Een inkijk in de Digital Workspace-praktijk van KPN ICT Consulting

10 juli 2019 Consultancy.nl

Met zo’n 200 medewerkers is de Digital Workspace-praktijk het grootste onderdeel van KPN ICT Consulting. Maar wat doet de afdeling eigenlijk? Twee adviseurs van het bedrijf – Bas Stapelbroek en Benno Zelders – delen hun ervaringen.

Over het algemeen is een klant die een adviseur inhuurt vooral op zoek naar een simpele oplossing. “We kunnen het allemaal wel heel ingewikkeld maken, maar klanten willen gewoon van een probleem af”, stelt Bas Stapelbroek, Consultant binnen de Digital Workspace-praktijk van KPN ICT Consulting. “Ze willen helemaal niet geconfronteerd worden met allerlei consequenties van technologische en maatschappelijke ontwikkelingen of met wet- en regelgeving. Wij regelen daarom voor hen dat de werkplekken het blijven doen en dat hun data veilig zijn. Tijd- en plaatsonafhankelijk. Adviseren en ondersteunen staan daarbij voorop.” 

Terwijl opdrachtgevers eenvoudigweg verlangen naar werkende oplossingen, vormen de projecten die de adviseurs op zich nemen tegelijkertijd een complex geheel van componenten zoals infrastructuur, applicaties, beheerders, gebruikers, eisen, wensen, beperkingen, techniek en psychologie, vertelt Lead Consultant Digital Workspace Benno Zelders: “Werkplekautomatisering volgens KPN ICT Consulting is: niet alleen in systemen denken. Voor een goede oplossing is begrip nodig van alle aspecten van de klantvraag.” Benno vertelt dat hij inmiddels wel wat gewend is: “Voor een grote overheidsinstelling ik was betrokken bij de migratie van meer dan 10.000 werkplekken met 1.000+ applicaties op 300+ locaties. Voor ons was dat ook best heftig. Maar de opdrachtgever is zeer tevreden. We zijn dan ook erg trots op het resultaat.” 

Bas Stapelbroek en Benno Zelders - KPN ICT Consulting

Benno, die al sinds 2009 bij KPN ICT Consulting werkt, legt uit dat elk project anders is maar wel leunt op dezelfde basis: “We werken met een vast team, aangevuld met gerichte expertise. Het allerbelangrijkste is dat iedereen de vraag van de klant begrijpt en in het project weet waar hij verantwoordelijk voor is. Onder andere om die reden hebben we onze eigen migratie als proeftuin gebruikt. Het samenstellen van de perfecte oplossing, de onderliggende techniek, het begeleiden en opleiden van de gebruikers en het inrichten van beheer hebben we op die manier zelf ondervonden. Daar hebben we veel van geleerd.” 

De opgedane kennis gebruikt KPN ICT Consulting om klanten optimaal te helpen, aldus Benno, die een voorbeeld geeft: “Ooit hebben we binnen vier maanden de infrastructuur van twee complexe organisaties gemigreerd naar één nieuwe omgeving. Maar ook zonder tijdsdruk is het vaak supercomplex en komen we regelmatig voor onverwachte dingen te staan. Denk aan een onmisbare applicatie die niet meteen werkt op de nieuwe werkomgeving. Uiteindelijk lukt het natuurlijk altijd en het mooiste moment voor mij is de ‘sweet spot’, het punt waarop het team perfect op elkaar is ingespeeld en het project een geoliede machine wordt. Om die reden hebben we het nog regelmatig over het project. Als je als team zo’n project voor elkaar krijgt, weet je voor altijd wat je aan elkaar hebt. Je voelt je daardoor echt thuis.” 

Bas, die sinds 2008 bij Getronics werkt, de voorloper van KPN ICT Consulting, herkent zich in de woorden van zijn collega. Toen hij nog bij een grote uitgever werkte, maakte hij kennis met het adviesbureau, wat hem erg beviel: “Wat zij deden trok me meteen aan en ik werd vervolgens aangenomen als Young Professional. Dat is echt een mooi programma om het werk en de organisatie te leren kennen.” Momenteel werkt hij vooral met Citrix- en Microsoft-producten zoals Windows 10 en allerlei tooling aan veilige en betrouwbare werkomgevingen. “Dingen moeten gewoon werken, punt. Er is wat dat betreft eigenlijk maar weinig veranderd. Maar het kan tegenwoordig wel allemaal sneller, simpeler en goedkoper.” 

Dat betekent niet dat er geen uitdagingen meer zijn, het totaalplaatje is namelijk een stuk complexer geworden, zegt Bas: “Klanten hebben altijd een vraag en soms hebben ze ook een idee over het antwoord. Zo wilde een accountantskantoor een oplossing voor hun AVG-compliance en informatiebeveiliging. Denk aan het waarborgen van intellectueel eigendom, labelen en classificeren van documenten, afschermen van data en multifactor identification. Dat moest op basis van Windows-toepassingen en binnen de bestaande systemen worden geïmplementeerd.” 

“De Digital Workspace-praktijk van KPN ICT Consulting regelt voor klanten dat de werkplekken het blijven doen en dat hun data veilig zijn. Adviseren en ondersteunen staan daarbij voorop.”

“Ik weet niet altijd alles van business, maar ik weet wel alles van techniek. Samen hebben we de puzzelstukjes op hun plaats gekregen, van de storage en manieren van labelen tot de interactie tussen de verschillende systemen. Mooi project was dat.”

De afgelopen tien jaar werkte Bas een korte periode bij een andere werkgever: “Het was goed om de kleur van het gras elders eens te onderzoeken en ik heb er met plezier gewerkt. Maar ik ben toch weer teruggekomen. Teruggevraagd, om precies te zijn. De Digital Workspace-praktijk is met zo’n 200 medewerkers het grootste onderdeel van KPN ICT Consulting en het is altijd de kern van het bedrijf geweest, met een mooie diversiteit aan klanten en veel kansen voor specialisatie. Ik hanteer een hoge standaard en wil echt kwaliteit kunnen leveren, trots kunnen zijn op mijn werk. Dat zijn voor mij belangrijke overwegingen.” 

Om die reden heeft hij beslist geen spijt van zijn terugkeer bij zijn oude werkgever. “Ik waardeer de vrijheid en de mogelijkheden die ik krijg. Er wordt goed voor ons gezorgd en ik kan hier ondernemerschap tonen binnen comfortabele marges. KPN ICT Consulting is een groot bedrijf, met veel mogelijkheden. Het niveau van professionaliteit, het management en de collega’s zorgen voor een inspirerende omgeving. Ik word soms wel drie keer per week benaderd voor andere banen, maar ik heb geen behoefte om daarop in te gaan. Ik zit veel te lekker hier”, besluit Bas met genoegen.

More on: KPN ICT Consulting
Netherlands
Company profile
KPN ICT Consulting is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

KPN ICT Consulting is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.