Oxyma Group kiest voor één merk: Merkle Nederland

10 oktober 2019 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

Twee jaar na de overname van Oxyma Group – een groep van marketingspecialisten in Nederland – heeft moederbedrijf Dentsu Aegis de labels van alle afzonderlijke dochterorganisaties geharmoniseerd naar één merknaam: Merkle Nederland. “Vanaf vandaag opereren we als één team onder één enkel merk”, aldus Jos van Loo, Chief Executive van het nieuw gelanceerde Merkle Nederland.

In November 2017 zette Dentsu Aegis een grote stap binnen het Nederlandse digital marketing consultancy- en agency-landschap, toen het Oxyma Group overnam, het moederbedrijf van de agencies Oxyma, Oogst, Your Social, aFrogleap en OFS. Oxyma Group werd formeel geïntegreerd binnen Merkle (Dentsu Aegis’ performance marketing agency met het hoofdkwartier in de Verenigde Staten). In hun go-to-market aanpak, bleven de zes agencies onder hun eigen merknaam opereren. 

Wereldwijde merkharmonisatie

Met het huidige besluit om de merknaam wereldwijd te harmoniseren, hebben alle dochterbedrijven van Merkle in het land nu een enkele merknaam aangenomen: Merkle Nederland. Ons land is het eerste land in Europa waar deze wereldwijde merknaamharmoniseringsstrategie wordt geïmplementeerd. Van Loo erkent dat het voor werknemers en klanten niet makkelijk moet zijn geweest om de Oxyma-, Oogst-, Your Social-, aFrogleap- en OFS-merken van de markt te zien verdwijnen, maar het bedrijf vertrouwt erop dat het juiste moment is uitgekozen om dit toch te doen. “Van de labels zelf wordt officieel afscheid genomen. Van hun positieve vibe en alles waar ze voor stonden niet”, aldus Van Loo.

Oxyma Group kiest voor één merk: Merkle Nederland

Hij voegt toe dat het bedrijf bewust de tijd hiervoor heeft genomen – zo’n 24 maanden – om ervoor te zorgen dat een soepele integratie binnen Merkle kan plaatsvinden en dat de één-enkel-merk-aanpak goed tot zijn recht komt. Van Loo: “De weg ernaartoe was mooi en de medewerkers zijn trots op het nieuwe merk.”

Door onder een paraplumerk te opereren, zo legt Van Loo uit, kan de zakelijke dienstverlener zich nog beter positioneren en profiteren van het samenwerkingspotentieel en de multidisciplinaire synergieën die er bestaan. “Onze werknemers, maar ook onze klanten zullen toegang krijgen tot bredere capaciteiten en expertise”, geeft Van Loo aan. Wereldwijd telt Merkle ongeveer 9.000 werknemers, verspreid over 65 kantoren, waardoor de Nederlandse tak van het bedrijf (de 330 professionals die werkzaam zijn in kantoren in Amsterdam, Breda en Rotterdam) kunnen putten uit het grote netwerk, het sterke trackrecord en het aanwezige kennisleiderschap waarover Merkle beschikt.

Uitgebreid marketingtrackrecord

Door de wereldwijde footprint van het bedrijf kan Merkle Nederland zijn klanten voorzien van een end-to-end portfolio van marketingdiensten. Belangrijkste diensten die het bedrijf aanbiedt zijn gecentreerd rondom marketingstrategie (het opstellen van winnende strategieën), digital media (klanten helpen om het beste te halen uit hun mediamix en hun doelgroep te bereiken), marketing analytics (het omzetten van marketingdata naar waardevolle inzichten, merken en campagnes (het opstellen en leveren van brand content en campagnes) en customer relationship management (merken helpen aan een betere reputatie en meer loyaliteit)

De digitale consultants en technologie-experts die werkzaam zijn binnen Merkle zorgen ook voor diepe expertise in technologie, waarover alle onderdelen kunnen beschikken. Daarnaast kan geprofiteerd worden van de vele partnerships die het bedrijf heeft met grote namen als Adobe, Amazon, Microsoft, Salesforce, IBM, Oracle, Qlik en Tableau. Zo kan Merkle Nederland zijn klanten nog beter van dienst zijn en hen helpen met het bouwen van bijvoorbeeld websites en apps of ondersteunen bij het implementeren van systemen en oplossingen.

“Data en techniek spelen natuurlijk een grote rol in moderne marketing, maar het gaat om de mensen achter de data”, aldus Van Loo, die daarmee de focus onderstreept die de organisatie tijdens verandertrajecten legt op menselijk kapitaal. “Merkle Nederland helpt bedrijven en instellingen met het overbruggen van de data- creatieve en technische silo’s, waarbij mensen centraal staan in onze aanpak – people based marketing noemen we dit”, licht Van Loo toe.

Tot de klantenkring van Merkle Nederland behoren grote multinationals, maar ook middelgrote organisaties. Opdrachtgevers die Merkle hebben ingeschakeld zijn bijvoorbeeld doe-het-zelf-concern Praxis en het het luxe lingeriemerk Marlies DekkersIn het buitenland werkt bijvoorbeeld de Franse multinational Bonduelle samen met Merkle op het gebied van social branding, terwijl tour operator Corendon, de Nederlandse spoorbeheerder NS, bioscoopmerk Pathé en mediareus Sanoma met het bedrijf samenwerken aan digitale trajecten om de personalisering van hun marketingplannen te verbeteren.