Ordina harmoniseert CRM-landschap met SAP C4C implementatie
Ordina heeft met de ingebruikname van SAP Cloud for Customer (C4C) een volgende stap gezet in de professionalisering van zijn business development en accountmanagement.
Tot de go-live, die op 1 november 2020 plaatsvond, werkte Ordina met twee verschillende CRM-systemen. Hierdoor miste de IT-dienstverlener op sommige gebieden een integraal inzicht in de relatie met de klant, in de markt en in het eigen portfolio. Als onderdeel van zijn ambitie om een ‘360-gradenbeeld’ te krijgen, koost de ICT-dienstverlener voor het implementeren van een integraal CRM-systeem.
“De salesfunnel moet op ieder moment en in één oogopslag volledig inzichtelijk zijn voor de gehele organisatie. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de contactmomenten met de klant, de voortgang van de dienstverlening en lopende marketingactiviteiten”, legt Ordina-directeur Arjan Werkhoven uit.
Hij voegt toe dat het nieuwe systeem Ordina, dat ongeveer 2.600 medewerkers in de Benelux telt, tevens in staat stelt om een hechtere band met zijn klanten op te bouwen: “Klantintimiteit is voor ons erg belangrijk. Als flexibele, lokale partij staan we heel nauw in verbinding met onze klanten.”
Na een vergelijkingstraject viel de keuze op SAP Cloud for Customer. Werkhoven: “Dit was vanuit onze visie en strategie de beste oplossing. Dit systeem biedt operationele uniformiteit, gemak en transparantie.”
Wat ook meespeelde in het besluit was dat Ordina in België en Luxemburg reeds gebruikmaakte van het SAP C4C-systeem, wat het implementatietraject eenvoudiger maakte.
Als gevolg van de migratie hebben zo’n zeshonderd klanten de overstap naar het nieuwe systeem gemaakt. “Dit was voor ons hét moment om meteen de ‘winterschoonmaak’ te doen. Je moet goed kijken hoe de data zijn opgebouwd, welke historie je meeneemt en hoe je die mapt op de organisatiestructuur”, aldus Werkhoven.
Ordina plukt inmiddels de vruchten van het nieuw systeem. Door de integratie met de boekhouding van Ordina in SAP ontstaat één versie van de waarheid. Zo wordt het aanmaken van nieuwe klanten of gecontracteerde opdrachten automatisch via een workflow geïntegreerd in de boekhouding. Daarnaast ontstaat met de implementatie van SAP C4C in Nederland één manier van werken in de Benelux, wat grensoverschrijdend samenwerken eenvoudiger maakt.
Een ander bijkomend voordeel is dat de harmonisatie van CRM-processen en systemen het ICT-landschap simpeler maakt, wat een lagere total cost of ownership oplevert.
“Hiermee hebben we de basis gelegd voor nog meer customer intelligence en een 360-gradenbeeld van onze klanten”, besluit Werkhoven.