Uitstapje? Meerderheid niet bereid zich voorafgaand te testen

27 april 2021 Consultancy.nl

De meerderheid van de Nederlanders (56%) is niet bereid zich te laten testen op Covid-19 voorafgaand aan een dagje erop uit. 

Dat blijkt uit een nieuwe studie van onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van vrijetijdsbedrijf Libéma, dat in 2019 meer dan €100 miljoen omzette met zijn evenementenaccommodaties, vakantie- en attractieparken. 

Voor buitenactiviteiten – zoals het bezoeken van een dierentuin, festival of een attractiepark – ligt de testbereidheid onder Nederlanders lager dan voor binnenactiviteiten – zoals het bezoeken van een concert, museum of restaurant.

Uitstapje? Meerderheid niet bereid zich voorafgaand te testen

“Mensen hebben het idee dat buitenactiviteiten zoals het bezoeken van een dierentuin of een pretpark gewoon veilig is en zien daarom het nut van testen veel minder in”, vertelt Leentje Lips, divisiedirecteur bij Libéma.

“En dat gevoel delen we”, vervolgt Lips. “Er is vorig jaar al aangetoond dat het buiten gewoon goed geregeld kan zijn. We zijn er dan ook van overtuigd dat we vanaf 11 mei op een veilige manier weer open zouden kunnen zonder deze extra testmaatregel.” 

Gierig of prijzig?

Als voor de tests betaald moet worden, keldert de testbereidheid verder: slechts 22% van de Nederlanders is bereid zich tegen betaling te laten testen voorafgaand aan een uitstapje. 

En als vervolgens ook nog eens meer dan €15 wordt gerekend voor zo’n test, bereikt het draagvlak een nieuw dieptepunt: maar 13% van de respondenten is tegen die prijs nog bereid om voorafgaand aan een dagje erop uit een coronatest te doen.

Toch zijn Nederlanders volgens de cijfers van Markteffect gemiddeld genomen wel bereid om €9 per persoon per test te betalen. Dat lijkt wellicht een klein bedrag, maar relatief gezien stijgen de kosten van een uitstapje behoorlijk. Zo kost een kaartje voor dierentuin Artis inclusief coronatest per persoon 36% meer (€25 + €9). En wat te denken van een vijfkoppig gezin? Dat betaalt per dagje erop uit ineens €45 extra. 

Trouwste klanten

Verder is de ruime meerderheid van abonnementhouders van bijvoorbeeld pretparken en dierentuinen niet bereid zich te laten testen of hiervoor te betalen. Mocht dat in de toekomst wel verplicht worden, dan overweegt twee derde (67%) om zijn of haar abonnement op te zeggen. Vanzelfsprekend levert dit de vrijetijdssector de nodige kopzorgen op.

“Abonnementhouders zijn ontzettend belangrijk voor de pretparken en dierentuinen”, benadrukt Lips. “Ze zijn onze trouwste bezoekers en ook tijdens de coronacrisis hebben ze ons onvoorwaardelijk gesteund. Het feit dat deze groep zich niet wil laten testen, nemen we heel serieus, want we willen hen ook graag weer verwelkomen vanaf 11 mei.”

More on: Markteffect
Netherlands
Company profile
Markteffect is not a Netherlands partner of Consultancy.org