Studentenadviesbureau De Kleine Consultant viert tienjarig bestaan

29 juni 2018 Consultancy.nl

Studentenadviesbureau De Kleine Consultant viert dit jaar zijn tienjarig bestaan. Consultancy.nl sprak met medeoprichters Jacqueline van den Ende, Marieke Ebbing en Christiaan Henny over de behaalde mijlpaal en vroeg het huidige nationaal bestuur bovendien naar de ambities voor de komende jaren. "Wij maken onze Kleine Consultants en klanten groot!"

Het was 2008 toen de Amsterdamse studenten Jacqueline van den Ende, Marieke Ebbing en Christiaan Henny hun krachten bundelden en samen De Kleine Consultant (DKC) oprichtten. DKC werd de eerste non-profit consultant volledig gerund door studenten. Het bureau werd opgericht met twee doelstellingen: het verschaffen van strategisch advies aan opdrachtgevers en het bieden van een uniek ontwikkelplatform voor studenten met talent en ambitie. DKC adviseert voornamelijk startups, non-profit organisaties en maatschappelijke mkb's.

De Kleine Consultant wordt gerund door uitsluitend studenten, maar sinds de oprichting weet de organisatie zich gesteund door gerenommeerde (strategie)consultancybureaus – zoals The Boston Consulting Group (BCG) McKinsey & Company
en A.T. Kearney – die coaching en trainingen verzorgen aan de jonge adviseurs en hen ondersteunen op andere vlakken. Voor die bureaus vormt De Kleine Consultant een aantrekkelijke talentenpool en voor aanstormende talenten is het bureau een laagdrempelige manier om hun eerste consultancyervaring op te doen en te werken aan uitdagende klantprojecten met maatschappelijke impact.

150+ studenten, 300+ projecten

Sinds de oprichting tien jaar geleden is De Kleine Consultant zowel nationaal als internationaal flink gegroeid. Het bureau telt inmiddels meer dan 150 studenten, acht Nederlandse kantoren en zelfs een Londense vestiging. In de afgelopen tien jaar heeft DKC meer dan 300 strategische projecten uitgevoerd en meer dan 800 kleine consultants groot gemaakt”. “Ons succes? Onze win-win-win formule: Wij ontwikkelen studenten. Wij helpen onze klanten. Wij leren van onze partners voor wie we een waardevolle talentenpool zijn”, aldus DKC.

Studentenadviesbureau De Kleine Consultant viert tienjarig bestaan

Anno 2018 bestaat De Kleine Consultant alweer tien jaar. Om meer te weten te komen over hoe de oprichters van DKC terugkijken op de afgelopen tien jaar en welke ambities ze hebben voor de komende jaren, stelde Consultancy.nl enkele vragen aan oprichters Van den Ende, Ebbing en Henny:

DKC is gegroeid van een idee op een zolderkamer tot een bedrijf met 150 consultants en kantoren in negen steden. Had je dit ooit durven dromen?

Jacqueline: “Ja en nee. Het was ongetwijfeld de droom. Ons grote voorbeeld was altijd AIESEC met een vestiging in elke stad. Ik hoopte dat we dat ooit zouden bereiken. In onze eerste maanden hebben we een video gemaakt samen met Chris en Marieke waarin we die droom uitspraken dat we over tien jaar (indertijd over vijf jaar) nog zouden bestaan. Nee, in de zin dat het success van de Kleine Consultant al mijn verwachtingen heeft overtroffen en ik het af en toe nog steeds niet kan geloven dat we de tien jaar hebben gehaald en dat het zo'n succesvolle organisatie is geworden.” 

Marieke: Durven dromen wel, maar dat dit zo snel een realiteit zou worden had ik zeker niet verwacht. We hadden het er vaak over hoe gaaf het zou zijn als we in alle studentensteden zouden zitten, en dat dat ook is gebeurd – en zo snel – is dus eigenlijk juist een droom die uitkomt!

Christiaan: Bij elk nationaal congres, weekeinde, et cetera, sta ik weer vol verbazing te kijken en te genieten van wat er allemaal gebeurt. Ongelofelijk dat dit het resultaat is.” 

Waar ben je zelf het meest trots met betrekking tot tien jaar DKC? En vanuit je eigen inbreng?

Jacqueline: Ik ben het meest trots op de impact van De Kleine Consultant. Tot op vandaag wanneer ik fotos zie van huidige lichtingen kleine consultants, verhalen lees over klanten die zijn geholpen, studenten zie die worden aangenomen bij een van de topconsultants na een tijd bij De Kleine Consultant, dan vervult me dat met trots en energie. Op persoonlijk vlak is het waanzinnig dat we vanuit het niets, vanuit een spontaan en toen compleet origineel idee, een grote en succesvolle en vooral duurzame studentenorganisatie hebben gemaakt. Ik dank dat aan het super complementaire partnership tussen Marieke, Chris en mijzelf, een enorm strict aannamebeleid waarbij we uitsluitend gedreven en getalenteerde studenten aannemen, een hele duidelijke cultuur, visie en missie (om Kleine consultants en klanten groot te maken) en uiteraard aan het talent en de energie van alle nieuwe generaties kleine consultants.” 

