‘Bij Annalise werken we aan de strategische koers van bedrijven’
Annalise is op zoek naar nieuwe consultants. Het bureau zoekt analytische alleskunners met ambities in strategieconsulting, die ernaar streven om een bijdrage te leveren aan het bepalen en aanscherpen van de strategische koers van bedrijven en organisaties. Maar hoe is het om te werken voor Annalise?
Arthur Vernooij werkt sinds 2016 als practice director bij Annalise. Daarvoor was hij international business development manager bij een ondernemersorganisatie in de technologische industrie. Zijn collega Rob Lindner is consultant bij Annalise en werkte eerder voor een groot adviesbureau en voor een internationaal offshorebedrijf.
De twee adviseurs blikken terug op hun tijd bij de marketing intelligence-specialist. Arthur: “De kern van ons vak is tweeledig: aan de ene kant goed onderzoek doen in de externe omgeving van klanten en via de juiste analyses tot de essentie komen. Aan de andere kant is het minstens zo belangrijk dat deze analyses een concrete ‘actionable’ bijdrage leveren in het oplossen van de tactische of strategische uitdagingen bij de klant. Als consultant ben je dus doorlopend zowel onderzoekend, analytisch als adviserend bezig.”
“Het werk van een market intelligence consultant is hiermee allesbehalve eenzijdig. Dit komt ook doordat Annalise door de jaren heen een heel divers klantenbestand heeft opgebouwd. Wij werken daarom net zo makkelijk aan een nieuwe route-to-market voor een internationale fabrikant van ijs als voor de nieuwe strategie voor een nationaal opererende betonleverancier. Zelfs partijen in de zorgsector weten ons regelmatig te vinden.”
Rob vult aan: “Eigenlijk ben ik continu bezig een soort van puzzels op te lossen. De ene keer door experts te benaderen en te interviewen over een specifiek onderwerp. Maar het kan net zo goed zijn dat we juist weer heel kwantitatief bezig zijn om tot beantwoording van een vraag te komen. Maar ook het bouwen van rapportages in PowerPoint en het geven van presentaties is een vast onderdeel van het werk.”
Een Annalise-consultant
Op de vraag wat voor soort adviseurs zich thuis voelen bij Annaliase, zegt Rob: “Om te beginnen moet je het interessant vinden om je te verdiepen in sectoren en onderwerpen waarmee je niet altijd vertrouwd bent. Hier hoort een soort van nieuwsgierigheid bij over wat er gebeurt in de wereld en waarom.”
“De dynamiek van de consultancy moet je uiteraard ook aanspreken. Dit betekent dat je onderzoekend en analytisch werken leuk vindt, maar ook graag in teams werkt en gericht bent op het behalen van de (deel)resultaten die je met elkaar afspreekt.”
“Wat mij nog steeds erg trekt is de impact die je hebt op strategische vraagstukken bij de klant”, zegt Arthur. “Zij schakelen ons niet voor niets in, het is dan ook dé uitdaging om hen mee te nemen in de voor hen onbekende wereld met alle kansen en bedreigingen die er op hun wachten. En als je vervolgens terugkrijgt dat jouw analyses en aanbevelingen richtinggevend zijn geweest voor de nieuwe koers, dan geeft dat zeker voldoening.”
“Annalise is een unieke plek voor nieuwsgierige mensen die niet bang zijn voor een ingewikkeld vraagstuk en zich verder willen ontwikkelen binnen de strategieconsulting.”
Nieuwe consultants gezocht
Door groei in de klantenportefeuille zoekt Annalise consultants op twee niveaus. Een senior consultant (projectmanager) zorgt dat een project op tijd en met de juiste kwaliteit wordt opgeleverd bij de klant. Arthur: “Naast deze projectmanagementrol neem je ook die taken onder je hoede die vragen om senioriteit. Denk bijvoorbeeld aan het formuleren van de strategische aanbevelingen in de rapportage, het voeren van high-level expertinterviews, het geven van presentaties of het modereren van workshops. Ook ben jij in projecten het eerste aanspreekpunt van de klant.”
Een consultant werkt in projecten doorgaans samen met een junior én een senior-consultant. Ze doen zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek door middel van deskresearch, expert interviewing en online surveying. Rob: “Als consultant krijg je de gelegenheid om vele deepdives te maken in markten en binnen bedrijven, je strategieconsulting-vaardigheden verder uit te bouwen en in teamverband resultaten te bereiken.”
Voor beide functies geldt dat ze een belangrijke bijdrage leveren aan de strategische agenda van de klant. “Soms spelen opdrachten in het diepste geheim en weet je als consultant meer dan betrokken collega’s bij de klant. Terwijl je op een ander moment je eigen onderzoeksresultaten terugziet op het acht uur journaal. Elk project is weer anders”, sluit Arthur af.