Zoetwaren distributeur Brand Masters wil West-Europa veroveren

25 juni 2019 Consultancy.nl

Brand Masters uit Oosterhout groeit als kool. Het bedrijf, dat zeven jaar geleden werd opgericht door Jasper Vreugdenhil en Toine van Poppel, heeft inmiddels 75 medewerkers in dienst en draait een omzet van €85 miljoen. De twee oprichters willen echter de groei van hun bedrijf versnellen en zien vooral in het buitenland vele kansen liggen. In lijn met deze ambities werd Van Oers Corporate Finance ingeschakeld om een investeerder aan te trekken. In investeringsmaatschappij Avedon heeft Brand Masters een partner gevonden. 

Toen Vreugdenhil en Van Poppel Brand Masters begonnen, hadden ze één missie. “Vanaf dag één zijn we gestart vanuit onze drive de beste partner te zijn als FMCG-leverancier van het non-foodretailkanaal”, legt van Poppel uit. In veel Nederlandse non-foodwinkels is het bedrijf inmiddels een bekend gezicht: bij de kassa staan allerlei zoetwaren zoals Mars, Snickers en Twix. Waarom? Omdat deze precies daar de aandacht trekken. Dergelijke producten staan eigenlijk nooit op het lijstje, maar worden doorgaans in een impuls gekocht. Wanneer mensen in de rij voor de kassa staan te wachten om hun spullen af te rekenen, dwalen hun gedachtes af en worden ze verleid door zoetige lekkernijen.   

Brand Masters richt zich precies op deze dienstverlening, in het bijzonder binnen de non-foodretail – denk aan winkels van Action, Etos, Kruidvat, Gamma, Hornbach en Media Markt. Het bedrijf ondersteunt dergelijke organisaties op het gebied van commercie (product plaatsingen, beprijzen en aanbiedingen) en op het vlak van logistiek (levering van producten). “Wij hebben de afgelopen jaren gemerkt dat het ontzorgen van onze partners een duidelijke toegevoegde waarde is”, zegt Vreugdenhil. 

Omdat zoetige lekkernijen niet tot de kern van het productaanbod van non-foodretailers behoren, besteden ze de activiteiten rondom de in- en verkoop van deze producten voor een groot gedeelte uit. Hetzelfde geldt voor fabrikanten van dit soort zoetwaren, die zich meestal richten op klanten die veel grotere volumes afnemen. Bovendien gaan er met dit specifieke verkoopkanaal allerlei complexiteiten gepaard, zegt Vreugdenhil: “Sommige retailers hebben geen schapprijzen. Dan zorgen wij voor stickertjes met de juiste prijs en productinformatie in de juiste taal. Daar hebben we een heel ompakteam voor.” Ook op het gebied van de logistiek zijn er enkele uitdagingen die Brand Masters aangaat: “Bij Action moeten bijvoorbeeld de producten in zeven verschillende distributiecentra worden geleverd.”

Zoetwaren distributeur Brand Masters wil West-Europa veroveren

De twee oprichters laten weten dat ze altijd streven naar continue vernieuwing, iets dat Brands Masters zo geliefd maakt onder zijn klanten. “Door voortdurend nieuwe ideeën, producten en merken aan te leveren, zorgen we steeds voor een verrassend aanbod voor de consument. Dit wordt door opdrachtgevers uiteraard gewaardeerd – voor non-foodwinkels is rotatiesnelheid van deze producten anders dan ze gewend zijn – en blijkt ook nog eens onder consumenten goed aan te slaan.” 

De boer op

Vanuit de boardroom ontwikkelden Vreugdenhil en Van Poppel vorig jaar de ambitie om sneller te groeien. “Vooral omdat we kansen zien in de markt”, vertelt Vreugdenhil. Het bedrijf levert op het moment al diensten aan verschillende klanten door heel Europa, maar loopt tegelijkertijd ook tegen zijn eigen grenzen aan. Om zijn activiteiten toch te laten groeien, moet Brand Masters ook zijn team laten groeien en fors investeren in aspecten zoals branding, supply chain en in de interne bedrijfsvoering. 

Samen met Van Oers Corporate Finance, een bureau dat opdrachtgevers helpt bij groei-investeringen en fusies & overnames, werd een businessplan opgesteld. Na goedkeuring door Vreugdenhil en Van Poppel, begon de zoektocht naar een investeerder. De consultants – Victor Edel, Alexander den Boer en Peter Zevenbergen – gingen in gesprek met verschillende investeerders, vooral private equity-partijen, en al snel bleek Avedon Capital Partners de ideale match te zijn. Deze investeringsmaatschappij is gevestigd in Amsterdam en investeert onder meer in digitale groeiparels in de Benelux en Duitsland. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld deelnemingen in lingeriebedrijf Marlies Dekkers, postbezorger Sandd, uitzendbureau Olympia, fitnessbedrijf Fit for Free en HR-dienstverlener Robidus.

Met het extra kapitaal aan boord – Avedon heeft een meerderheidsbelang genomen – kan Brand Masters “de groeiambitie in versnelde vorm kracht bijzetten”. De belangrijkste doelstelling is daarbij om autonoom te groeien in West-Europa (focus op Benelux, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië), door het aannemen van meer mensen en door flink te investeren in de organisatie zelf. Daarnaast wordt eveneens selectief gekeken naar “mogelijke” overnames.

Welk aandeel Vreugdenhil en Van Poppel behouden in de onderneming is niet bekendgemaakt. Wel blijven ze aan het roer staan, terwijl ze managementondersteuning krijgen vanuit Avedon. Alfred Tulp, partner bij de investeringsmaatschappij, legt uit waarom Avedon zeer te spreken is over het nieuwe samenwerkingsverband: “Wij zijn zeer onder de indruk van het ondernemerschap van Brand Masters. We zien er naar uit om samen te werken met het team om dit succes verder internationaal uit te bouwen.”


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup