Infoplaza verstevigt grip op markt met Weeronline-overname

18 augustus 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd

In een week waarin Nederland zuchtte onder zinderende hitte en massaal weersites bezocht, maakte Infoplaza bekend per direct Weeronline over te nemen. Met de nieuwe aanwinst groeit het bedrijf achter Weerplaza en Buienalarm naar eigen zeggen uit tot het grootste weerplatform van de Benelux.

“De overname van Weeronline is een belangrijke strategische stap in het verwezenlijken van onze ambities”, stelt René Westening, medeoprichter en DGA van Infoplaza. “Onze platforms vereisen continue doorontwikkeling die we gezamenlijk kunnen accelereren. Bovendien kunnen we wederzijds profiteren van elkaars specifieke expertise. Weeronline is een sterk merk met een gebruikersvriendelijke site en heldere apps. Infoplaza beschikt over geavanceerde weertechnologie. Door dat goed met elkaar te verbinden, worden onze platforms nog krachtiger.”

Westening richtte Infoplaza op samen met mede-DGA Menno Bom. Naast dat het bedrijf consumenten bedient via zijn weersites en -apps, levert het weervoorspellingen aan media als het AD, de NOS, NU.nl, De Telegraaf, de Volkskrant en verschillende regionale omroepen, maar ook aan onder meer de olie- en gassector, de bouw, overheden, het openbaar vervoer en de evenementenbranche.

Volgens Infoplaza zijn de sites en apps van Weerplaza, het twee jaar geleden ingelijfde Buienalarm en het nu overgenomen Weeronline opgeteld goed voor “meer dan 10 miljoen unieke bezoekers per maand”. Daarmee zou concurrent Buienradar – dat naar eigen zeggen maandelijks zo’n 10 miljoen bezoekers telt via tv, website, app en social media – nu voorbij zijn gestreefd. Ook zegt Infoplaza circa 90% van de Nederlandse media van weerinformatie te voorzien.Infoplaza verstevigt grip op markt met Weeronline-overnameDe overname van Weeronline kwam tot stand met financiële ondersteuning van Bolster Investment Partners, een private equity-investeerder die in bedrijven belegt met geld afkomstig van vermogensbeheerder Van Lanschot Kempen en (oud-)ondernemers. In ruil voor de financiële injectie verwerft Bolster een belang van 42,5% in Infoplaza. Het instappen van de investeerder moet ook helpen bij de realisatie van verdere groeiplannen.

“We zijn blij Bolster als langetermijninvesteerder te mogen verwelkomen”, aldus Menno Bom. “Hun expertise en netwerk zijn van grote waarde geweest bij het tot stand brengen van de overname van Weeronline.”

Er is niet bekendgemaakt hoeveel geld Bolster in Infoplaza investeert, evenmin hoeveel wordt betaald voor Weerplaza. Bolster meldt dat Infoplaza na de overname goed is voor een omzet van €13,5 miljoen en werk biedt aan zo’n honderd mensen.

De overname van Weeronline werd begeleid door verschillende externe adviseurs. M&A-advies was afkomstig van Deloitte, Accuracy, Adagium en Nielen Schuman. Deloitte verzorgde daarnaast belastingadvies, net als JSA Tax. Debt advisory was afkomstig van KwikGielen. Juridische ondersteuning werd ten slotte verleend door Taylor Wessing en DeBreij.