Met People Change transformeerde Peggy Laurs zichzelf én haar afdeling

27 oktober 2020 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Peggy Laurs was de afgelopen drie jaar senior director bij een groot vervoersbedrijf. Haar belangrijkste opdracht? Het vlottrekken van een stroef lopende afdeling. Ze merkte dat er meer nodig was dan het op orde krijgen van de basis: om de afdeling te transformeren moest ze beginnen bij zichzelf. Met behulp van People Change leerde ze zichzelf beter kennen én hoe belangrijk het is anderen echt te leren kennen.

“In mijn werk was ik veelal te gefocust op het resultaat”, begint Laurs. “Ik heb altijd drukke fulltimebanen gehad en ben gedreven in mijn werk. Met veel plezier hoor – maar als je in volle vaart op je doel afgaat, dan laat je anderen nog wel eens achter.”

Dit ondervond ze ook in haar laatste functie. “Het leiden van mijn eigen afdeling ging goed. Maar ik worstelde met het samenwerken met mijn collega’s. In situaties met belangenverstrengeling had ik moeite ze mee te krijgen – probeerde ze dan te overtuigen, maar dat werkte soms juist averechts.”

Van overtuigen naar vragen

Daar wilde Laurs aan werken. Ze voerde individuele gesprekken met People Change-partner Petra Groot, doorliep de Practitioner-leergang – waarin leidinggevenden de People Change Scan leren toepassen op eigen medewerkers – en werkte aan GROW-cases. Daarin wordt een abstract doel behapbaar gemaakt door het te koppelen aan de praktijk.

“Al met al leidde het programma van People Change tot persoonlijke groei en een blijvende transformatie in mijn rol en de relatie met mijn collega’s”, aldus Laurs. Daarin speelden de GROW-cases een belangrijke rol.

“Ik wilde bijvoorbeeld een goede, verbindende relatie aangaan met een collega – onze samenwerking van een 4 naar een 7 brengen. Dat was mijn goal, de G in GROW. Dan volgt de R van reality. Je kijkt wat je tot dan toe hebt gedaan. Dat was overtuigen met feiten, grenzen aangeven en scherp worden – en de realiteit was dat dat duidelijk niet had gewerkt. De O staat voor options: anderen dragen in een groepssessie nieuwe mogelijkheden aan. Tot slot volgt de W van de will: je kiest welke optie je gaat inzetten. Dit lijkt simpel, maar het vraagt echt een transformatie van je denken en zijn.”

Tijdens de groepssessie werden verschillende opties geopperd: samen koffiedrinken, je punt financieel onderbouwen of er iemand anders bij betrekken. Eén suggestie sprong er voor Laurs echter uit.

“Iemand stelde voor om niet alleen koffie te drinken, maar daarbij ook oprecht nieuwsgierig te zijn. Dat was een eyeopener. Ik was tot dan toe heel zakelijk gebleven – focuste me op wat ik bij die collega voor elkaar wilde krijgen. In de persoon achter de collega had ik daardoor te weinig interesse.”

De will was dan ook duidelijk. “We gingen koffiedrinken. Niet om mijn collega normaals te overtuigen, maar om hem te leren kennen. Vanuit die nieuwsgierigheid zijn we echt de diepte in gegaan. We praatten over onze levens, hoe daarin bepaalde patronen zijn geboren die leidden tot onze irritaties, en hoe die irritaties dus niets met de ander te maken hebben. Dat wederzijdse was zo mooi. Door dat ene succes kreeg ik er vertrouwen in en ben ik doorgegaan met experimenteren met verdieping en nieuwsgierigheid.”

Verdiepen

Daarmee zette Laurs een enorme stap richting een betere samenwerking: door niet meteen op haar eigen doel af te gaan, maar juist eerst een stap terug te zetten. Maar dat gaat niet altijd vanzelf – van patronen die zijn ingebakken kom je niet in één keer af, je moet er bewust mee breken. Ook daarbij blijkt simpelweg even vertragen voor Laurs van grote waarde.

“Petra heeft me hele concrete tips gegeven. Ik zorg dat ik kalm aankom bij belangrijke gesprekken. Vooraf neem ik even drie minuten voor mezelf. Ik doe een simpele ademhalingsoefening en pak mijn voornemen er nog een keer bewust bij: oprecht nieuwsgierig zijn. Het zijn kleine stappen in een grotere transformatie, maar die helpen enorm.”

“Je kunt de slimste, meest bekwame mensen hebben, maar zolang die niet goed samenwerken kom je nergens.”

Dat merkt Laurs aan zichzelf – “het werk geeft me nu veel meer energie, ik geniet er echt van” – maar ook aan de reacties van collega’s: “Mensen vertellen me spontaan dat ik een stuk opener ben geworden. Dat was ik van mezelf al, maar zodra er resultaten behaald moesten worden was ik te gefocust. Ik ben echt gegroeid nu. Ik kan de zakelijke en warme kant van mijn persoonlijkheid veel beter bij elkaar brengen. Daardoor ben ik meer in balans. Dat voelt als een enorm cadeau.”

Ambassadeurs

De nadruk die People Change legt op persoonlijke groei vraagt van deelnemers aan het programma wel een bereidheid om naar zichzelf te kijken. Daarom wordt altijd gewerkt vanuit volledige vrijwilligheid – alleen die medewerkers die openstaan voor innerlijke transformatie doen mee.

“Daardoor kun je als groep ook meer meters maken”, legt Laurs uit. “Je verliest tractie als te veel mensen aan de kar hangen. Doordat de hele groep echt wilde, durfde ik ook veel opener te zijn over mijn eigen dilemma’s.”

Dat slechts een deel meedoet betekent niet dat de rest achterblijft. “De mensen die het traject doorlopen worden automatisch ambassadeurs binnen de organisatie. Dat merkte ik ook al in mijn GROW-case: mijn oprechte nieuwsgierigheid leidde meteen ook tot een openere houding bij mijn collega.”

De toegevoegde waarde van People Change is voor Laurs dan ook glashelder. “De eilandjescultuur heerst nog in zoveel bedrijven. Je kunt de slimste, meest bekwame mensen hebben, maar zolang die niet goed samenwerken kom je nergens. Zoals in ieder verandertraject is het een utopie om te denken dat iedereen zal aanhaken, maar zelfs als je maar een deel van je populatie meekrijgt, dan gaat je organisatie al echt vliegen.”

Zo slaagde Laurs volop in haar opdracht. “De tevredenheid van de medewerkers op de afdeling steeg van een 6,3 naar een 7,4. En gelukkige mensen leveren natuurlijk beter werk af, zodat ook de rest van het bedrijf profiteert.”

Nu ze deze klus heeft geklaard is Laurs op zoek naar haar volgende uitdaging op directieniveau. “Ik heb in mijn lange carrière al enorm veel managementervaring opgedaan en een hoop geleerd. Dit traject met People Change heeft een diepere dimensie aan mij als leider én persoon gegeven. Ik kijk ernaar uit om dit in een andere uitdagende omgeving in te zetten.”