Colette Forma richt zich bij flowresulting op innovatie en design thinking

14 september 2020 Consultancy.nl

Na drieënhalf jaar Philips sloot Colette Forma zich dit voorjaar aan bij flowresulting. Bij de marketing- en strategieboutique richt de senior consultant zich op innovatie en design thinking. 

Colette Forma bracht meer dan 20 jaar aan ervaring op het gebied van verandermanagement, communicatie en innovatie mee naar flowresulting. Ze werkte in managementrollen voor meerdere communicatiebureaus, richtte twee eigen bedrijven op en gaf bij Philips leiding aan de wereldwijde design thinking-praktijk en aan een team van innovatie-experts in Amsterdam en Eindhoven.

“Ik heb een fantastische tijd gehad bij Philips”, begint Forma. “De missie ‘Improving the lives of 3 billion people by the year 2030’ is uitdagend. Het betekent werken aan toegankelijkheid van zorg, verbeteren van de beleving van zowel patiënten als zorgprofessionals en tegelijkertijd kosten besparen en betere behandelresultaten boeken. In zo’n omgeving is de relevantie van je werk enorm; we worden immers allemaal op een dag ziek en dan willen we de best mogelijke zorg.”

Handen ineenslaan

Om hieraan bij te dragen zocht Forma nadrukkelijk de samenwerking op, zowel binnen als buiten Philips. “In de complexe wereld van nu, waarin kennis overal voorhanden is en technologie voortraast, kan niemand nog in zijn eentje innoveren. Je moet de handen ineenslaan. Soms zijn de belangen echter tegengesteld en is het als facilitator van zo’n proces uitdagend om een omgeving te creëren waarin iedereen zich veilig voelt, open staat voor samenwerking en waarin concreet resultaat wordt geboekt. Dat mogelijk maken, geeft mij veel voldoening: je hebt elkaar nodig om echt impact te maken!” 

Coletta Forma, flowresulting

Wat daarnaast keer op keer blijkt is dat organisaties alleen relevant kunnen blijven door de klant volledig centraal te stellen. “Vaak weten ze niet goed waar ze moeten beginnen, met klanten praten wordt zelfs als ‘eng’ ervaren. Het introduceren van een methodiek als design thinking geeft houvast en helpt je om klanten actief te betrekken, samen met hen problemen op te lossen en nieuwe producen of diensten te ontwikkelen.”

Creatieve probleemoplossing

Maar wat is design thinking nou precies? “Het is een methodiek én een mindset voor creatieve probleemoplossing, die organisaties helpt te innoveren en interne silo’s helpt doorbreken”, legt Forma uit. “Het startpunt is een diepgaand begrip voor de mensen voor wie je producten of diensten ontwikkelt. Door werkelijk te focussen op de klant, ben je in staat problemen opnieuw te definiëren en aannames uit te dagen: wordt een verondersteld probleem door de klant eigenlijk wel gezien als een probleem of blijken er heel andere behoeften te zijn die we kunnen adresseren?”

Daarbij gaat het er volgens de senior consultant om dat je vanuit deze nieuwe inzichten aansprekende conceptrichtingen, strategieën en oplossingen ontwikkelt: “Het is een iteratief proces, waarin je zo vroeg mogelijk prototypes ontwikkelt en test, zodat je snel leert of je in de goede richtingen beweegt en waar nodig aanpassingen doet: ‘failing fast and cheap’ dus.”

Lees verder: Bedrijven die design thinking omarmen presteren beter.

Nieuwe impulsen brengen

Haar uitgebreide ervaring en expertise zet Forma nu in voor de opdrachtgevers van flowresulting, die ze met design thinking helpt de klant centraal te stellen. “Na enige jaren in een corporate, begon het ondernemerschap weer te kriebelen. Ik ben nieuwsgierig en vind het ongelooflijk leuk om veel bedrijven van binnen te zien. Het is voor mij belangrijk om fris te blijven kijken, een outside in-perspectief te kunnen geven, nieuwe impulsen te brengen.”

Daarvoor is flowresulting volgens Forma de uitgelezen plek. “De resultaatgerichtheid en de gedrevenheid van het team van flowresulting spreken me aan. Er is een grote overlap in mijn ervaring en de focusgebieden van flowresulting. Ik kijk ernaar uit om mijn verander- en innovatiekracht te mixen met de expertise van flowresulting en het verschil te maken voor mooie opdrachtgevers. Een nieuwe horizon definiëren, groei accelereren, sterke proposities en naadloze services ontwikkelen: daag me gerust uit!”