Nederlandse ondernemers wederom positiever over toekomst

01 april 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Nederlandse ondernemers zijn wederom positiever over hun bedrijfsvooruitzichten en het herstel van de economie. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Kruger.

Ondertussen heeft adviesbureau Kruger uit Rotterdam tijdens de coronacrisis zeven keren het economische sentiment onder directie- en managementleden en ondernemers in het groot-, midden- en kleinbedrijf gepeild.

In november 2020 kwam in het terugkerende onderzoek van het bureau naar voren dat ondernemers positiever dachten over de economische toekomst. Uit de laatste rondgang, gehouden in maart van dit jaar, blijkt dat deze trend zich heeft voortgezet.

Stijgende lijn

Waar in april 2020 slechts 28% van de ondernemers dacht in staat te zijn zelfstandig en zonder grote schade door de crisis heen te komen, was dat er in de zomer al 44%. Sindsdien heeft de stijgende lijn zich sterk voortgezet: momenteel verwacht maar liefst 71% ongehavend de coronapandemie achter zich te laten.Hoe overleeft u de crisis

Omzetvooruitzichten

Het groeiende geloof in het herstel van de economie hangt sterk samen met de verbeterde omzetverwachtingen. In november 2020 dacht 39% van de ondernemers dat ze in 2021 – in vergelijking met 2019 – een omzetgroei zouden realiseren, momenteel verwacht 42% van de bedrijven dit jaar een hogere omzet dan in 2019 neer te gaan zetten.

Verwacht omzetverlies 2021

Op de wat langere termijn pakken de omzetverwachtingen nog positiever uit. Zo denkt 56% van respondenten dat hun omzet in 2022 – in vergelijking met die van 2019 – hoger zal uitvallen. “De detailhandel, horecasector en de evenementenbranche verwachten volgend jaar echter een lagere omzet in vergelijking met 2019”, geven de onderzoekers aan. 

Besparingsmaatregelen

Zeker in het begin van de coronacrisis zagen veel ondernemers hun inkomsten flink dalen. Om grip te houden op hun kasstromen, besloten velen om ingrijpende besparingsmaatregelen door te voeren, zoals het uitstellen van investeringen en snijden in het marketingbudget.

Ondernemingen lieten dit strenge besparingsbeleid de afgelopen maanden stap voor stap los. Ter illustratie: aan het begin van de coronacrisis bespaarde ongeveer één op de drie ondernemers op zijn marketing- en investeringsbudget, momenteel gaat het om circa 15%. En deze trend wordt ook in de rest van 2021 voortgezet, zeggen de experts van Kruger. BesparingsmaatregelenEen besparingsmaatregel waarvan de populariteit in vergelijking met meer dan een jaar geleden min of meer ongewijzigd is gebleven is huisvesting – oftewel kantoorruimte. Aan het begin van de pandemie zei 11% van de ondernemers hierop te willen besparen, momenteel gaat het om 10%. 

Deze trend is in lijn met een bredere maatschappelijk ontwikkeling. Door de coronacrisis is men anders gaan denken over kantoren. Zo komt in een onderzoek van Capgemini naar voren dat thuiswerken de productiviteit verhoogt, terwijl daarnaast kosten kunnen worden bespaard door kleinere kantoorruimtes te huren. Hier werd eerder ook al op gewezen door KPMG.