De Nederlandsche Bank sluit langdurige samenwerking met Centric
De Nederlandsche bank (DNB) en Centric zijn een samenwerking aangegaan voor het leveren van werkplek- en kantoorautomatiseringsdiensten, de servicedesk en het beheer van datacentra. Voor Centric biedt het contract met DNB een mooie gelegenheid om zijn voetafdruk in de financiële sector verder te vergroten. De overeenkomst kent een looptijd van vier jaar.
Als centrale bank kent De Nederlandsche Bank verschillende kerntaken: monetair beleid, betalingsverkeer, toezicht en resolutie. Daarnaast vervaardigt DNB statistieken, doet ze economisch onderzoek en geeft ze economisch advies. Net zoals iedere organisatie vandaag de dag, is ook DNB voor een effectieve bedrijfsvoering afhankelijk van een efficiënte IT-infrastructuur, moderne en digitale processen, en veilig datamanagement.
Om de flexibiliteit en slagkracht van haar ICT-organisatie te vergroten en digitale transformaties vorm te geven was De Nederlandsche Bank de afgelopen periode op zoek naar een partner voor een langdurige relatie. Na een voorselectie werd Centric in september vorig jaar geselecteerd om een volledige aanbieding te doen.
Door de deal zullen 50 van de ongeveer 1.800 DNB-medewerkers de overstap maken naar Centric. De samenwerking heeft betrekking op drie deelgebieden: de servicedesk, het datacenter en werkplek- en kantoorautomatiseringsdiensten
Zo zorgt Centric om te beginnen voor een volledig uitgeruste servicedesk op locatie, op de werkplek, telefonisch en online. Daarbij wordt alle hard- en software up-to-date gehouden. De focus ligt daarbij op nieuwe manieren van werken en veiligheid.
Verder neemt Centric het datacenter van DNB in beheer, waarbij het zorgdraagt voor het veilig en goed beheren van de grote hoeveelheden gevoelige data van de centrale bank. Voor het inrichten van het datacenter zal gebruik worden gemaakt van een Centric Private Cloud-oplossing op een Centric-locatie. Momenteel heeft DNB nog een eigen datacenter op zijn hoofdkantoor in Amsterdam. Na een geplande renovatie in 2020 zal dat datacentrum ontruimd moeten worden.
Ten aanzien van kantoorautomatisering, ten slotte, zorgt Centric voor de uitrol en voor het beheer van werkplekconfiguraties en licenties. Zo zullen de digitale werkplekken met Windows 10 in fases worden getransformeerd naar de standaard werkplekoplossing van Centric. Dat betekent dat alle medewerkers onder andere gaan beschikken over Office 365. De focus ligt hierbij op gebruiksvriendelijkheid, veiligheid, snelheid en innovatie.
“In de financiële sector is Centric vooral bekend vanwege de mogelijkheden die de ICT-dienstverlener biedt voor outsourcing van IT-beheer en processen als betalingsverkeer en pensioenadministratie”, stelt Hans Schrijver, CCO bij Centric. Volgens Schrijver biedt de samenwerking Centric de kans om te werken aan zijn speerpunten: “Het optimaliseren van processen, het uitwisselen en borgen van kennis op het gebied van onder meer compliance en security en het vergroten van innovatiekracht.”
Jan van der Vliet, CIO bij DNB, voegt toe: “Voor ons als centrale bank en toezichthouder staan veiligheid, robuustheid en betrouwbaarheid voorop. Centric heeft ons laten zien een solide partij te zijn met een bewezen trackrecord op het gebied van compliance en security. Ook gaan ze ons datacentrum transformeren met hybride cloudtechnologie. De samenwerking met Centric biedt ons de schaalgrootte waarmee we ons onverminderd kunnen inzetten voor een stabiel financieel stelsel.”
De aanbestedingsprocedure van DNB werd begeleid door adviesbureau Verdonck, Klooster & Associates (VKA), dat optrad als sourcing-adviseur.