Marieke: “Dat door de kleine consultants veel vrijheid te geven, ze niet alleen consultants zijn, maar ook ondernemer. En dat consultants daardoor veel bijdragen aan de snelle groei, nieuwe initiatieven en professionalisering van de organisatie, wat ertoe heeft geleid dat alle grote kantoren nu onze partners zijn en waardoor onze consultants op gave plekken terechtkomen (strategieconsultants, eigen bedrijven, maar ook in het bedrijfsleven). Ook vind ik het superleuk dat dat ik al tien jaar betrokken ben bij de groei van de organisatie, en nog steeds vanuit de Raad van Toezicht regelmatig meedenk over de strategie en af en toe training geef aan de consultants. En natuurlijk ben ik trots op het logo van De Kleine Consultant – dat wij ooit bedachten op een bierviltje, en dat nog steeds het zelfde, maar inmiddels heel veel bekender is!

Christiaan: Wij bieden een snelkookpan voor getalenteerde studenten. Door de ervaring en training bij DKC ontstaan er kansen voor hen op de arbeidsmarkt. Daar ben ik het meest trots op, naast het feit dat DKC natuurlijk veel bedrijven en organisaties een enorme stap vooruit helpt! 

Marieke Ebbing, Jacqueline van den Ende en Christiaan Henny

Jullie werken met de vijf belangrijkste strategiepartners ter wereld. Hoe belangrijk zijn zij voor jullie ontwikkeling?

Jacqueline: Superbelangrijk. We werken met vrijwel alle grote strategiekantoren. We hebben echter het meest te danken aan A.T. Kearney. Zij geloofden vanaf het allereerste moment in ons en zijn nooit van onze zijde geweken. Ik ben daar enorm dankbaar voor. A.T. Kearney heeft elk project van toen tot nu (voor zover mogelijk) voorzien van professionele coaching. Dit geeft studenten een waanzinnige leerervaring en het geeft onze klanten extra vertrouwen. We ontlenen meer credibility aan de relatie met de Grote Consultants. Daarnaast zijn de trainingen die al onze partners aanbieden een belangrijke draw voor onze studenten en leert men belangrijke skills die we weer in onze projecten toepassen. De Kleine Consultant is een ecosysteem dat niet functioneert zonder de Grote Consultants.


Marieke: Met name de coaching en training zijn heel waardevol voor de ontwikkeling van de consultants, zij leren daardoor hoe een strategisch probleem te analyseren, een klant te adviseren en een project te leiden. Ook leren consultants onze partners goed kennen, waardoor ze uiteindelijk een goede keuze kunnen maken voor de eerste stap van hun carrière. Oftewel, partners zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van onze consultants!

Christiaan: Heel erg belangrijk. Het mes snijdt aan beide kanten. Zij krijgen toptalent in huis, het trekt toptalent aan bij DKC en de klanten krijgen het best mogelijke advies. 

Hoe heeft DKC je zelf klaargestoomd voor een carrière in het bedrijfsleven?

Jacqueline: Het was dankzij De Kleine Consultant dat ik mijn passie voor ondernemen/bouwen ontdekte. Voor mij was De Kleine Consultant mijn eerste ervaring in het opbouwen van een eigen bedrijf – vanuit het niets. Het heeft me veel geleerd over het schalen van een organisatie van drie naar honderd-plus en over het bouwen van een ijzersterke missiegedreven cultuur. Ik ben na De Kleine Consultant en een paar jaar private equity bij HAL Investments ondernemer/CEO geworden. Eerst heb ik voor Rocket Internet de Funda van de Filipijnen gebouwd en nu leid ik een fintech-bedrijf met meer dan 400 werknemers. Door het bouwen van de Kleine Consultant had ik een head start in ondernemen en leiderschap. Ik heb daar tot vandaag nog steeds veel profijt van.

Marieke: Na mijn tijd als student bij de Kleine Consultant startte ik bij McKinsey & Company, een stap die ik maakte dankzij de Kleine Consultant; ik wist dat consulting mij inderdaad aansprak en kwam in aanraking met McKinsey & Company. Ook toen ik eenmaal was begonnen, kon ik op dagelijkse basis geleerde lessen toepassen. Eigenlijk in al mijn rollen - zelfs nu als project manager – heb ik er nog baat bij – ik heb immers alle consultingrollen al eerder vervuld bij DKC.

Christiaan: Ik ben zelf doorgegaan in het ondernemen. De ervaring die ik heb gehad door DKC op te zetten heeft daar zeker bij geholpen. DKC heeft een hele sterke cultuur en kwaliteitsnorm, daar kunnen veel bedrijven van leren.

