Zes vragen aan: Nadine de Vries, consultant bij Morgens

29 juni 2020 Consultancy.nl

Nadine de Vries is nu bijna een jaar actief als consultant in de zorg bij Morgens. Zes vragen aan de consultant over haar ervaringen tot nu toe, over de projecten waarbij ze betrokken is en hoe het is om bij Morgens te werken. 

Je hebt een passie voor de gezondheidszorg valt te lezen in je bio, leg uit?

“Mijn zoektocht naar een passende carrière is alles behalve saai geweest. Tijdens dit avontuur was één ding voor mij wel duidelijk: ik blijf in de gezondheidszorg. Op de middelbare school was mijn favoriete vak biologie. Dan niet zozeer de bloemetjes en de bijtjes, maar meer ‘hoe werkt dat menselijk lichaam en ook vooral: wat gebeurt er als het niet werkt?’. Vanuit die fascinatie ben ik biomedische wetenschappen gaan studeren.” 

“Echter, ik miste het sociale contact met mensen binnen dit vooral op wetenschappelijk onderzoek georiënteerde vakgebied. Tevens kwam ik erachter dat alleen weten ‘hoe het menselijk lichaam (niet) werkt’ niet voldoende was voor mij. Mijn zorgzame karakter kwam de hoek om. Ik wilde vooral wat doen om gericht bij te dragen aan iemands gezondheid. Zo ben ik geneeskunde gaan studeren en daarna als fertiliteitsarts aan de slag gegaan.”

Toch kies je na drie jaar voor de consultancy. Wat motiveerde je keuze? En waarom Morgens?

“Heb je even? Ik heb de keuze om mij niet verder te specialiseren als arts maar een ander carrièrepad in te slaan, niet van de een op andere dag genomen. Ik stond niet op met de gedachte: ‘Zo, en nu word ik consultant’. Wel merkte ik al vroeg tijdens mijn werkzaamheden als arts dat ik (weer) iets miste. Ik zat niet echt lekker op mijn plek. Dus wat doe je dan? Terug naar de tekentafel.” 

Nadine de Vries, Morgens

“Ik heb mijn kwaliteiten, valkuilen, wensen, behoeften en drijfveren op een rij gezet en ben gaan zoeken naar een carrièrematch. Zo ben ik uiteindelijk een coachopleiding gestart. Super toffe studie! Bezig zijn met mijn eigen persoonlijke ontwikkeling en als coach bijdragen aan de ontwikkeling van anderen is iets waar ik onwijs veel energie uit haal. En toch… geen praktiserend coach geworden. De voornaamste reden daarvoor is dat ik in een team wil werken en een functie ambieer waarin ik ook mijn organisatorische kwaliteiten kwijt kan. Zodoende ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de consultancy.” 

“De keuze voor Morgens was voor mij vrij simpel. Tijdens mijn online oriëntatie en gedurende de eerste gesprekken spatte ervan af dat Morgens een bureau is met consultants die heel resultaat- en doelgericht werken. Dit zal niet veel anders zijn dan bij andere bureaus, hoor ik je denken. Wat voor mij Morgens onderscheidt van andere bureaus is dat er, naast aandacht voor de inhoud, ook veel aandacht is voor de menselijke kant van veranderen en dat veranderen leuk mag zijn. Vooral van deze laatste twee punten ging mijn coachende hart sneller kloppen. Het bleek een perfecte match en dat blijkt het nog steeds!” 

“Je stelt de vraag: je hebt een passie voor gezondheidszorg zeg je, en toch kies je voor consultancy. Maar in mijn ogen ben ik nooit uit de gezondheidszorg gestapt.. Ik verleen geen directe zorg meer aan patiënten, maar door op de achtergrond met Morgens zorginstellingen morgen iets beter te maken dan vandaag, draag ik toch weer mijn steentje bij aan de gezondheidszorg!”

Inmiddels ben je 9 maanden actief bij Morgens. Wat heb je zoal gedaan qua klantopdrachten?

“Tot nu ben ik vooral actief geweest in het IJsselland Ziekenhuis. Morgens begeleidt dit ziekenhuis in een Lean-transitie en ondersteunt daarmee het IJsselland bij het worden van een verbeterziekenhuis in hart en nieren. Mijn rol richt zich op de begeleiding van meerdere verbetertrajecten. Het grootste project waar ik actief ben, is op de OK. Zij gaan in de zomer verhuizen naar een nieuw OK-complex. Wij helpen bij de inrichting van de logistieke processen en verder bij het optimaliseren van bijvoorbeeld de wisseltijden en de samenwerking tussen de holding en de recovery.” 

