Oxyma Group kiest voor één merk: Merkle Nederland

10 oktober 2019 Consultancy.nl

Twee jaar na de overname van Oxyma Group – een groep van marketingspecialisten in Nederland – heeft moederbedrijf Dentsu Aegis de labels van alle afzonderlijke dochterorganisaties geharmoniseerd naar één merknaam: Merkle Nederland. “Vanaf vandaag opereren we als één team onder één enkel merk”, aldus Jos van Loo, Chief Executive van het nieuw gelanceerde Merkle Nederland.

In November 2017 zette Dentsu Aegis een grote stap binnen het Nederlandse digital marketing consultancy- en agency-landschap, toen het Oxyma Group overnam, het moederbedrijf van de agencies Oxyma, Oogst, Your Social, aFrogleap en OFS. Oxyma Group werd formeel geïntegreerd binnen Merkle (Dentsu Aegis’ performance marketing agency met het hoofdkwartier in de Verenigde Staten). In hun go-to-market aanpak, bleven de zes agencies onder hun eigen merknaam opereren. 

Wereldwijde merkharmonisatie

Met het huidige besluit om de merknaam wereldwijd te harmoniseren, hebben alle dochterbedrijven van Merkle in het land nu een enkele merknaam aangenomen: Merkle Nederland. Ons land is het eerste land in Europa waar deze wereldwijde merknaamharmoniseringsstrategie wordt geïmplementeerd. Van Loo erkent dat het voor werknemers en klanten niet makkelijk moet zijn geweest om de Oxyma-, Oogst-, Your Social-, aFrogleap- en OFS-merken van de markt te zien verdwijnen, maar het bedrijf vertrouwt erop dat het juiste moment is uitgekozen om dit toch te doen. “Van de labels zelf wordt officieel afscheid genomen. Van hun positieve vibe en alles waar ze voor stonden niet”, aldus Van Loo.

Oxyma Group kiest voor één merk: Merkle Nederland

Hij voegt toe dat het bedrijf bewust de tijd hiervoor heeft genomen – zo’n 24 maanden – om ervoor te zorgen dat een soepele integratie binnen Merkle kan plaatsvinden en dat de één-enkel-merk-aanpak goed tot zijn recht komt. Van Loo: “De weg ernaartoe was mooi en de medewerkers zijn trots op het nieuwe merk.”

Door onder een paraplumerk te opereren, zo legt Van Loo uit, kan de zakelijke dienstverlener zich nog beter positioneren en profiteren van het samenwerkingspotentieel en de multidisciplinaire synergieën die er bestaan. “Onze werknemers, maar ook onze klanten zullen toegang krijgen tot bredere capaciteiten en expertise”, geeft Van Loo aan. Wereldwijd telt Merkle ongeveer 9.000 werknemers, verspreid over 65 kantoren, waardoor de Nederlandse tak van het bedrijf (de 330 professionals die werkzaam zijn in kantoren in Amsterdam, Breda en Rotterdam) kunnen putten uit het grote netwerk, het sterke trackrecord en het aanwezige kennisleiderschap waarover Merkle beschikt.

Uitgebreid marketingtrackrecord

Door de wereldwijde footprint van het bedrijf kan Merkle Nederland zijn klanten voorzien van een end-to-end portfolio van marketingdiensten. Belangrijkste diensten die het bedrijf aanbiedt zijn gecentreerd rondom marketingstrategie (het opstellen van winnende strategieën), digital media (klanten helpen om het beste te halen uit hun mediamix en hun doelgroep te bereiken), marketing analytics (het omzetten van marketingdata naar waardevolle inzichten, merken en campagnes (het opstellen en leveren van brand content en campagnes) en customer relationship management (merken helpen aan een betere reputatie en meer loyaliteit)

De digitale consultants en technologie-experts die werkzaam zijn binnen Merkle zorgen ook voor diepe expertise in technologie, waarover alle onderdelen kunnen beschikken. Daarnaast kan geprofiteerd worden van de vele partnerships die het bedrijf heeft met grote namen als Adobe, Amazon, Microsoft, Salesforce, IBM, Oracle, Qlik en Tableau. Zo kan Merkle Nederland zijn klanten nog beter van dienst zijn en hen helpen met het bouwen van bijvoorbeeld websites en apps of ondersteunen bij het implementeren van systemen en oplossingen.

“Data en techniek spelen natuurlijk een grote rol in moderne marketing, maar het gaat om de mensen achter de data”, aldus Van Loo, die daarmee de focus onderstreept die de organisatie tijdens verandertrajecten legt op menselijk kapitaal. “Merkle Nederland helpt bedrijven en instellingen met het overbruggen van de data- creatieve en technische silo’s, waarbij mensen centraal staan in onze aanpak – people based marketing noemen we dit”, licht Van Loo toe.

Tot de klantenkring van Merkle Nederland behoren grote multinationals, maar ook middelgrote organisaties. Opdrachtgevers die Merkle hebben ingeschakeld zijn bijvoorbeeld doe-het-zelf-concern Praxis en het het luxe lingeriemerk Marlies DekkersIn het buitenland werkt bijvoorbeeld de Franse multinational Bonduelle samen met Merkle op het gebied van social branding, terwijl tour operator Corendon, de Nederlandse spoorbeheerder NS, bioscoopmerk Pathé en mediareus Sanoma met het bedrijf samenwerken aan digitale trajecten om de personalisering van hun marketingplannen te verbeteren.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup