Harro Koot partner bij Annalise Market Intelligence

25 september 2020 Consultancy.nl

In februari van dit jaar is Harro Koot als partner toegetreden tot Annalise Market Intelligence. Een gesprek over zijn keuze voor het bureau, zijn eerste half jaar en de ambities voor de toekomst.

Koot bracht bijna twintig jaar aan ervaring in market intelligence mee naar het Utrechtse bureau – opgebouwd aan zowel de bureau- als klantzijde. “Ik heb voor verschillende werkgevers gewerkt, voor mezelf, als externe adviseur, binnen corporates en binnen het kleinbedrijf.” Zo werkte hij onder meer voor KPMG en TNS Consult, jarenlang voor Philips en voor Nationale-Nederlanden.

“Hoewel telkens met een andere invalshoek, de overeenkomst is dat ik me altijd heb beziggehouden met duiding geven wat er gebeurt in de buitenwereld”, vertelt Koot. En dat is ook precies waar hij zich bij Annalise op gaat richten. “Ik help klanten dagelijks met hoe te groeien. Dat is ons hoofddoel, en ook wat diep in het DNA van Annalise verweven is.”

Interessant eerste halfjaar

Hij kijkt terug op een interessante eerste zes maanden. Het market intelligence-bloed in hem is sneller gaan circuleren door de kansen die hij ziet en het ondernemerschap. “Weer bezig zijn met uitdagende opdrachten. Het snelle schakelen. Op voorhand niet weten hoe je de informatie van markt, klanten en concurrenten boven tafel moet krijgen. En ook de groeiuitdaging spreekt me erg aan”, zo legt Koot uit.

Harro Koot, Partner, Annalise

Natuurlijk heeft de coronacrisis een grote impact gehad op zijn start. “Covid-19 heeft de markt en de manier van werken opgeschud, en zo goed als alle contacten en werkzaamheden gaan nu digitaal. Het was flink wennen in het begin, maar inmiddels zijn we met het bureau in staat om op afstand onze klanten te adviseren.” 

Koot wil voortborduren op, en extra impact en invulling geven aan de drie geformuleerde groeiambities van Annalise. Als eerste geeft hij aan: “Ik wil graag de groei die is ingezet voorzetten van informatieleverancier naar strategisch adviseur. Bij steeds meer klanten kunnen we onze meerwaarde tonen door op basis van onze kennis en market intelligence advies te geven.” 

“Mijn tweede groeidoel is het go-to kantoor worden voor B2B-market intelligence. Dan zal echt de naamsbekendheid omhoog moeten en zullen we ons vaker moeten positioneren bij beslissers.” Voor partijen die diep in de wereld zitten van market intelligence is Annalise een gevestigde speler, zo ervaarde Koot zelf eerder in zijn loopbaan.

“Toen ik bij Philips werkte was Annalise een preferred partner”, vertelt hij. “Maar er zijn nog te veel klanten in Nederland (Nederlandse bedrijven en buitenlandse met een Europees hoofdkantoor hier) die Annalise nog niet tussen de oren hebben. Ik ga m’n best doen om dat te verbeteren.” 

Ten derde heeft Koot de ambitie om samen met medepartner Sander Notenboom Annalise in omvang te laten groeien. “Acquisitie begint met houden wat je hebt. Toen ik ging grasduinen in onze digitale klantenmappen was ik onder de indruk dat we voor zoveel bedrijven uit de top 200 hebben gewerkt in de afgelopen 35 jaar. Een groot gedeelte daarvan werkt al jaren samen met Annalise. Dat zegt wel iets over de klanttevredenheid.”

Onderscheidend vermogen

Gevraagd naar hoe hij denkt zich te kunnen onderscheiden in de B2B-onderzoeksmarkt, is de partner overtuigd van de kwaliteiten van Annalise. Koot gelooft sterk in de gestructureerde en tegelijkertijd klantspecifieke aanpak van het advieskantoor. “Ik vind dat we precies een goede balans hebben. We hebben een solide stappenplan voor een gevalideerde onderbouwing en tegelijkertijd zijn we pragmatisch, snel en vooral actiegericht om (als klant) beslissingen te kunnen nemen.”

“Ik zie ons als de zuurstof van buiten die de organisatie moet doen groeien. Waar en hoe de onderneming kan groeien, baseert een beslisser nooit op 100% informatie. Maar evenmin op 0% informatie. Beide archetypes kunnen we bedienen: de onderbuikmanager en de analysis-paralysismanager.” 

Hij licht toe: “Of er is binnen of buiten de organisatie een overload aan data beschikbaar die een beslisser murw kan maken. Dan pakken wij de rol waarin we niet alleen de juiste informatie boven water halen en filteren, maar dit ook terugbrengen tot de essentie én binnen de juiste strategische context. Of er is over een onontgonnen markt juist heel weinig informatie beschikbaar, of deze is slecht toegankelijk. Dan schetsen we alsnog een helder beeld door de uitdaging aan te gaan om feitelijk en gevalideerde inzichten te achterhalen.”

More on: Annalise
Netherlands
Company profile
Annalise is a Netherlands partner of Consultancy.org