Hoe adviesbureau MLC zich aanpast aan de coronacrisis
Hoe gaat de adviesbranche om met de coronacrisis? Vier vragen aan Robin Zwijnenberg, managing partner van MLC, over hoe het middelgrote advieskantoor uit Leusden zich wapent tegen de crisis.
Wat zijn de grootste uitdagingen tijdens de coronacrisis?
De coronacrisis is een gebeurtenis die zijn weerga niet kent. Voor mij als ondernemer en managing partner van MLC kent deze crisis dan ook meerdere uitdagingen. Wat betekent het thuiswerken voor onze mensen? Hebben zij de omgeving om vanuit huis te gaan werken? Hoe gaan onze klanten om met deze situatie en wat betekent dit voor de projecten die we uitvoeren?
Veel vragen en onzekerheden op korte termijn. Hierop hebben we snel gehandeld en vooral gezorgd dat onze mensen goed hun werk kunnen blijven doen, de meeste projecten goed doorlopen en een aantal nieuwe projecten is gestart.
Daarnaast moeten we zorgen dat relatiemanagement blijft doorgaan. Door de lockdown schuiven veel klantrelaties in de eerste weken afspraken door. Nu iedereen went aan het vanuit huis werken, zien we dat de gesprekken bij onze relaties goed op gang komen en we deze redelijk kunnen onderhouden. Voor het aanboren van nieuwe klantrelaties ontwikkelen we nieuwe wegen en nieuwe initiatieven, veel meer gericht op social media/social selling.
Onduidelijk is hoeveel impact de economische schade van deze coronacrisis zal hebben op onze branche. We zorgen dat de ontwikkeling van onze mensen en diensten door blijft lopen zodat we goed door deze tijd heen komen en een passend antwoord hebben. We ontwikkelen een grote mate van wendbaarheid en flexibiliteit; in organisatie, in commercie, in dienstverlening en in projectuitvoering. Zo kunnen we snel op kansen en vraagstukken inspelen en van meerwaarde zijn voor onze klanten.
Welke maatregelen heeft MLC genomen?
Direct in het begin van de corona-uitbraak, nog voor de lockdown, was onze eerste prioriteit om te zorgen dat onze mensen zo veilig mogelijk kunnen werken. We hebben ons kantoor gesloten, waar mogelijk wordt vanuit huis gewerkt, geen fysieke groepsoverleggen meer, we volgen de richtlijnen van het RIVM en onze opdrachtgevers.
Vanuit onze professie hebben wij de hulpmiddelen en zijn wij gewend om virtueel te werken en communiceren. Het is voor ons essentieel om elkaar geregeld fysiek te spreken. Maar nu even niet. Nu lossen we dat op door de fysieke bijeenkomsten om te buigen naar een virtuele ontmoeting. Denk aan bureaubijeenkomst, cluster standup, vrijmibo, commercieel overleg, allemaal via videoconference.
Kennisdeling met onze (klant)relaties staat bij ons hoog in het vaandel. Nu ontmoeten we onze relaties in een virtueel kenniscafé, waarin we in korte tijd kennis delen en het podium bieden om over onderwerpen te discussiëren.
Iedere week hebben we met onze Talent Coaches een virtueel overleg. Via dit platform houden we een vinger aan de pols hoe het met al onze mensen gaat. Indien er zaken spelen, werk of privé, willen wij hier direct op in kunnen spelen en helpen. Wij merkten bijvoorbeeld dat een aantal personen moeite kreeg om thuis goed te werken. We hebben ons kantoor weer opengesteld en zo ingericht dat hier maximaal vier personen veilig kunnen werken.
Wat is het verschil tussen managen voor en tijdens de coronacrisis?
Het belangrijkste verschil is dat je elkaar niet fysiek ziet. Ik kom er nu achter dat ik veel regel in de korte ontmoetingen die ik met onze mensen heb. Bij het koffieapparaat, als je iemand tegenkomt als je op bezoek bent bij je klanten, op kantoor even aan het bureau samen zitten. Je hoort dan op natuurlijke wijze veel meer, je ziet ook veel beter hoe iemand in zijn vel zit. De aandacht hiervoor plan ik nu meer.
Via de videocall neem ik bewust tijd om niet alleen het zakelijke te bespreken maar ook even stil te staan bij hoe iemand zijn vel zit. Via een video call met grote groepen is het ook moeilijk aan te voelen hoe je boodschap overkomt, je ziet niet aan de gezichten hoe jouw verhaal overkomt en kun je dus ook niet je boodschap bijsturen. Ben je samen in een ruimte dan voel je de warmte, de emotie, het enthousiasme, et cetera.
De stilte kan dan ook een rol spelen, bij een videocall is dit toch anders. Je moet hier nu extra aandacht voor hebben zodat je wel de juiste feedback krijgt, denk hierbij aan vragen via de chatfunctie of via een poll.
Hoe houd je in een digitale werkwereld alle neuzen dezelfde kant op?
Communicatie en verbinding zijn de belangrijkst elementen om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vanaf het begin hebben wij op verschillende manieren de communicatie en verbinding vormgegeven. We sturen periodiek een bericht naar alle consultants met de stand van zaken rond onze organisatie in deze tijd.
We hebben maandelijks onze virtuele bureaubijeenkomst om onze resultaten en voortgang te bespreken. Eens in de maand is er een vrijmibo waar we met elkaar in contact zijn maar ook op informele manier sturing kunnen geven. Vanuit onze clusters wordt één à twee keer per maand een overleg gepland waar er de mogelijkheid is om bepaalde informatie te delen of aandacht voor een onderwerp te vragen.
Onze Talent Coaches hebben zeer frequent contact met onze mensen. Dit gebruiken we om feedback op te halen over onze besluiten en we kunnen dit ook gebruiken om een boodschap nogmaals onder de aandacht te brengen.
Ik denk dat iedereen het wel kent dat we in deze tijd veel meer tijd met video-calls en telefoongesprekken doorbrengen. Het is erg belangrijk om veel tijd in informele gesprekken en belletjes te stoppen. Je probeert met iedereen goed in contact te blijven en besteedt veel aandacht om samen de juiste dingen te blijven doen.