First Consulting helpt VodafoneZiggo digitaal en snel zaken doen met zakelijke klanten
VodafoneZiggo houdt zich bezig met het bieden van de beste connectiviteitsoplossingen voor consumenten en zakelijke klanten. Het complete productportfolio van zowel Ziggo als Vodafone valt hieronder. Voor accountmanagers is het dus van groot belang dat zij een passend en efficiënt advies kunnen geven over productoplossingen. Dit advies is gebaseerd op de specifieke situatie en wensen van de zakelijke klant.
First Consulting ontwikkelde hiervoor samen met VodafoneZiggo een op maat gemaakte applicatie om salesmedewerkers te ondersteunen in hun klantgesprekken, met daarin het complete portfolio. Dit doen zij door gebruik te maken van het low-code softwareplatform Mendix.
Na vijf weken ontwikkeling is de eerste versie live gegaan. Hierbij lag de nadruk op het stap voor stap opbouwen van een voorstel op maat. Daarna zijn de functionaliteiten van de applicatie verder uitgebreid door het toevoegen van informatie over VodafoneZiggo en de producten en diensten van beide merken. Hiermee is ‘Excite for Business’, zoals de applicatie wordt genoemd, dé applicatie voor het voeren van een klantgericht en kwalitatief salesgesprek.
Voordelen van ‘Excite for Business’
De applicatie helpt bij het vinden van de beste match tussen de klant en de producten van Vodafone Business en Ziggo Zakelijk. Hierdoor krijgen accountmanagers van VodafoneZiggo meer tijd om zich te richten op hun belangrijkste taken, zoals het voeren van salesgesprekken met (nieuwe) klanten. De flexibele en digitale salesflow zorgt ook voor een vermindering van handmatig en dubbel werk. Daarnaast heeft de accountmanager alle benodigde productinformatie binnen handbereik en dragen de automatisch gegenereerde voorstellen bij aan de kwaliteit en professionaliteit van het gesprek.
Een betere match tussen klant en productportfolio
Op basis van de eigenschappen en wensen van zakelijke klanten genereert de accountmanager via de applicatie een advies met de top drie aanbevolen producten specifiek voor elke klant. Hierdoor kan de accountmanager de klant optimaal adviseren en een oplossing bieden die perfect aansluit bij de behoefte van de klant.
Klantgerichte, design gedreven werkwijze
Design thinking staat centraal in de door First Consulting gehanteerde agile ontwikkelaanpak. Design thinking is bij uitstek geschikt voor het ontwikkelen van een dergelijke applicatie, waarbij je te maken hebt met verschillende typen interne gebruikers en klanten. Door de behoeften van de verschillende gebruikers centraal te stellen in de verschillende stappen van het salesproces, resulterend in de uiteindelijke ‘customer journey’, heeft het projectteam verschillende designoplossingen gedefinieerd.
Door een nauwe samenwerking met de stakeholders is de ontwikkeling van deze oplossingen een iteratief proces, waarin de applicatie continu getest en aangescherpt wordt. Zo kan er snel en regelmatig te werk worden gegaan en nieuwe stukken functionaliteit snel live gezet worden.
Sylvia Venema, Channel Marketeer B2B VodafoneZiggo: “Met ‘Excite for Business’ brengen we alle informatie die je als accountmanager nodig hebt samen. Je neemt de klant op een professionele, snelle manier mee van de eerste behoefte-inventarisatie tot aan het opstellen van de beste deal. Op deze manier kunnen we heel gericht de beste oplossingen bieden aan onze zakelijke klanten.”
“Met ‘Excite for Business’ kunnen we heel gericht de beste oplossingen bieden aan onze zakelijke klanten.”
– Sylvia Venema, Channel Marketeer B2B VodafoneZiggo
Ambities voor de toekomst
Inmiddels bevat de applicatie het volledige productportfolio dat verkocht wordt aan bedrijven met 5 tot en met 50 medewerkers. Voor accountmanagers is Excite for Business dé applicatie die de beste oplossing voor klanten visueel in kaart brengt, van de eerste inventarisatie tot aan de beste deals.
Het is de ambitie om de applicatie de komende maanden verder te ontwikkelen naar andere saleskanalen, waarbij ook waar nodig het onderling doorsturen van klanten wordt gestimuleerd. Op deze manier kan VodafoneZiggo klanten nog beter helpen via de juiste kanalen en op een consistente manier.