Deloitte en Accuracy begeleiden Nordian / Oxyma deal
Nordian Capital heeft een meerderheidsbelang verworven in marketing performance bureau Oxyma. Met behulp van het groeikapitaal kan Oxyma – dat recentelijk een rebranding heeft doorgevoerd – zijn internationale ambities verder vormgeven. De aandeelhouders van Oxyma werden bij de transactie door teams van Deloitte Corporate Finance bijgestaan. Corporate finance kantoor Accuracy adviseerde het management van Nordian Capital.
Oxyma is een marketing performance agency met kantoren in Rotterdam en Amsterdam, die organisaties helpt betere klantervaringen, hogere klantwaarde en duurzaam succes te creëren door middel van data-gedreven marketingdiensten en oplossingen. De ruim 250 marketing- en IT-professionals van Oxyma werken daartoe samen met marketeers van opdrachtgevers als BMW, KPN, NS, Ziggo, Air France-KLM, Nuon, Unilever Food Solutions, AS Watson, Vodafone en Jumbo.
Tot voor kort was het van oorsprong Rotterdamse Oxyma (voorheen o.a. 2organize) nog actief vanuit meerdere merken (naast 2organize o.a. ook InBetween Marketing Services). De organisatie besloot om een rebranding door te voeren naar het nieuwe (internationale) merk Oxyma. Door de rebranding wil de organisatie zich meer focussen op samenwerking en gezamenlijke propositie-ontwikkeling.
Bovenop de rebranding en om een toekomstige groeipad in te kunnen slaan – naast autonome groei wil het bedrijf verder groeien door middel van (inter)nationale acquisities – , besloot Oxyma een investeerder aan te trekken voor groeikapitaal. Die investeerder is Nordian Capital geworden, dat recentelijk een meerderheidsbelang heeft genomen in Oxyma.
Volgens Ronald Morcus, CEO van Oxyma, voorziet de transactie met Nordian Capital in nieuwe financiële slagkracht: “Onze klanten hebben steeds meer behoefte aan een business partner die hen helpt integraal over alle kanalen heen klantwaarde te creëren. Met onze bestaande omni-channel propositie komen we wat dat betreft al een heel eind. Maar wat ons betreft nog niet ver genoeg. Onze ambitie is om onszelf versneld te ontwikkelen tot een zogenaamde new breed agency. Met onze nieuwe identiteit en de grotere financiële slagkracht hebben we twee grote stappen genomen in de realisatie daarvan”, aldus Morcus.
Perry Bos, managing partner bij Nordian Capital, is positief over de ambitieuze plannen van Oxyma: “Wij delen de visie van het Oxyma management met betrekking tot de richting waarin de markt zich zal ontwikkelen. Ook zijn we erg enthousiast over de drive en de ambitie die we in de hele organisatie aantreffen. Onze investering in Oxyma, betekent een duidelijk commitment om samen die ambitie versneld te gaan realiseren.”
De aandeelhouders van Oxyma kregen gedurende de onderhandelingen advies van twee teams van Deloitte Corporate Finance. M&A advisory werd verzorgd door een team bestaande uit Daan Witteveen, Remco Goes en Geert Moed, terwijl legal advisory werd voorzien door Kris Ruijters, Ludo Suykerbuyk en Sophie van Zelm van Eldik. Nordian Capital werd bijgestaan door Perry Bos (M&A Director) en een team van corporate finance kantoor Accuracy (Leontine Koens-Betz, Amarins van der Meer en Jerry Vermeire).
Laatstgenoemde is geen onbekende van Nordian Capital. Medio 2015 begeleidde Accuracy een deal tussen Nordian Capital en Ab Ovo International, een internationale aanbieder van enterprise-software oplossingen specifiek voor de transport- en logistieke sector.