Oxyma mengt zich steeds vaker in de markt voor strategisch digitaal advies
Oxyma mengt zich nadrukkelijk in het segment voor strategisch digitaal advies. Het Rotterdamse bedrijf, dat zich bezighoudt met de ontwikkeling en implementatie van omnichannel-diensten is gespecialiseerd in People Based Marketing en wordt steeds vaker door CMO’s en beslissers aan boord gehaald als sparring partner voor businessvraagstukken. Raymon de Kruijff, die leidinggeeft aan Oxyma’s consultingteam, vertelt in gesprek met Consultancy.nl waarin volgens hem de kracht van het bureau schuilt: “Onze positionering in de Nederlandse markt is vrij uniek.”
Nadat de Oxyma Group – die naast Oxyma bestaat uit aFrogleap, Oogst, Your Social en OFS – eind vorig jaar werd overgenomen door Merkle, onderdeel van de digitale media- en communicatiegigant Dentsu Aegis Network, ging de groep verder onder de naam Merkle NL. De Kruijff legt uit dat met het samengaan van de bedrijven een stap voorwaarts werd gezet in een ontwikkeling die al een tijdje gaande was binnen de Oxyma Group: “De verschillende bureaus binnen de groep vullen elkaar heel goed aan, waardoor we onze klanten een end-to-end aanbod kunnen bieden op het gebied van (digitale) marketing en CRM. Doordat we nu onderdeel zijn geworden van het internationale Merkle kunnen we onze expertise en diensten nog verder uitbreiden.”
De Kruijff onderbouwt zijn stelling aan de hand van een klantcasus. “Wij waren al partner van de internationale organisatie van Elsevier en dat was Merkle ook. Wij ondersteunden de marketing terwijl Merkle zich richtte op de IT. Door de samenvoeging van onze bedrijven, kunnen we die twee werelden nu bij elkaar brengen en je ziet dat de klant hier direct voordeel uit haalt. Onze mensen waaieren ook direct internationaal uit om deel te nemen in de diensten van Merkle en zo onze kennis van MarTech en Customer Experience in te brengen. Dus naast dat we expertise krijgen, brengt de Oxyma Group ook veel naar Merkle.”
Van implementatie naar strategie
De portfolioverbreding naar consultancy werd een aantal jaar geleden al op organische wijze ingezet binnen Oxyma zelf, dat met zo’n 350 professionals actief is vanuit het kantoor naast de Erasmusbrug en vanuit vestigingen Amsterdam en Breda. Ruim zes jaar geleden ontstond de consultingtak waaraan De Kruijff sinds eind 2015 leidinggeeft: “De adviesdiensten van Oxyma zijn langzaamaan ontstaan vanuit de basis die we al hadden in technische implementatie en custom development. We zagen in de markt steeds meer een vraag naar adviesdiensten op dit gebied. Advies rondom marketing en CRM-technologie speelt een steeds belangrijkere rol en we beseften ons dat we hier met onze kennis op het gebied van systemen op konden inspelen.”Op deze manier wist Oxyma een plek te veroveren tussen de meer traditionele business consultancies, waarbij het ook profiteerde van het steeds nauwer met elkaar verweven raken van strategie en technologie: “Vanwege het sterk toegenomen belang van technologie door de digitalisering binnen bedrijven, zie je dat dit ook steeds meer een integraal onderdeel wordt van de strategie. Eerder werd meestal eerst de strategie ontwikkeld en later gekeken welke technologische oplossing hierbij werd ingezet. Nu wordt er veel meer vanuit digitaal gedacht en is het onderdeel van de business case zelf. We worden daardoor ook steeds meer gevraagd om op board- en seniorniveau mee te denken.”
De Kruijff geeft aan erg blij te zijn dat Oxyma zich heeft kunnen nestelen binnen het adviesdomein: “We hadden al de nodige marketing- en technologiekennis in huis. Als je niet oppast geef je deze zo weg bij implementatieprojecten. En aangezien implementatie steeds meer een commodity wordt, zit de echte waarde in de kennis.” Door de toevoeging van adviesdiensten raakt Oxyma nu al in een heel vroeger stadium betrokken bij een traject: “We komen nu bij nieuwe klanten al binnen bij het begin van het traject en kunnen met strategisch advies nog meer toegevoegde waarde leveren.” Hij legt uit dat het daarnaast ook een boost geeft aan de rest van het portfolio: “De consultingpraktijk werkt ook als aanjager van onze andere diensten als creatie, insights, proces support en customer engagement management. Opdrachtgevers die door ons worden geadviseerd, schakelen ons meestal ook in voor de stappen na de strategische fase.”
