oog hebben voor brede maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid. Hierin nemen we als Blokker onze verantwoordelijkheid: we rekenen duurzaamheid tot een van onze strategische topprioriteiten.”