Consultancy.nl vroeg ook het nationaal bestuur van De Kleine Consultant naar hoe zij de afgelopen tien jaar beleefd hebben, het veranderende advieslandschap, en naar de ambities van het studentenadviesbureau voor de komende jaren. Victor Lampe, voorzitter van het Nationaal bestuur van DKC, licht toe:

Wat voor soort projecten heeft DKC het afgelopen jaar zoal uitgevoerd?

“We hebben het afgelopen jaar projecten mogen doen over vele verschillende vraagstukken in uiteenlopende sectoren. Van healthcare en tech-startups tot gemeentes, van uitbreidingsstrategieën tot herstructureringsvraagstukken. Al onze projecten hebben echter wel één gemeenschappelijke noemer. Wij willen waarde toevoegen bij bedrijven en organisaties die normaliter niet de mogelijkheid hebben strategisch adviseurs in te huren. Juist deze bedrijven en organisaties hebben vaak dringend advies nodig, en wij ondersteunen hen graag om die ambities te verwezenlijken. Zo heeft DKC de mogelijkheid om unieke projecten voor (non-)profit organisaties te doen en grote impact te maken bij haar klanten en binnen de samenleving. Goede doelen en lokale initiatieven met maatschappelijke impact behoren regelmatig tot onze klantenkring.” 

Centraal in de organisatie staat de persoonlijke ontwikkeling van onze consultants. Wij willen waarden toevoegen door onze studenten een steile leercurve en een netwerk te bieden op professioneel en persoonlijk vlak”

Toen DKC begon waren jullie een pionier. Inmiddels is er sprake van concurrentie in bijna alle studentesteden waar jullie actief zijn. Hoe blijft DKC in jullie ogen voorop lopen?

“DKC draagt een duidelijke, heldere en unieke waardepropositie uit: Wij maken Kleine Consultants en onze klanten groot! Centraal in de organisatie staat de persoonlijke ontwikkeling van onze consultants. Wij willen waarde toevoegen door onze studenten een steile leercurve en een netwerk te bieden op professioneel en persoonlijk vlak. Door middel van zelf ontwikkelde trainingen, begeleiding door coaches van de ‘Grote Strategie Consultants’ en trainingen van al onze partners bieden wij onze consultants een uitzonderlijke leeromgeving aan.”

“Daarnaast zijn onze consultants kritisch, behulpzaam en leergierig. Dit is het succes van onze open feedbackcultuur, waardoor hechte teams ontstaan en vriendschappen tot lang na een periode bij DKC voortduren. Veel (oud-)consultants hebben hun DKC-periode om deze reden als uiterst waardevol ervaren. De alumni blijven dan ook zeer betrokken bij de organisatie door trainingen te geven aan de huidige consultants, advies te geven aan onze vestigingsbestuurders of de rol van coach op zich te nemen indien ze zijn begonnen bij een van onze coaching-partners. Met dit betrokken netwerk blijft onze organisatie continu innoveren en verbeteren zodat wij de optimale prestatie voor onze klanten kunnen leveren. Consultants zien immers altijd mogelijkheden tot verbetering!”

Het advieslandschap verandert, en hiermee ook de vaardigheden verwacht van een consultant (bijvoorbeeld data science). Hoe verandert DKC mee met deze ontwikkeling?

“DKC speelt in op deze ontwikkeling door al haar consultants een intern opleidingstraject te laten doorlopen. Uitgangspunt voor dit opleidingstraject is dat we onze consultants alle vaardigheden willen meegeven om te voldoen aan de wensen van onze klanten en daarmee succesvol te zijn in de projecten die wij doen. Naast het interne opleidingstraject, worden wij ook het hele jaar door getraind door onze trainings- en coachingspartners. Ook onze partners spelen middels deze trainingen in op de nieuwe vaardigheden die worden verwacht van de consultants van morgen.”

Tot slot, wat zijn de ambities voor de komende jaren?

“De Kleine Consultant bepaalt haar strategie aan de hand van gewaagde doelen die worden opgesteld voor een middellange termijn. De gewaagde doelen voor 2017 zijn allemaal behaald en daarom werken we momenteel samen met &samhoud aan het opstellen van nieuwe gewaagde doelen voor de organisatie.”

Lampe besluit: “De doelstelling van de organisatie zal daarentegen onveranderd blijven. Wij hopen in de komende maanden en jaren onze consultants nog steeds een goede leerschool te bieden voor de vaardigheden die niet in de collegebanken kunnen worden opgedaan en onze klanten daadwerkelijk een stap verder te helpen met hun strategische uitdagingen. Onze ambitie is om de komende periode nog meer studenten aan te trekken en op deze manier meer impact te maken bij onze klanten. Wij maken namelijk onze Kleine Consultants en klanten groot!”

More on: De Kleine Consultant
Netherlands
Company profile
De Kleine Consultant is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

De Kleine Consultant

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.