MSR blikt vooruit op mogelijke scenario's in de autowereld

14 januari 2020 Consultancy.nl

Er is nogal wat gaande in de autowereld en in de komende jaren wordt het alleen nog maar ingewikkelder. Hoe ziet de autobranche er in ons land uit over, pakweg, vijf jaar? Dat weet niemand precies, maar MSR Consulting Group heeft in ‘Forecast 2025’ wel een aantal mogelijke scenario’s klaar. 

“Wij ondersteunen importeurs en dealers bij de keuzes die ze maken voor de nabije toekomst”, zegt Ronald van Eck, directeur bij MSR Consulting Group. “We kunnen een aantal ontwikkelingen aanwijzen die steeds meer effect krijgen, maar de invloeden daarvan zijn per merk soms sterk verschillend. Iedereen denkt natuurlijk meteen aan de opkomst van elektrische auto’s.”

“Per 1 januari gaat de bijtelling omhoog en hoe gaat dat in de komende jaren verder? Tegelijk zien we het aanbod van vooral betaalbaardere elektrische auto’s stijgen. Die lage bijtelling is natuurlijk fijn voor de berijders, maar je ziet geleidelijk ook de ‘total cost of ownership’ per auto verschuiven. Dat is van belang voor de bedrijven die zakelijke auto’s inzetten. Los daarvan streven steeds meer bedrijven naar een groen imago, dat speelt hierin ook mee.”

Mogelijke scenario’s in de autowereld

“Als er echt grotere aantallen elektrische auto’s op de weg komen, dan heeft dat op dealerniveau gevolgen voor de werkplaatsbezetting. Gezien de lange wachttijden bij sommige dealers is dat een heel tegenstrijdige ontwikkeling. Nú zou je meer capaciteit moeten hebben, over enkele jaren juist minder.”

Stikstofcrisis

“Iets heel anders, maar ook heel actueel, is de stikstofcrisis. We gaan nu met z’n allen 100 kilometer per uur rijden. Wat heeft dat voor gevolgen voor de keuzes die kopers gaan maken? Het kan nogal wat gevolgen hebben voor de merken die relatief veel auto’s met een hoog prestatieniveau aanbieden. Een uitvloeisel van die stikstofcrisis, is de crisis in de bouw. Dat kan weer doorwerken in de aanschaf en vervanging van met name lichte bedrijfsauto’s.” 

Flexibele overheid

“We hebben ook te maken met een overheid, zowel nationaal als lokaal, die alle kanten op lijkt te schieten. Uit de voorgenomen plannen blijkt dat de regering de vrijheid wil hebben om tussentijds bijvoorbeeld de bijtellingspercentages te wijzigen. Het is nog onduidelijk of er een hogere houderschapsbelasting komt voor oudere diesels en in Amsterdam wordt nog gedacht over een sloopregeling. Wat je er ook van vindt, je krijgt er als autobedrijf sowieso mee te maken.” 

Nieuwe mobiliteitsconcepten

“Er zijn nog meer ontwikkelingen. Je ziet nieuwe mobiliteitsconcepten ontstaan, denk aan car sharing, private leaseconstructies waarbij de auto ook aan derden wordt verhuurd, of een zakenauto die overdag nu stilstaat, maar ook voor andere zakelijke ritten kan worden gebruikt. Als uitvloeisel hiervan zien we samenwerkingsverbanden ontstaan tussen partijen die eerder niets met elkaar te maken hadden.”

“Aan invloeden geen gebrek, zie daar als auto-importeur en -dealer je weg maar in te vinden. Daarbij kan MSR heel veel hulp bieden. Tegelijk assisteren we merken bij de verschuiving in businessmodellen. Bij verschillende merken worden traditionele taken van het dealernetwerk gecentraliseerd bij de importeur. Met al die bewegingen in het achterhoofd helpt MSR heel concreet importeurs en dealers om de best mogelijke resultaten te behalen, met name als het gaat om een zo goed mogelijk rendement.”


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius it's public ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup