Tekenen op afstand: Hoe Cegeka de overname van KPN Consulting afrondde
Na een lang en in de laatste weken uniek traject, is KPN Consulting sinds vorige week officieel overgenomen door Cegeka. Aan de vooravond van de closing sprak Consultancy.nl met Karim Henkens, Managing Director van Cegeka Nederland, en Jeffrey Smit, Directeur van KPN Consulting.
“We zijn klaar om te tekenen”, begint Henkens opgewekt. “Afgelopen vrijdag hebben we ons via videoverbinding laten identificeren door de notaris. We hebben voor de webcam ons paspoort omhooggehouden naast ons hoofd. Een week geleden wist ik nog niet dan het kon, maar het kan.”
“Ik wist niet dat het mocht”, voegt Smit lachend toe. “Daarmee had ik me heel wat werk kunnen besparen de laatste maanden.”
Dat de twee een aantal hectische maanden achter de rug hebben moge duidelijk zijn. Het afronden van een overname is altijd hard werken en half maart kwam daar nog eens de coronacrisis overheen, waardoor alles op afstand moet en het oorspronkelijke draaiboek voor de komende weken in de prullenbak kon.
Cegeka en KPN Consulting lieten zich echter niet tegenhouden en op woensdag 1 april zijn de (digitale) handtekeningen gezet onder de overnameovereenkomst.
Golfbeweging
Hiermee werd een traject afgerond dat in 2018 werd ingezet bij KPN Consulting. “De afgelopen tien jaar hebben we telkens een soort golfbeweging gezien waarbij steeds weer de vraag voorbijkwam of het consultingmerk KPN wel aansluit op de rest van de activiteiten van KPN”, vertelt Smit. “Past een mensenbedrijf als Consulting wel bij een kapitaalintensief telecombedrijf? Eind 2018 is de knoop doorgehakt en zijn we gaan kijken naar geïnteresseerde overnamepartijen.”
Hij legt uit dat continuïteit daarbij vooropstond, zowel voor Consulting als de rest van KPN: “We zochten nadrukkelijk een partij die niet alleen maar geld meebrengt, maar ook een duidelijke strategische visie heeft over de toekomst van onze klanten én onze ruim 800 mensen. Zo zijn we van een longlist naar een shortlist gegaan. Vervolgens zijn we met de overgebleven kandidaten in gesprek gegaan, in de vorm van managementpresentaties. In die gesprekken hebben we ook mensen uit ons managementteam naar voren geschoven, mede om te kijken of er naast de strategische fit is ook een klik is op persoonlijk niveau.”
Uiteindelijk sprong Cegeka er volgens Smit duidelijk uit. “Vanwege de strategische visie, omdat het ook een IT-bedrijf is dat graag zij aan zij met de klant samenwerkt, maar ook vanwege de uitstekende culturele match. Dit tezamen zorgde dat er bij KPN een gevoel was dat dit heel goed zou zijn voor zowel onze klanten als onze medewerkers.”
Digitaliseringsreis
Hetzelfde gevoel kreeg Henkens toen hij zag dat KPN Consulting op zoek was naar een strategische partner. “Toen ik in het voorjaar van 2019 door Cegeka werd benaderd voor de rol van directeur voor Nederland en de DACH-regio, hebben we gepraat over hoe het bedrijf ervoor stond. Ik zei dat Cegeka in Nederland een hele mooie positie heeft opgebouwd – met name bij woningbouwcorporaties en in de IT-outsourcing – maar dat de markt sterk aan het veranderen is.”
“Waar je vijf jaar geleden nog met klanten aan het praten was over de uitbesteding van hun IT-infrastructuur, zie je dat opdrachtgevers vandaag de dag veel meer op zoek zijn naar een partner die ze meeneemt in een digitaliseringsreis”, legt Henkens uit. “Ze zochten voorheen iemand die een bepaalde IT-functie onder beheer nam, nu kijken ze veel meer vanuit hun bedrijfsprocessen: hoe kunnen we die middels digitalisering efficiënter maken. In België was Cegeka al goed gepositioneerd om ze hierbij te helpen, maar in Nederland nog wat minder.”
“De ambitie van Cegeka is om uit te groeien van Belgisch bedrijf met buitenlandse dochters tot internationaal bedrijf. Met deze fusie zetten we een enorme stap.”
Toen kwam in de gesprekken het informatiememorandum van KPN Consulting op tafel. “Ik dacht: dit is precies wat je als Cegeka nog niet hebt!”, vertelt Henkens enthousiast. “Dit bedrijf kan allereerst aan de voorkant samen met klanten plannen maken: hoe zou je een roadmap moeten definiëren voor de komende jaren om je IT-landschap mee te laten groeien met je business? Aan die plannen kan KPN Consulting ook nog eens invulling geven met alle expertise die het in huis heeft op verschillende terreinen. En met dochteronderneming Call2 kan ook nog eens het infrastructurele deel worden verzorgd.”