“Naast de OK heb ik ook meerdere projecten in de kliniek. Zo geef ik trainingen en workshops voor het standaardiseren van werkprocessen. Dit klinkt saai, maar niets is minder waar! Enorm tof om te zien hoe een goed basisproces de kwaliteit verhoogt en een mooi startpunt is om te blijven verbeteren. Daarbij is het geven van een typische Morgens workshop altijd een feest. Heel interactief en vol met werkvormen.” 

De zorg is volop in de ban van corona. Bij het IJsselland Ziekenhuis heb je dit uit de eerste hand meegemaakt. Hoe is het om te opereren in een crisissituatie?

“Van alle projecten waarin ik tot nu toe betrokken ben geweest, bracht de opdracht op de COVID-afdeling mij de meeste voldoening. In een korte tijd hebben we door het inzetten van Lean-tools meer structuur, rust en regelmaat gebracht op de verschillende corona-units. Dit hebben we gedaan met een betrokken kernteam van verpleegkundigen en teamleiders. In deze opdracht zat ik helemaal in mijn element: resultaat- en actiegericht aan het werk, kortcylisch verbeteren en dit alles in nauwe samenwerking met een team.”

“Je merkt heel erg dat in een crisissituatie een project veel meer vliegt. Dit komt door de extreem heldere focus die mensen hebben in een crisissituatie en tevens het werken aan een duidelijk gezamenlijk doel. Daardoor merk ik dat mensen veel sneller in de actiemodus gaan en ze denken in mogelijkheden in plaats van problemen. Niet lullen maar poetsen en leren door te experimenteren! Ik hoop echt dat we deze belangrijke lessen vasthouden na de crisis. Dit is iets waaraan we vanuit Morgens bij onze opdrachtgevers nu extra aandacht besteden.”  

Hoe helpt Morgens je bij je persoonlijke en inhoudelijke ontwikkeling?

“Morgens is hier wat mij betreft echt een ster in. Nog niet eerder heb ik bij een organisatie gewerkt die zo betrokken is bij mijn eigen persoonlijke en inhoudelijke ontwikkeling. Zo zijn er meerdere interne trainingen. Tipje van de sluier: Lean, verandermanagement, blog- en salestraining. Ik vind het heel fijn om op deze manier aan mijn expertise en skills te werken. Zeker aangezien de wereld van consultancy een nieuw te ontdekken terrein voor mij was.” 

“Daarnaast wordt er aandacht besteed aan interne kennis- en informatie-uitwisseling. Zo organiseren we elk kwartaal een Morgens-dag waarin we kennis delen aan de hand van een thema. Tevens is er op marktgroep-niveau aandacht voor projectupdates en kenniskwartiertjes tijdens overleggen, zodat we van elkaar kunnen leren.” 

“Bij Morgens heeft iedereen een mentor met wie we onze persoonlijke ontwikkeling bespreken. Dit doen we aan de hand van het drive-model van David Pink: een gemotiveerde werknemer is de succesformule voor een blije werkgever. Vragen waar ik samen met mijn mentor bij stilsta en over spar zijn: Wat motiveert me? Waar wil ik mij verder op ontwikkelen? In welke projecten ben ik helemaal in m’n element? Zo sta ik geregeld stil bij wat ik wil, waar ik sta en wat ik kan doen om mijzelf verder te ontwikkelen of verbeteren. Voor mij persoonlijk werkt het als een trein!“ 

Hoe behoud je in deze digitale tijd een band met je collega’s van Morgens?

“Morgens is heel erg teamgericht, ook in deze digitale tijd. Om het thuiswerken draaglijker te maken en de band met collega’s te behouden, heeft Morgens een aantal initiatieven opgezet. Mijn persoonlijke favoriet is de ‘Grote-Sociale-Thuiswerk-Kalender’ met daarop een dagelijkse of soms wekelijkse opdracht waarbij het resultaat op Teams wordt gedeeld. De vrijdagmiddagborrel gaat bij ons ook gewoon door, maar dan online.”

“Daarnaast ontmoet elke marktgroep elkaar dagelijks in Teams voor een digitaal koffiemomentje. Zo hoeven we het ‘bijpraat-moment bij het koffiezetapparaat op kantoor’ niet te missen. Tevens gaan de Morgens-dagen (waar ik eerder al over sprak) door, maar dan in een digitaal jasje en zijn we er alert op dat er zoveel mogelijk interactie plaatsvindt.”

“Tot slot hebben we al meerdere online ‘verrassingsactiviteiten’ gehad: van teambuilding-opdrachten tot online bingo. Laat ik vooropstellen dat ik het nog steeds mis om mijn collega’s in levende lijven te zien op kantoor. Al mag ik bij Morgens absoluut niet klagen, omdat er ontzettend veel aandacht is voor het behouden van ons teamgevoel en -spirit!”

More on: Morgens
Netherlands
Company profile
Morgens is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Morgens is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade the partnership. Get in touch with our team for details.