E-commerce neemt vlucht: Negen van de tien Nederlanders shopt online

06 februari 2018 Consultancy.nl

Bijna alle Nederlanders kopen vandaag de dag weleens spullen op het internet. Waar zo’n 90% van de Nederlanders jaarlijks minimaal één aanschaf online doet, shopt meer dan 10% zelfs wekelijks via het internet, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Kleding en accessoires blijken hierbij het meest gewild, terwijl aankopen in het buitenland vooral in China worden gedaan.

Online retail, ook wel e-commerce genoemd, heeft de afgelopen jaren een flinke opmars beleefd. Zo ook in Nederland, waar de online retailmarkt jaarlijks met zo'n €500 miljoen toeneemt, zo blijkt uit het onderzoeksrapport, genaamd 'The State of Online Shopping’. Trustly Group, een Zweedse FinTech, verrichtte de studie in samenwerking met onderzoeksbureau Nepa. Gezien de snelle opmars is het weinig verrassend dat hierin ook naar voren komt dat de toegankelijkheid van online shoppen de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Om tot de onderzoeksresultaten te komen, werden 1.000 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot en met 66 jaar ondervraagd over hun onlinewinkelgedrag.

Nederlandse onlinewinkelgedrag

Terwijl 88% van de Nederlandse consumenten de afgelopen twaalf maanden minimaal één product of dienst online aanschafte, moet Nederland toch andere landen zoals Engeland en Duitsland – met percentages van respectievelijk 94% en 95% – voor laten gaan. Binnen de groep Nederlanders die weleens online winkelt, geeft zo’n 13% aan op wekelijks basis een aankoop te doen via het wereldwijde web. Ruim twee keer zoveel online consumenten (27%) kopen elke paar weken iets op het internet, terwijl 24% dat ongeveer een keer per maand doet en 25% minder dan eens per maand. Nog eens 7% geeft aan zo’n één tot twee keer per jaar online te winkelen en 3% nog minder vaak dan dat, terwijl 1% aangeeft niet te weten hoe vaak hij of zij dingen koopt op het internet.

Online winkelen onder de populatie/Online winkelfrequentie onder online shoppers

Kleding, eten en elektronica

Uit het onderzoek blijkt dat kleding, accessoires, schoenen en sieraden in ons land het meest worden aangeschaft. Dat wekt weinig verbazing; al enige tijd gaan traditionele ‘fysieke’ retailketens en winkels failliet omdat consumenten steeds vaker besluiten dergelijke aankopen vanaf de bank te doen. In totaal deed zo’n 44% het afgelopen jaar minimaal zo’n vier tot zeven online aankopen binnen deze categorie. Deze 44% is opgebouwd uit 9% die zelfs meer dan elf keer een aanschaf verrichtten, 12% die acht tot tien keer iets kochten en 23% die dat vier tot zeven keer deden.

Nederlanders bestellen ook veel voedingsmiddelen via het wereldwijde web. Zo’n 10% van de online shoppers bestelt bijna maandelijks iets te eten of drinken. Hierbij gaat het vaak om bezorgmaaltijden, maar het betreft tevens aankopen gedaan in de online shops van supermarktketens. Het gemak dat online eten bestellen met zich meebrengt, heeft op veel Nederlanders een grote aantrekkingskracht: niet voor niets nam ruim een jaar geleden het Nederlandse platform Thuisbezorgd.nl de Benelux-activiteiten over van zijn grootste concurrent Just Eat.

Soort goederen of diensten dat de afgelopen maanden door onlineshoppers is gekocht

Op de derde plek van de meest bestelde soort producten staat de categorie van de elektronica. Ruim 15% van de online shoppende Nederlander bestelt minimaal vier keer per jaar iets uit deze productgroep. In totaal worden elektronicaproducten jaarlijks door een groter percentage van de Nederlanders (61%) aangeschaft dan eten en drinken (42%). Omdat eten en drinken echter door een groter groep Nederlanders op een frequentere basis wordt gekocht, staan elektronica toch een plekje lager.

Buitenlandse aankopen

De Nederlandse consument doet zijn online inkopen over het algemeen grotendeels binnen de eigen landsgrenzen. Wel neemt het aandeel buitenlandse aankopen in Nederland toe. Uit het onderzoek blijkt dat een krappe 40% van de Nederlandse online consumenten weleens een online aankoop over de grens heeft gedaan. Gekeken naar de landen waar het vaakst iets wordt besteld, komt China uit de bus als de afgetekende winnaar: zo’n 45% van de grensoverschrijdende aankopen wordt daar gedaan.

Internationaal koopgedrag onder online shoppers/Internationale onlineaankopen per land

Dat zo’n hoog percentage van de buitenlandse bestellingen door Nederlanders in China wordt gedaan, is in lijn met een eerder aankondiging van het Chinese online platform Alibaba. In 2015 beloofde het bedrijf om een e-commerce expansie naar het Westen te starten. Recent bleek al dat AliExpress, de internationale B2C-website van Alibaba, in Nederland de derde positie inneemt onder de meest populaire shoppingwebsites, achter Marktplaats en Bol.com. Daarmee liet de webshop andere grote namen als eBay, Zalando en Wehkamp qua hits achter zich. 

Op gepaste afstand achter China eindigen onze oosterburen op de tweede plek; ruim een kwart van de onlineaankopen (26%) door Nederlanders in het buitenland is gedaan op Duitse websites. Op plek drie is het Verenigd Koninkrijk te vinden, waar 21% van de grensoverschrijdende bestellingen wordt gedaan. Deze derde plek, waarmee de UK nog net boven de VS uitkomt, is in lijn met recent onderzoek waaruit blijkt dat de Britse online shoppingbranche sterk sterke groei blijft vertonen.

Redenen die Nederlandse consumenten bewegen vaker per internet in het buitenland aankopen te doen

Mogelijke groei buitenlandse aankopen

Aangezien het bij online bestellingen op het eerste gezicht niet veel meer moeite lijkt te kosten om een product van grote afstand te laten komen, heeft Trustly ook onderzocht wat de reden is dat niet meer dan 40% van de Nederlandse online consumenten per internet aankopen heeft gedaan in het buitenland. Uit de resultaten blijkt dat een gebrek aan gemak hierbij toch nog een rol speelt. Wat de meeste Nederlandse onlineshoppers tegenhoudt om meer aankopen te doen in het buitenland, zijn de lange tijden die terugbetalingen innemen en de moeite die hiermee gepaard gaat: 62% geeft aan dat hij of zij eerder iets over de grens zou kopen als het terugkrijgen van geld eenvoudiger zou zijn en sneller zou verlopen.

Ook de overige drempels voor het doen van aankopen over de grens relateren aan de wijze waarop de aankopen moeten worden betaald.  Zo zeggen veel respondenten(55%) dat ze meer in het buitenland zouden kopen als ze daarbij makkelijk online betalingen konden verrichten vanaf hun eigen bank, en geven bijna net zoveel mensen (53%) aan dat het zou helpen als ze op de door hen geprefereerde wijze konden betalen voor de aankoop. Een net iets kleinere groep (52%) zegt dat het omrekenen van een vreemde valuta een belemmering vormt en nog heel iets minder mensen (51%) laten weten er geen fijn gevoel bij te hebben hun creditcardnummer te geven aan onbekende buitenlandse verkopers.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over