ABN AMRO neemt belang in Ockto, fintech-dochter van Yellowtail
ABN AMRO heeft een minderheidsbelang genomen in Ockto, een fintech-dochter van IT-dienstverlener Yellowtail. De systeembank investeert in het bedrijf middels zijn fintech-fonds. Ockto is een online platform dat zich richt op het efficiënt verzamelen en weergeven van gegevens die vereist zijn bij het afsluiten van complexe financiële producten.
“Middels de nieuwe samenwerking met ABN AMRO zien we grote kansen voor het gezamenlijk realiseren van synergiën, waar zowel de financiële sector als de consument beter van wordt. Ockto is een platform waarmee we niet alleen financiële instellingen bedienen, maar ook andere sectoren waarvoor consumenteninformatie van belang is, zoals de schuldhulpverlening, de huursector en gemeenten”, aldus Robert Harreman – CEO en medeoprichter van Ockto – naar aanleiding van de recente deal met de bank.
Het is niet voor het eerst dat ABN AMRO investeert in fintechs. Net zoals andere traditionele partijen heeft de bank al enkele jaren een zogenaamd fintech-fonds – het ‘Digital Impact Fund’ (DIF) – dat in 2015 een omvang kende van circa €10 miljoen. In maart 2018 werd dat bedrag vervijfvoudigd naar €50 miljoen. Inmiddels bestaat de portefeuille van ABN AMRO uit verschillende bedrijven, zoals onder meer het Duitse solarisBank, het Amerikaanse Cloud Lending Solutions en het Zweedse Tink. Recentelijk is daar ook Ockto aan toegevoegd, de fintech-dochter van financieel adviesbureau Yellowtail.
Voorgeschiedenis
Volgens Paul Janssen – Product Director van Ockto – werd de fintech opgericht om het verzamelen en weergeven van financiële informatie te optimaliseren: “De aanleiding vormde meteen onze missie: de financiële zelfredzaamheid van consumenten vergroten. Een van de hindernissen die mensen ervaren is dat ze de informatie zelf niet (volledig) begrijpen en niet (precies) weten waar ze deze vandaan moeten te halen. Veel van die informatie is digitaal beschikbaar, maar nog slecht te ontsluiten en niet uniform. De markt wacht op PSD2 en andere API’s waarmee deze data kan worden verkregen. Dat duurde ons echter allemaal te lang. Vanuit die gedachte is het platform Ockto geboren.”
De investering van ABN AMRO in Ockto komt niet uit de lucht vallen: de twee partijen deden al langer zaken. Moneyou – het dochterbedrijf van ABN AMRO dat in 2010 werd opgericht – maakt al enige tijd gebruik van de technologie van Ockto. ABN AMRO is tevreden over die samenwerking en breidt deze daarom verder uit. Hugo Bongers – fondsmanager van het DIF van ABN AMRO – laat weten dat de oplossing die Ockto biedt vele voordelen kent: “Handmatig overtikken is foutgevoelig en we willen niet dat onze klanten door een schoenendoos met gegevens moeten spitten. Het is een universele manier om data te delen voor specifieke toepassingen.”
Frank Verkerk – Chief Digital Officer bij ABN AMRO – voegt daaraan toe: “Ockto helpt alle Nederlandse consumenten aan de kortste en makkelijkste route naar een financieel overzicht. De app biedt niet alleen een oplossing voor consumenten, het is ook echt een innovatie voor Nederland. Bedrijven kunnen hierdoor veilig verder automatiseren en betere dienstverlening bieden aan de consument. Een win-win situatie waarbij de consument zelf aan het stuur zit.”
Dealmakers
Tijdens de transactie waarmee ABN AMRO zijn minderheidsaandeel verkreeg in Ockto, werd het M&A-advies verzorgd door Derk Jan Helleman, Jacob Oskam en Kardo Anwar van Florin Finance. Het juridische advies werd geleverd door Rutgers & Posch – in de gedaante van Matthijs van den Broek – en door Van Doorne – in de gedaante van Friso Foppes en Rein Bressers. Vanuit ABN AMRO namen Hugo Bongers, Freek van Zoest en Marleen Zandbergen het inhouse M&A-advies voor het fintechfonds op zich. Financiële details van de transactie zijn niet naar buiten gebracht.
De recentelijk vervijfvoudigde investeringsportefeuille van ABN AMRO is in lijn met een ontwikkeling in het financiële landschap. Fintechs schieten in toenemende mate als paddenstoelen uit de grond en de traditionele banken proberen de daar aanwezige kennis binnen te halen door een belang te nemen in fintech-startups. Tegelijkertijd wordt vanuit deze traditionele banken steeds meer geklaagd over het ontbreken van een fintech-wetgeving, wat volgens Rens Rozekrans – partner bij KPMG – zorgt voor een ongelijk speelveld.