Versnellen in e-commerce hoeft niet ingewikkeld te zijn

14 augustus 2020 Consultancy.nl

Als de coronacrisis iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel hoe snel consumentengedrag kan veranderen. Online aankopen stegen van de ene op andere dag soms met wel 60%. Digitalisering helpt je deze verandering bij te benen en zelfs voor te kunnen zijn. De technologie is voorhanden, zoals ML en AI. Het is daarmee niet meer de vraag wat er kan, maar wat je er mee doet.

Corona heeft ons allemaal overvallen, maar in het bijzonder ook de retail, vertelt Martin Koersen, managing director van Clockwork, de digital agency van IT-dienstverlener Ordina. “Winkeliers zagen dat het fysieke bezoek met meer dan 90% afnam, maar dat het online bezoek juist enorm groeide, soms met wel 60%. Veel bedrijven realiseerden zich dat ze in rap tempo mee moesten gaan in de digitale transformatie en hun producten ook online moesten aanbieden. We zagen hierdoor dat klanten echt wel willen verschuiven, maar zich geen zorgen willen maken.”

Het is daarom niet genoeg om alleen je catalogus online uit te stallen. “Je moet echt rekening houden met de wensen van de consument”, vertelt Koersen. “Zij gaan voor gemak en zekerheid. De consument wil online dezelfde ervaring als offline. Door de crisis zijn bijvoorbeeld ook ouderen meer online gaan aankopen, maar zij doen dit enkel bij bedrijven die hen kunnen helpen waar nodig. Het was mooi om te zien hoe onze klanten meegingen in deze veranderingen en hun omgevingen aanpasten op de wens van de consument.”

Versnellen in e-commerce hoeft niet ingewikkeld te zijn

Blijf de verandering voor

Het belangrijkste bij e-commerce is dat mensen zich geholpen willen voelen, aldus Koersen. “Wij denken met onze klanten mee over wat zij willen zijn, maar vooral ook over wat hun klant, de consument, beweegt. De uitdaging is dat consumenten steeds beweeglijker worden. Het is daardoor steeds moeilijker om de wensen van consumenten te voorspellen. De juiste technologie maakt het mogelijk dit wel te doen.” 

“Ons vakgebied beweegt daar ook in mee. We geloven niet zozeer dat online offline gaat vervangen, maar dat ze elkaar aanvullen. We willen onze klanten daarin ook verder brengen, door hen te helpen een digitaal ecosysteem op te zetten waarin de winkelervaring verrijkt wordt. Als jij het niet doet, doet je concurrent het. Dus maak vooral gebruik van de mogelijkheden die er zijn en blijf de verandering voor.” 

Ordina heeft haar ervaringen omtrent dit onderwerp gebotteld in de ‘Ordina Solution for Digital Commerce’. Een bewezen aanpak waarbij in twee tot drie maanden een geheel nieuwe webshop wordt ontwikkeld en georganiseerd. “Daarna is het mogelijk een intensieve samenwerking aan te gaan waarin we aan de slag gaan met het continu optimaliseren van de conversie om meer omzet te genereren”, legt Koersen uit. “Het platform is het startpunt en dat kunnen we dan ook heel snel opzetten. Daarna kunnen we de klant helpen een sterke positie in het online landschap te realiseren.” 

Daarbij moet dus vooral rekening gehouden worden met de wensen van de consument. De klantreis begint niet op het verkoopmoment, maar al veel eerder. “De consument gaat bij zichzelf na wat hij nodig heeft en waar hij dit kan vinden”, vertelt Koersen. “Uiteindelijk komt hij terecht op een webshop waar dit product te vinden is en dan wil de consument ook bevestigd worden in het idee dat dit een goede keuze is. Pas dan koopt hij, en daarna wil je er ook nog voor zorgen dat de consument weer terugkomt. Wij willen onze klanten dan ook helpen de gehele klantreis te ondersteunen.” 

Begin met de grootst mogelijke kleine stap

Wat de aanpak van Ordina zo succesvol maakt, is de korte time to market en de mogelijkheid om de oplossingen snel te integreren in een bestaand IT-landschap. De toepassingen zijn gebaseerd op Salesforce Commerce Cloud, software die automatisch doorontwikkelt en updatet waar nodig. Het is daardoor gemakkelijk te integreren en te onderhouden. 

“Bedrijven vinden digitalisering vaak ingrijpend, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn”, stelt Koersen. “Uiteindelijk gaat het over de kansen die voor je liggen en de wil om daadwerkelijk iets met die kansen te doen. Begin altijd met de grootst mogelijke kleine stap. Bedenk wat je wilt gaan doen en neem een afgebakende stap om dit te gaan doen. Als je met smalle, concrete ambities werkt, zal je daarmee sneller je uiteindelijke doel behalen. Wij helpen bedrijven de verandering voor te zijn door te kijken wat jou en je klanten beweegt.”


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup