Amazon moet fors goedkoper zijn dan Bol en Coolblue

14 februari 2020 Consultancy.nl

Als Amazon echt voet aan de voet wil krijgen in ons land, moet de Amerikaanse webwinkel minimaal 10% onder de prijzen gaan zitten van zijn grootste rivalen in de Nederlandse markt, zoals Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Dat stellen onderzoekers van Simon-Kucher & Partners op basis van een enquête onder meer dan 1.000 online shoppers.

Het nieuws dat Amazon nu dan echt in aantocht is veroorzaakte schokgolven in de Nederlandse retailmarkt. Consumenten, zeker zij die bekend zijn met Amazon, reageren verheugd. Ze zien ’s werelds grootste webwinkel maar wat graag naar ons land komen, alleen al vanwege het enorme assortiment aan spullen dat er te koop is. Volgens Amazon zullen “miljoenen producten” in twintig categorieën, waaronder ook kleding, nog dit jaar beschikbaar worden.

Ook de felle concurrentiestrijd die Amazon zal ontketenen kan worden gezien als goed nieuws voor de consument. Volgens sommige analisten kan er een heuse prijzenoorlog uitbreken, temeer het feit dat de e-commerce wel wordt beschouwd als een ‘winner takes it all’-markt. Als eerste zullen de kleine webwinkels omver worden geblazen, waarna de echte strijd begint als Amazon het opneemt tegen de grote lokale spelers, zoals Bol.com, Coolblue en Wehkamp.

Voor deze Nederlandse rivalen kwam het nieuws niet als een verrassing, maar zorgt de komst van Amazon waarschijnlijk alsnog voor de nodige rillingen. Amazon beschikt over de financiële slagkracht om concurrenten de nek om te draaien.

Ter illustratie: Bol.com en Coolblue zijn samen goed voor zo’n €3,5 miljard omzet, terwijl Amazon met zijn webshop alleen al in de VS meer dan $250 miljard binnenhaalt (circa de helft van de totale Amerikaanse e-commercemarkt). Tel daarbij nog op de inkomsten buiten de VS (geschat op rond de $80 miljard) en de omzet van de cloud en AWS-praktijk (rond de $40 miljard), en het wordt duidelijk dat de Nederlandse webwinkels zich geconfronteerd zien met een tegenstander van zo’n formaat dat zelfs het gebruikelijke label ‘gigant’ tekort lijkt te schieten.

Amazon moet fors goedkoper zijn dan Bol en Coolblue

Toch is de strijd om de gunst van de Nederlandse consument nog lang niet gestreden. Amazon betreedt de markt rijkelijk laat en moet het daardoor opnemen tegen concurrenten die een sterke merkreputatie hebben weten op te bouwen. Om de webwinkelende Nederlander voor zich te winnen zal de nieuwkomer zich flink moeten onderscheiden. Een voor de hand liggende manier om dit te doen – zeker voor een speler met de financiële spierballen van Amazon – is via lage prijzen.

Volgens het onderzoek van Simon-Kucher & Partners zal Amazon hierbij diep in de buidel moeten tasten. Om de Nederlandse online shopper te verleiden moet het minimaal 10% onder de prijzen van de concurrenten duiken. En dan nog lijkt het geen gelopen race. Zo overweegt minder dan de helft van de Nederlanders (44%) een aankoop te verrichten bij Amazon. Zij die dit wel doen, worden hierbij vooral over de streep getrokken met lage prijzen (71%) of scherpe aanbiedingen (24%), maar zullen pas daadwerkelijk een bestelling plaatsen als de prijs echt 10% lager ligt dan bij hun vertrouwde webwinkel. Het onderzoek laat zien dat zij met name elektronica en kleine huishoudelijke apparaten zouden kopen.

Ongeveer een net zo grote groep (43%) geeft echter aan het liefst trouw blijven aan zijn huidige webshop, of Amazon nou goedkoper is of niet. Waar Amazon doorgaans ook veel klanten weet te lokken met zijn snelle levering, blijkt hier in Nederland weinig winst te behalen. Slechts 13% neemt dit mee in zijn overweging om al dan niet over te stappen. Op dit vlak komen Nederlanders momenteel dan ook al weinig tekort aangezien Bol.com en Coolblue spullen vaak al op de dag van bestelling kunnen leveren.

Amazon kan mogelijk wel profiteren van zijn mondiale bereik. De grootste zwakke plek van Nederlandse webshops is dat ze puur op Nederland gericht zijn. Amazon zal consumenten een veel breder productaanbod voorschotelen. “Het huidige assortiment van Amazon in Duitsland is bijvoorbeeld al meer dan tien keer zo groot als het assortiment van Bol.com, Coolblue en Zalando bij elkaar”, vertelt Jos Eeland, partner bij Simon-Kucher & Partners.

Uiterlijk eind maart gaat Amazon Nederland van start. Zowel consumenten als retailwatchers kijken reikhalzend uit naar de grote dag.


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup