In gesprek met Wouter Roorda, consultant bij Morgens
In maart, net voor het uitbreken van de coronacrisis begon Wouter Roorda aan zijn nieuwe uitdaging bij Morgens. Zes vragen aan de consultant over zijn eerste maanden, het project waar hij een bijdrage aan levert, en hoe kan het ook anders, starten in het coronatijdperk.
Wat motiveerde je overstap naar Morgens?
Na tien jaar bij mijn vorige werkgever, een klein innovatief databedrijf, was het voor mij tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik merkte dat we daar de mooiste data-oplossingen, inzichten en modellen opleverden, maar dat die oplossingen te weinig impact hadden. Dit kwam omdat we de mens- en organisatiekant van de verandering niet meenamen.
Bij Morgens is de visie dat de menselijke en organisatorische kant van een verandering kunnen worden versterkt door het inzetten van data. Die propositie in combinatie met de leuke oriënterende gesprekken en het ‘warme’ gevoel dat ik bij Morgens kreeg heeft de doorslag gegeven voor de overstap.
Welke ervaring neem je mee naar je nieuwe rol?
Een brede blik en visie op het gehele datalandschap. Van het efficiënt uitvragen van de behoeften van de gebruikers tot en met het implementeren. En veel hands-on ervaring binnen organisaties en (semi-)overheid op het gebied van data-oplossingen. Hierdoor kan ik de datapropositie van Morgens verder helpen vormgeven en uitbreiden.
Net na je start breekt corona uit. Hoe waren de afgelopen vier maanden?
Ja, een hele gekke periode. Ik had het geluk dat er vlak voordat corona uitbrak nog enkele plenaire interne sessies waren, waarbij ik de meeste collega’s al even kort heb kunnen spreken. Bovendien heb ik een groot deel van de onboarding gewoon kunnen afwerken en was de transitie naar online meetings verrassend soepel. Dus gezien de omstandigheden heb ik nog een vrij normale onboarding gehad.
Na een week kon ik ook al starten bij mijn eerste opdracht (voor het vierjarig versnellingsprogramma OPEN), en die mensen heb ik gelukkig ook nog één keer allemaal kunnen zien. Thuis was eigenlijk het meeste wennen, samen met mijn toen nog hoogzwangere vrouw werken aan de keukentafel met een driejarig kind die het huis op stelten zet. Het duurde zeker een week voordat we daar een goede modus in hadden gevonden. Gelukkig gaf Morgens duidelijk aan met de individuele situaties van de medewerkers rekening te houden, dat was erg fijn.
Welke lessen trek jij uit de coronaperiode voor jezelf?
Ik denk dat de coronaperiode een leerzame periode is voor veel mensen. Zo ook voor mij. Voor mezelf ben ik er in ieder geval achter gekomen dat het best wat duurzamer kan. Die auto kan best wel wat vaker blijven staan, of op termijn zelfs weg. Ik hoop ook dat we als maatschappij niet terugvallen in oude patronen waarbij we te veel aan het reizen zijn. Je ziet nu dat een aanzienlijk deel van het werk best digitaal kan.
We moeten daar een goede balans in vinden. Ook het belang van sporten en de daarbij horende sociale contacten zijn mij in deze periode echt duidelijk geworden. Ik mis dit zelf misschien nog wel het meest, en je ziet dit ook terug in de maatschappij.
Ten slotte vond ik het ook mooi en verrassend om te zien hoe veerkrachtig organisaties zijn. De eerste weken merkte je dat iedereen murw geslagen was. Maar daarna ontstond bij veel bedrijven, inclusief Morgens, echt een mindset van: we gaan deze vervelende periode ook gebruiken om veranderingen in te zetten en te versnellen.
Bij Morgens help je klanten bij de transitie naar een datagedreven organisatie. Wat levert dit organisaties op?
In organisaties worden vaak nog te veel beslissingen genomen op basis van (niet onderbouwde) meningen. Terwijl je met de enorm groeiende hoeveelheid data ook beslissingen kunt nemen op basis van feiten en harde inzichten.
Hierdoor worden vaker de juiste beslissingen genomen en verbeteren de prestaties van de medewerkers en de organisaties. Het mooie van datagedreven werken is dat je ook makkelijker kunt anticiperen op wat er nog gaat komen, het onbekende, in plaats van alleen terug te kijken. Hierdoor ben je als organisatie ook klaar voor de dag van morgen!
Je richt je met name op klanten in het publieke domein? Wat maakt dit speelveld volgens jou zo interessant?
Mensen die in het publieke domein werken hebben vaak echt een drive om de wereld een stukje beter te maken. Dat werkt enorm motiverend. Bovendien is er in het publieke domein enorm veel data beschikbaar, waar nog veel meer uitgehaald kan worden. Met name om de participatiesamenleving en zelfredzaamheid van de burgers te versterken. Dat maakt het ook inhoudelijk fascinerend om voor het publieke domein te werken.