Dentsu Aegis koopt Oxyma Group, bureau verder als Merkle Nederland

23 november 2017 Consultancy.nl

Digitale media- en communicatiegigant Dentsu Aegis heeft Oxyma Group overgenomen, een omnichannel-specialist actief in Nederland en Dubai. Als onderdeel van de deal zullen 340 werknemers zich aansluiten bij het netwerk van Dentsu Aegis, terwijl Oxyma Group haar activiteiten zal voortzetten onder de naam Merkle. De vijf bijbehorende labels van Oxyma Group zullen wel onder hun eigen merk blijven opereren. 

Met labels als Achtung!, Carat, Dentsu, Merkle, Isobar, iProspect en Social Embassy, is Dentsu Aegis Network (DAN) wereldwijd een van de grotere bureaus op het gebied van media, digital en creatieve communicatiediensten. Het bedrijf, dat zijn hoofdkwartier in Londen heeft, heeft de afgelopen jaren een sterk groeitraject doorgemaakt. In 2014 waren er bij de groep nog zo’n 23.000 mensen in dienst, vandaag de dag zijn dat er inmiddels 38.000. 

De snelle groei van de afgelopen jaren werd gevoed door een agressieve overnamestrategie. Alleen al in de afgelopen maanden werden bureaus ingelijfd in het Verenigkde Koninkrijk (Gleam Futures en Aquila Insight), in Nederland (Studio Kraftwerk), in Zuid-Afrika (FoxP2), in Singapore (Novus), in Zweden (Outfox), in Turkije (SesliHarfler) en in Australië (Accordant).

Dentsu Aegis | Oxyma Group

Gisteren werd duidelijk dat de groep haar M&A-kruistocht voortzet, toen Julius Minnaar, CEO van de Nederlandse afdeling van Dentsu Aegis, bekendmaakte dat nu ook Oxyma is overgenomen. Oxyma is een Nederlands bureau dat zich inzet voor grote klanten als Air France KLM, Audi, Liberty Global, Unilever en Vodafone. De in 2000 opgerichte omnichannel-specialist heeft naast de Nederlandse vestigingen in Rotterdam (hoofdkantoor), Amsterdam en Breda ook een kantoor in Dubai. 

We are merkle

Nadat private equity kantoor Nordian Capital in 2015 een meerderheidsbelang nam in het bureau, versnelde de groei snel. Profiterend van de financiële slagkracht die met de overname werd verkregen, wist Oxyma zijn voetafdruk flink te vergroten, zowel dankzij organische groei als via het inlijven van vier lokale Nederlandse spelers: aFrogleap, Oogst Online, OFS en Your Social.

“We zijn erg trots Oxyma binnen te halen”, laat Minnaar weten, die toevoegt dat de bundeling van krachten de vooruitzichten van Oxyma binnen de Nederlandse markt zal verbeteren, “waarmee wordt verzekerd dat we hoogstaand werk blijven leveren aan onze klanten in de digitale media, zowel nationaal als internationaal”.

Integratie met Merkle

Als onderdeel van de fusie zullen alle 340 medewerkers van de Oxyma Group de overstap maken naar Merkle – het wereldwijd opererende, datagedreven technologische performance-marketingbureau van Dentsu Aegis. In augustus 2016 werd Merkle toegevoegd als businessunit toen Dentsu Aegis een meerderheidsbelang verkreeg in Merkle, dat zijn hoofdkantoor heeft in de VS. Financiële details rond de overeenkomst werden niet naar buiten gebracht. Merkle telde ten tijde van de transactie ongeveer 3.400 werknemers in 21 kantoren (waarvan zich er zestien in de VS bevonden) die samen $436 miljoen aan omzet wisten te genereren.

De vijf labels van de Oxyma Group zullen onder hun eigen merknaam blijven opereren. Wel zal er ‘a Merkle company’ worden toegevoegd aan hun slogans. De gehele groep, Oxyma Group, gaat verder onder de naam Merkle Nederland.

“Merkle pas perfect bij ons”, stelt Jos van Loo, CEO van de Oxyma Group en inmiddels tevens hoofd van Merkle Netherlands. “Ze begrijpen het belang van wat Oxyma doet – het helpen van grote ondernemingen bij digitale transformaties en het ontsluiten van klantwaarde. We zijn zeer verheugd over de nieuwe capaciteiten die onze gecombineerde organisaties de klant zullen kunnen aanbieden.” Hij merkt op dat de deal Merkle’s EMEA-business flink zal versterken, met name op het gebied van media, telecommunicatie, retail, reizen en vrije tijd, de nutssector, consumentenartikelen, financiële dienstverlening en de autobranche. 

Culturele match

De verkoop vond eerder plaats dan verwacht, geeft Van Loo toe, aangezien Oxyma zich nog altijd ruim binnen het door Nordian Capital gestipuleerde strategische plan bevond. De twee partijen hadden zich volgens Van Loo echter geen betere deal en culturele match kunnen wensen, wat doorslaggevend bleek in het geven van het groene licht voor de acquisitie.

David Williams, CEO van Merkle, omschrijft Oxyma als een “geweldige toevoeging aan Merkle en het Dentsu Aegis Network” en benadrukt dat succes in de Nederlandse branche “van cruciaal belang is” in de uitvoering van de strategie van het bedrijf om de voetafdruk van Merkle te vergroten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Onder de andere bedrijven van Dentsu Aegis die actief zijn in Nederland bevinden zich reclamebureau Achtung!, creatief bureau Studio Kraftwerk en ontwerpbureau Isobar.

Nieuws

Meer nieuws over