Bedrijven plukken de vruchten van digitale supply chain
Bedrijven die hun supply chain digitaliseren plukken hier de vruchten van, blijkt uit nieuw onderzoek van PA Consulting.
Volgens het rapport ‘The value of the smart supply chain’, dat is gebaseerd op interviews met meer dan 100 supply chain-experts uit verschillende sectoren over de hele wereld, zien ‘early adopters’ een kostenbesparing van 10% tot 15% in hun dagelijkse operaties.
Smart supply chains
Een supply chain is ‘smart’, wanneer deze in de operaties gebruikmaakt van allerlei opkomende technologieën, met als doel de automatisering te verbeteren evenals de processen en de interactie tussen verschillende elementen van de supply chain. Denk hierbij aan technologieën zoals Internet of Things (IoT), robotic process automation (RPA) in processen, robotisering van machines, het inzetten van drones, ‘digital quality assurance’ en blockchain voor het traceren van materialen / goederen gedurende het proces.
Volgens de onderzoekers kunnen deze en andere technologieën voordelen opleveren voor de end-to-end supply chain, van planning en sourcing van materialen tot en met de productie, distributie en de ingebruikname van het eindproduct door de klant. De effectievere inrichting van alle onderdelen binnen de supply chain, zorgt er vervolgens voor dat er meer waarde kan worden gecreëerd voor klanten en andere stakeholders.
Meer klantinzicht, betere planning
Een aantal voorbeelden: Met de inzet van technologie kan het proces van het verkrijgen van klantinzichten verbeterd worden. Door meer inzicht in het consumentengedrag te krijgen, kan vervolgens de vraagplanning verbeterd worden, waardoor de vraag en het aanbod beter voorspeld kunnen worden. Daarmee wordt het gehele leveringstraject efficiënter en kunnen leveranciers bijvoorbeeld beter inspelen op de wensen van consumenten en veranderingen in de markt.
Risico’s beter in kaart, betere communicatie
Betere inzichten en forecasting maken het ook mogelijk om risico’s beter te voorspellen, zodat organisaties eerder maatregelen kunnen nemen om de schade te beperken. Het coronavirus, dat momenteel de gehele planeet in zijn greep houdt, is hier een goed voorbeeld van. Bedrijven die beschikken over een solide risico-infrastructuur en een agile supply chain, kunnen hier effectiever mee omgaan, en hun klanten en/of leveranciers hierover beter informeren.
Ricardo Tülkens, partner bij PA Consulting, voegt toe dat supply chain leiders vooral ook niet het verbeterpotentieel aan de klantzijde moeten vergeten: “De klantgerichtheid wordt sterk verbeterd doordat organisaties dankzij realtime inzichten precies op het juiste moment kunnen leveren. Dat voegt ontzettend veel waarde toe – aanzienlijk meer zelfs dan vaak vooraf wordt verwacht.”
Volwassenheid nog laag
Tülkens geeft echter aan dat in de markt smart supply chains vooralsnog achterblijven en nog altijd gelden als een relatief ondergeschoven kindje. Dit komt enerzijds door het lage bewustzijn hieromtrent. Zo weet 30% van de respondenten naar eigen zeggen niet hoeveel waarde een intelligente supply chain zou kunnen toevoegen. Acht op de tien respondenten geeft verder aan dat de vaardigheden en capaciteiten ontbreken om de supply chain verder te digitaliseren.
Tülkens adviseert bedrijven om de handschoen op te pakken. “De mogelijkheden en potentiële voordelen zijn te groot om te laten liggen.” Hij vervolgt: “Ontwikkel een langetermijnvisie voor de gehele supply chain, versnel de toepassing van technologie en zorg dat processen en medewerkers volledig gericht zijn op efficiëntie, flexibiliteit en uitmuntende dienstverlening.”
Volgens het onderzoek van PA Consulting is meer dan de helft van de onderzochte bedrijven van plan om hieraan gehoor te geven. 61% zegt van plan te zijn binnen drie jaar aanzienlijke verbeteringen door te voeren in de technologie van hun supply chain.