Vorm en inhoud
Gevraagd naar of er – in het licht van de nieuwe samenwerking met Merkle – specifieke ambities zijn om het dienstenportfolio nog verder uit te breiden, wijst De Kruijff op de toegenomen aandacht voor de inhoud: “We hebben de stap gemaakt om de inhoud – de content, de creativiteit – ook echt onderdeel te maken van de customer life cycle. Je kunt klanten alleen het beste leveren als je ook weet wat de beste inhoud is voor een bepaald kanaal.” Terwijl Oxyma al zo’n drie jaar geleden is begonnen met het inzetten van deze ontwikkeling, zorgt de samenwerking met Merkle voor een nieuwe impuls: “Met de overname zagen we dat Merkle dezelfde gedachten heeft. Zij bouwen ook aan een CX-team als belangrijke pijler van de organisatie. Zo kunnen we dus gezamenlijk laten zien dat we het customer experience-deel goed naar de markt kunnen brengen.”
Internationalisering
De integratie binnen Merkle zorgt er volgens De Kruijff ook voor dat Oxyma en de zusterbedrijven binnen de groep hun end-to-end dienstverlening nu nog beter kunnen inzetten buiten Nederland: “We willen opdrachtgevers ook zo goed mogelijk over de grens bedienen: zowel onze bestaande klanten als nieuwe klanten laten we zien dat we met 5500 mensen een partij van formaat zijn, die beschikt over veel expertise en kan concurreren met de andere grote spelers.”
Met de internationalisering verandert ook het wervingsbeleid van Oxyma. Terwijl het bureau traditioneel op zoek was naar professionals met een sterke binding met de lokale markt, kijken de recruiters nu met een iets andere bril naar kandidaten. “Soms moeten onze professionals voor internationale projecten toch een paar weken naar het buitenland. We kunnen dit maar voor een deel verlangen van de medewerkers die al lange tijd bij ons werken, dus ‘enige’ interesse over de grens is een belangrijk aspect in de werving van nieuwe consultants.”
Nieuwe aanwas
De Kruijff geeft aan dat het werven van adviseurs met het juiste profiel voor Oxyma niet altijd eenvoudig is: “We zoeken mensen die technologische kennis kunnen koppelen aan marketing en/of business-strategie. Ze moeten beide beheersen.” Om de gewenste skills binnen de organisatie te krijgen, moet dan ook het nodige worden geïnvesteerd: “Dat doen we zelf ook. We hebben nu door Merkle een trainingscentrum in Barcelona, waar jonge talenten zes weken naartoe kunnen om te worden opgeleid.” Daarnaast is Oxyma ook altijd op zoek naar meer ervaren consultants: “Door de toegenomen focus op strategie gaat het hierbij vooral om business consultants die echt begrijpen wat de verschillende kanalen teweegbrengen binnen een organisatie. Dit is complexe materie en zulke mensen zijn dan ook niet altijd makkelijk te vinden.”
Gevraagd naar wat De Kruijff ziet als de onderscheidende factor op de arbeidsmarkt, zegt hij dat medewerkers bij Oxyma altijd op de eerste plaats staan: “Onze purpose is ‘to put people first in everything we do and make life sparkle’. Als mensen zich niet lekker voelen, zullen ze ook nooit het beste bieden voor klanten. We zetten mensen altijd op de eerste plek en dan merken de klanten dit ook automatisch. Dit is ook echt iets dat nieuwe medewerkers merken als ze bij ons binnenkomen.” De inhoudelijke aantrekkingskracht van Oxyma als werkgever is nog een voorbeeld: “We hebben een redelijk unieke expertise in huis. Er zijn veel mogelijkheden om die kennis op te doen. We werken met vele platformen en binnen diverse domeinen zoals marketing, tech en change management.”