Vondel Finance verwacht consolidatiegolf in voedingssector
Het aantal transacties in de Nederlandse mid-market foodsector gaat de komende periode sterk toenemen. Dat stelt overnameadviesbureau Vondel Finance in een nieuw onderzoeksrapport.
Om tot zijn voorspellingen te komen, nam het M&A-bureau de financiën van 125 middelgrote Nederlandse levensmiddelenorganisaties onder de loep. Vondel Finance concludeert dat een fusie- en overnamegolf onvermijdelijk is, gezien de financiële ontwikkelingen bij de meeste partijen in de markt. Het gaat hierbij om voedingsbedrijven uit alle segmenten, van groentetelers en kaasfabrikanten tot bijvoorbeeld chocolademakers.
De omzetgroei van de onderzochte levensmiddelenbedrijven daalde vorig jaar tot 2,5%, waarmee 2019 het slechtste jaar vormde van de afgelopen tien jaar. Omdat de kosten minder daalden, nam de gemiddelde nettowinst van 1,8% in 2018 af naar een magere 1,2% in 2019. Onderaan de streep daalde het gemiddelde brutobedrijfsresultaat (ebitda) vorig jaar tot 4,7% – ook dit is het laagste niveau in tien jaar.
Het perspectief van middelgrote voedselproducenten is er dit jaar niet beter op geworden. In 2020 zal er bij de helft van de bedrijven sprake zijn van omzetverlies, en gemiddeld genomen zal de omzetgroei afvlakken naar 2%. Bijna een derde (30%) zal het huidige kalenderjaar met verlies afsluiten. “Met name toeleveranciers van horeca en foodservice ondervinden veel problemen van corona”, zegt Daan Haeck van Vondel Finance.
Wat ook meespeelt is dat de Nederlandse voedingsindustrie volgens Haeck één van de meest concurrerende ter wereld is. “De toenemende inkoopkracht van de grote retailers maar ook de toenemende inkoopkracht van de grote foodservice-ondernemingen maakt dat de marges van de voedingsindustrie continu onder druk staan.”
Deze ontwikkelingen creëren een katalysator voor strategische allianties, fusies en overnames. Veel deals zullen strategisch van aard zijn – het gaat hierbij om partijen die steun zoeken bij elkaar of bij grotere branchegenoten. Ook private equity-partijen begeven zich in toenemende mate op de markt, ofwel door zich te oriënteren op het verkopen van hun voedingsgerelateerde bedrijven, of door branchegenoten te kopen om zo hun bedrijvenportfolio te versterken.
Uitblinkers
Het rapport van Vondel Finance brengt ook in kaart welke partijen zich aan de malaise in de markt weten te onttrekken. Zo hebben bijvoorbeeld Fruity Line (sap), Tony’s Factory (chocola) en Topigs (varkens) in 2019 een omzetgroei van boven de 20% weten te realiseren. En tomatenkweker Looye, Fruity Line, schelpdierbedrijf Roem van Yerseke, King Cuisine (hapjes) en Baronie de Heer (chocola) boekten indrukwekkende marges.