First Consulting adviseert Schiphol over toepassing van RPA
Innovatie zit in het DNA van Schiphol, al meer dan 100 jaar. De luchthaven is continu op zoek naar verbetering. Onderdeel daarvan zijn nieuwe IT-oplossingen. First Consulting helpt Schiphol bij het bepalen van de waarde van robotic process automation (RPA) om administratieve processen efficiënter te maken. De eerste resultaten laten zien dat RPA veel waarde kan toevoegen voor Schiphol.
Bij Schiphol worden handmatige en repeterende handelingen uitgevoerd die noodzakelijk zijn, maar veel tijd vragen van medewerkers. Schiphol wil deze activiteiten automatiseren, zodat de medewerkers meer tijd én energie hebben voor activiteiten die daadwerkelijk waarde toevoegen. Daarmee krijgen zij meer plezier in hun werk.
RPA is een technologie waarbij repetitieve menselijke handelingen binnen administratieve processen worden geautomatiseerd. Hierbij wordt gebruikgemaakt van slimme software, waardoor enorme efficiëntie- en kwaliteitsvoordelen gerealiseerd worden. RPA is een soort ‘virtuele medewerker’ die 24/7 ingezet kan worden. Bovendien maakt RPA-software gebruik van bestaande systemen en applicaties. Hierdoor zijn geen impactvolle IT-aanpassingen nodig.
First Consulting adviseert Schiphol over alle relevante onderwerpen rondom RPA – van capability building, governance en processen tot aan architectuur en infrastructuur. Het gezamenlijke team van Schiphol en First Consulting heeft inmiddels de eerste stappen gezet om een interne RPA capability op te zetten.
Tijdens het traject hanteren de consultants van First Consulting hun best practice RPA-groeimodel als handvat. Het groeimodel gaat uit van drie verschillende groeifasen: starten, structureren en schalen. Resultaten worden opgeleverd door middel van een agile-aanpak. In een periode van twee maanden zijn de volgende resultaten behaald:
- Twee robots ontwikkeld tot proof of concept. De eerste robot ondersteunt Schiphol bij het real estate property management. De tweede robot ondersteunt de finance-afdeling door handmatige administratieve handelingen te automatiseren.
- Een baseline-architectuur en -infrastructuur inclusief een set aan aandachtspunten (zoals identity & access management, security, etc.) die verder uitgewerkt zullen worden om een beheersbare en schaalbare basis te leggen.
- Advies en implementatieplan voor het opzetten het toekomstige interne RPA-center of excellence
- Door verschillende workshops te organiseren is samen met de business een eerste backlog opgesteld met meer dan 100 potentiële RPA-cases. Daarnaast zijn nog meer werkgebieden geïdentificeerd waarbij RPA van waarde kan zijn, dus dit aantal zal zeker nog stijgen.
“De resultaten zijn goed ontvangen en er is besloten om de huidige robots door te ontwikkelen, zodat ze in productie kunnen”, aldus First Consulting. “Daarnaast zullen er nieuwe robots gerealiseerd worden om nog meer ervaring op te doen met RPA en direct businesswaarde te creëren.”
Naast de proof of value is Schiphol, middels een innovatie-challenge, op zoek naar de verdere mogelijkheden van RPA. Tijdens deze challenge zijn er use cases gepresenteerd met een zeer hoge innovatiefactor, waarmee Schiphol zich als de innovatieve (digital) airport kan presenteren. First Consulting is één van de partijen die aan deze challenge meedoet.