“Ik denk dat spelers die klanten in de volle breedte kunnen ondersteunen bij digitaliseringsvraagstukken de komende jaren succesvol zullen zijn”, vervolgt Henkens. “Met het samenvoegen van Cegeka en KPN Consulting ontstaat zo’n speler. Bovendien hebben we in Nederland nu de schaal om in aanmerking te komen voor de grootste opdrachten. En omdat KPN Consulting op andere plekken is gevestigd dan Cegeka hebben we meteen ook landelijke dekking. De ambitie van Cegeka is om uit te groeien van Belgisch bedrijf met buitenlandse dochters tot internationaal bedrijf. Met deze fusie zetten we een enorme stap.”
Ontrafelen
Voordat het echt zover was, moest nog wel een heel overnametraject worden doorlopen. Henkens: “Tijdens de eerste ontmoeting bij de managementpresentaties kregen wel al een heel goed gevoel. Zoals Jeffrey al zei: er moet natuurlijk ook een persoonlijke klik zijn. In de daaropvolgende maanden werd dat gevoel alleen maar verder bevestigd en we waren dan ook heel blij toen we er als enige in slaagden ons te kwalificeren, waardoor net voor de kerst de pre-signing kon plaatsvinden.”
Ook daarmee was de overname echter nog geen feit. “Het is een complexe transactie”, legt Smit uit. “We zijn tien jaar onderdeel geweest van KPN. Consulting is volledig geïntegreerd in de KPN-bedrijfsvoering. Dat op een goede manier ontrafelen, inclusief plannen voor de komende jaren, is een hele klus.”
Corona volente?
Begin maart leek alles wel in kannen en kruiken. De plannen waren uitgewerkt, 1 april zou worden getekend. En toen kwam corona. “Het zal jullie niet verbazen dat we ons de afgelopen weken flink achter de oren hebben gekrabd”, zegt Henkens. “Is dit nu het meest ideale moment om dit hele proces af te ronden? Maar aan de andere kant dachten we: dit wordt met zo’n langetermijnvisie gekocht. Ook aan corona komt weer een eind, en daarmee gaan de vraag en de trend die wij zien in de markt echt niet veranderen. Dit is gewoon een fase en wij denken dat we er na deze fase in gezamenlijkheid veel beter voorstaan.”
“Jeffrey en ik introduceren onszelf op de grote dag met een video in plaats van live. Ik loop al lang mee maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.”
Het nieuws dat Cegeka gewoon zou doorzetten werd bij KPN Consulting met veel enthousiasme ontvangen: “Er was eigenlijk alleen maar applaus”, vertelt Smit. We dachten: die jongens hebben wel lef. Dat ze op dit moment zo’n grote club overnemen laat ook zien dat ze ons echt op waarde schatten.”
Uiteraard moest het hele draaiboek wel worden omgegooid. Henkens: “Een maand geleden hadden we een volledig uitgewerkt plan voor de eerste helft van april, met allerlei bijeenkomsten en kennissessies – je kunt je er van alles bij voorstellen. Dat gaat er nu natuurlijk allemaal anders uitzien. Jeffrey en ik introduceren onszelf op de grote dag met een video in plaats van live. Ik loop al lang mee, ben bij heel wat overnames betrokken geweest, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.”
Het nieuwe werken
“Tegelijkertijd zie je wat er met de hedendaagse technologie allemaal mogelijk is op afstand”, vult Smit aan. “We hebben nu een heel aangepast programma gemaakt met team calls, zodat we alles goed kunnen blijven afstemmen. Wat dat betreft sluit de huidige situatie zelfs goed aan op de strategische richting die we hebben gekozen: we willen de mogelijkheden van ICT combineren met de mensen, doelen en drijfveren van organisaties.”
“Ik denk dat juist na zo’n crisis als waar we nu in zitten, steeds meer bedrijven behoefte hebben aan heel effectief werken, efficiënt met medewerkers omgaan en maximaal interactief kunnen communiceren met hun klanten”, vult Henkens aan: “Dan zitten we toch wel in een sweet spot. Zelfs in deze moeilijke tijden, die hopelijk snel weer voorbij zijn. Wat dat betreft plaatst de crisis dingen die normaal heel groot lijken in perspectief. Maar dat neemt niet weg dat het voor ons heel fijn zou zijn om elkaar eindelijk eens de hand te kunnen schudden op deze mooie deal.”