Tips voor startende consultants om betere feedback te geven
Voor startende consultants is het erg belangrijk om feedback te kunnen geven, en nog belangrijker om deze te kunnen ontvangen. Adviseurs van De Kleine Consultant (DKC) zijn in hun rol als studentenconsultants constant bezig met persoonlijke ontwikkeling. Op basis van hun ervaringen delen zij vier tips die kunnen bijdragen aan een positieve feedbackcultuur.
Feedback is een persoonlijke ervaring
De studentadviseurs raden jonge consultants die aan het begin van hun loopbaan staan allereerst aan om hun feedback vanuit hun eigen observatie te bespreken en deze niet als feiten of de waarheid te brengen. “Het is belangrijk een dialoog aan te gaan en niet overhaast conclusies te trekken. Niet alleen jaag je de ontvanger in het harnas, ook bied je geen ruimte voor andere invalshoeken op de situatie”, adviseert DKC. Het is daarbij belangrijk voor de consultant om de situatie eerst vanuit het eigen oogpunt uit te leggen en aan te geven welke impact dit op hem of haar heeft gehad. “Daarmee behoud je de open sfeer.”
Wees concreet
Een tweede tip voor jonge consultants is om altijd concreet te zijn bij het geven van feedback. Een manier is om eerst een voorbeeld te geven, waarmee de consultant refereert aan een situatie waarop hij of zij feedback wil geven. “Op deze manier voorkom je dat gever en ontvanger bij voorbaat niet op één lijn zitten. Als ze beide vanuit hetzelfde startpunt vertrekken dan kan er een goede inhoudelijke discussie tot stand komen.”
Om de argumentatie verder te versterken raden de DKC adviseurs startende adviseurs ook aan om niet alleen negatieve voorbeelden te gebruiken, waarin de ontvanger van de feedback minder positief wordt afgeschilderd. “Het is net zo relevant om een positief voorbeeld aan te halen waarmee de ontvanger bewust wordt van zijn of haar persoonlijke krachten.”
Bied handvatten
Ook luidt het advies aan startende consultants om na te gaan hoe de gegeven feedback in de toekomst constructief kan worden gebruikt. “Feedback wordt pas constructief wanneer het voor de ontvanger duidelijk is wat het advies precies is en in welke context je dit het beste kunt benutten.” Het is daarbij belangrijk dat consultants praktische aanbevelingen meegeven, die in de praktijk direct in een handeling kunnen worden omgezet.
Ga de dialoog aan
Tot slot raden de studentadviseurs startende consultants aan om na het geven van de feedback de dialoog te zoeken met de ontvanger. Door twee vragen te stellen, kunnen ze peilen of en hoe de feedback is aangekomen bij de ontvanger. Het gaat om de vragen: ‘Herken je je in deze feedback?’ en ‘Heb je deze feedback al eens eerder gehad?’. Wanneer de feedback begrepen en omarmd wordt, kan deze vervolgens een steile leercurve inzetten. “Wanneer het onderwerp van de feedback wordt herkend door de ontvanger, kan hij/zij namelijk makkelijker handelen en sneller leren.”
Een laatste punt bij het geven van feedback is het belang van regelmaat. Feedback moet op meerdere momenten in de tijd worden gegeven, zodat ontvangers er ook op voorbereid zijn. Door bijvoorbeeld bij iedere meeting de voorbije periode even kort te evalueren en elkaar daarbij de hoogtepunten en verbeterpunten aan elkaar voor te leggen, kan worden voorkomen dat er ergernissen ontstaan.
De Kleine Consultant is een door studenten gerund consultancybureau. In de afgelopen tien jaar heeft het bureau meer dan 300 projecten uitgevoerd voornamelijk bij startups, non-profit organisaties en maatschappelijke mkb’s.