Cmotions sociaal aandeelhouder van Matchpoint Amersfoort
Cmotions is sociaal aandeelhouder geworden van Matchpoint Amersfoort, een onafhankelijke intermediair zonder winstoogmerk die tracht het maatschappelijk betrokken ondernemen binnen de regio te bevorderen. Met de samenwerking wil het adviesbureau uit Amersfoort wat terugdoen voor zijn omgeving. Zo heeft Cmotions onlangs deelgenomen aan de Matchbeurs, een evenement om het contact tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties te bespoedigen.
“In een gesprek met onze directeur Kees Groenewoud vertelde ik dat ik vond dat wij vanuit Cmotions meer kunnen doen voor Amersfoort en omgeving”, vertelt Consultant Hanneke Bosman. “Wij zijn als kantoor immers gevestigd in Amersfoort en onze medewerkers komen uit het hele land. Daarom zijn onze maatschappelijke activiteiten vaak georganiseerd op verschillende plekken in het land. Maar wat dragen wij bij aan de omgeving van Amersfoort? Nog veel te weinig vond ik.”
Bosman legt uit dat Matchpoint Amersfoort een organisatie is die zich richt op het samenbrengen van maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven binnen de regio: “Toevallig kwam ik op de website van Matchpoint terecht en ik was gelijk enthousiast over de innovatieve manier waarop ze het bedrijfsleven stimuleren en een bijdrage te leveren aan de samenleving. Zinvol zaken doen is belangrijk voor hen en daar sluiten wij ons graag bij aan. Na een aantal kennismakingen hebben wij besloten om sociaal aandeelhouder te worden van Matchpoint Amersfoort.”
Matchbeurs
“Naar aanleiding van onze samenwerking met Matchpoint Amersfoort zijn we voor het eerst deelnemer geweest op de Matchbeurs”, vertelt Bosman. De beurs wordt georganiseerd door Matchpoint en is bedoeld om bedrijven die zich die zich willen inzetten voor de lokale samenleving in contact te brengen met maatschappelijke organisaties en burgerinitiatieven die een doel, droom, wens of hulpvraag hebben waarbij ze de inzet van ondernemers goed kunnen gebruiken. Bosman licht toe waaraan bijvoorbeeld gedacht moet worden: “Een stageplek voor iemand in een rolstoel, sollicitatietraining voor inburgeraars, een pr-advies of website voor een stichting, medewerkers van een bedrijf die op pad gaan met moeilijk lerende kinderen.”
De 2018-editie van de beurs vond plaats in stadsdeel Vathorst in het noorden van Amersfoort. In het gebouw – genaamd: ‘Hart van Vathorst’ – zijn een kerk, twee zorginstellingen en een kinderdagverblijf te vinden. Aan de beurs namen dit jaar 250 mensen deel vanuit ruim 150 verschillende instanties zoals scholen, bedrijven en maatschappelijke organisaties. In ruim een uur tijd werden maar liefst 265 matches gerealiseerd, zegt een woordvoeder van Matchpoint: “En daar komt nog een aantal matches bij van bedrijven die deze week hun keus maken, omdat ze er maandag niet bij konden zijn. Matchpoint verwacht uit te komen op 300 matches, die allemaal in 2018 en begin 2019 gerealiseerd zullen worden.”
Bosman kijkt met een positief gevoel terug op het evenement en vertelt hoe haar dag eruitzag: “De Matchbeurs is een unieke ontmoetingsplek van vraag en aanbod. Vragen vanuit maatschappelijke organisaties en aanbod vanuit het bedrijfsleven. Dit kan op vier gebieden: kennis & kunde, middelen, dubbel genieten en handen uit de mouwen. Het is een echte beursvloer waar bedrijven op een plek in de zaal staan in afwachting tot de gong is afgegaan, het lint wordt doorgeknipt en alle mensen van maatschappelijke organisaties met een matchbeurskrant in de hand de zaal in stormen. Om zo snel mogelijk in gesprek te gaan met bedrijven en hopelijk een ‘match’ te maken. Ik was de gelukkige afgevaardigde van Cmotions om op de MatchBeurs een ‘match’ te maken met een maatschappelijke organisatie op het gebied van kennis & kunde. Een unieke ervaring en zeker voor herhaling vatbaar!”
Bosman laat tot slot weten dat de samenwerking verdergaat dan de bijdrage aan de Matchbeurs: “Naast onze deelname aan de beurs, hebben we via Matchpoint ook een mooi netwerk van maatschappelijke organisaties waaraan we middelen kunnen schenken. Zo hebben we vorige week de Kingmaschool, een speciale school voor basisonderwijs, blij kunnen maken met whiteboards en schilderijlijsten! We kijken uit naar alle nieuwe initiatieven die we samen met Matchpoint kunnen opzetten om zinvol zaken te doen!”
Who cares
Naast het samenwerkingsverband met Matchpoint, draagt Cmotions ook op andere manieren bij aan het maatschappelijke belang, zoals bijvoorbeeld blijkt uit het programma ‘Who Cares?’. Door middel van dit programma wil het adviesbureau zijn impact op de samenleving op een positieve manier vergroten, Bosman: “Het programma kan met name dienen als springplank om ideeën rondom MVO op te gaan pakken. Om alles wat te stroomlijnen hebben we vier aandachtsgebieden genoemd, maar we denken ook graag buiten deze kaders.” De vier thema’s zijn: planet, society, humans en business. “Komende periode gaat het initiatief zich richten op een van de kernelementen van duurzaamheid: de toekomst. Activiteiten hebben bij voorkeur een directe relatie met ‘education for the next generation’”, besluit Bosman.