M&A-adviseur AenF Partners beleeft topjaar en betrekt nieuw kantoor

03 april 2018 Consultancy.nl

AenF Partners kijkt terug op het beste jaar uit zijn geschiedenis. Reden voor Consultancy.nl om in gesprek te gaan met Alexander Boissevain, een van de twee oprichters van de fusie- en overnamespecialist uit Utrecht.

Na meer dan zeven jaar voor de Corporate Finance-afdeling van BDO te hebben gewerkt, wist Boissevain het zeker. Samen met Friso Kuipers, die zich net als Boissevain in 1998 aansloot bij het accountants- en advieskantoor, wilde hij zelf ondernemen. En zo werd AenF Partners geboren.

De A in de naam verwijst naar Acquisition, de F naar Finance, “maar”, geeft Boissevain toe, “het is niet geheel toevallig” dat de letters ook de voornamen van de twee oprichters weerspiegelen – Alexander en Friso.

Quote Alexander Boissevain

Met de oprichting van AenF Partners richtten Boissevain en Kuipers zich op het neerzetten van een M&A-kantoor dat zich onderscheidt door zijn “technische hoogwaardige dienstverlening”, in combinatie met een “hands-on mentaliteit”.

Vanuit hun kantoorpand in Utrecht werkt het fusie- en overnamekantoor voor een aantal beursfondsen, grote bedrijven en het mkb. AenF Partners richt zich daarbij puur op M&A-advies (corporate finance, dealmaking), met een focus op deals met een waarde tussen de €1 miljoen en €50 miljoen, waarbij de ‘sweetspot’ tussen de €3 miljoen en €15 miljoen ligt. Om een ​​complete dienstverlening op M&A-vlak te kunnen bieden, van doelonderzoek en financiële due diligence tot onderhandelingen, werkt AenF Partners duurzaam samen met verschillende partners, zoals advocaten, accountants en andere financiële boutiques.

Sterke resultaten

De afgelopen vijftien maanden heeft AenF Partners volgens Boissevain haar beste periode doorgemaakt, sinds het kantoor in 2005 werd opgericht. Gevraagd naar het geheim daarachter, schrijft Boissevain de sterke resultaten toe aan – zoals hij aangeeft – “het ernaar streven op inhoud en relatie de beste te zijn”. Hij licht toe: “Onze mensen zijn technisch goed onderlegd en bezitten een sterke financiële basis. We hebben als gemene deler dat we een passie hebben voor het vak. Met een no-nonsense aanpak zetten we de klant centraal in onze dienstverlening.”

Dat komt tot uiting in de aanpak van het bureau, vult Kuipers aan, en de manier waarop AenF Partners investeert in het opbouwen van de relaties met zijn klanten: “Voor verschillende klanten blijven we na het sluiten van een deal, een vertrouwde partner aan boord, om zo hun bredere M&A-strategie te ondersteunen."

Die ‘klant centraal’-aanpak komt ook naar voren in de manier waarop AenF Partners prijsafspraken maakt met zijn klanten. "We bieden concurrerende prijzen aan qua uurtarieven en, nog belangrijker, we kiezen in overeenstemming met opdrachtgevers een prijsmodel dat het beste overeenkomt met hun interesses en in het bijzonder het type deal", aldus Boissevain. Zo worden bijvoorbeeld andere fee-afspraken gemaakt voor deals gecentreerd rondom het ophalen van financiering, dan voor een overname van een internationale partij.

Het sterke afgelopen jaar van AenF Partners wordt vertaald in de diverse M&A-deals die het kantoor in deze periode heeft mogen begeleiden. In totaal is AenF Partners vanaf begin 2017 tot nu betrokken bij 30 deals, verspreid over verschillende segmenten.

ICT-deals

In de ICT-sector was AenF Partners eind vorig jaar bijvoorbeeld betrokken bij een deal tussen twee value added distributeurs van ICT- security oplossingen. Het betrof de verkoop van het in de Benelux actieve CRYPSYS aan het Zwitserse Infinigate, dat door de deal zijn dekking van de West-Europese ICT-securitymarkt verder uitbreidde. Een team van het kantoor begeleidde het gehele verkooptraject (financiële analyses, coördinatie due-diligence en het voeren van de onderhandelingen).

Een andere door AenF begeleide deal binnen de ICT-sector was die tussen Kalshoven Automation, een ontwikkelaar van IT-oplossingen voor de Nederlandse vastgoedmarkt, en woningcorporatie- en vastgoedautomatiseerder Aareon Nederland. In het kader van die transactie begeleidde AenF Parnters bij het opstellen van een informatiememorandum, het uitvoeren van financiële analyses, het voeren van de onderhandelingen, het begeleiden van het boekenonderzoek, en het structureren van de financiering van de transactie.

Industrie-deals

Ook binnen de (maak)industrie kan de boetiek bogen op een sterk track record, met uiteenlopende begeleide deals. Zo hielp het M&A kantoor eind vorig jaar bijvoorbeeld Loos Beton, een specialist op het gebied van storten en afwerken van betonvloeren, bij de verkoop van de onderneming aan Koper Anton Groep, een leverancier van oplossingen voor de staal- en beton bouw, industriële installaties en rail&infra. Ook hier was AenF Partners verantwoordelijk voor begeleiding van het gehele verkooptraject.

En zo was AenF Partners verder betrokken bij de verkoop van ingenieurs- en adviesbureau Wareco aan Aveco de Bondt, onderdeel van bouwconcern VolkerWessels. Met de toevoeging van Wareco, een specialist in onder meer milieutechnisch bodemonderzoek, bodemsanering en waterbeheer, breidde Aveco de Bondt de activiteiten uit op het gebied van stedelijk water en versterkte het zijn marktpositie als ingenieursbedrijf in het westen van Nederland. AenF begeleidde wederom het gehele verkooptraject.

Trusted advisor

In lijn met de aanpak, en zoals eerder beschreven, treedt AenF Partners voor sommige opdrachtgevers na afronding van een deal op als trusted advisor. Wanneer bijvoorbeeld M&A- of financiële vraagstukken op bestuursniveau worden besproken, dan worden Boissevain of Kuipers ingeschakeld om advies te leveren over ontwikkelingen en kansen.

Voorbeelden van opdrachtgevers voor wie AenF Partners fungeert als vertrouwde adviseur zijn kleinere beursfondsen waar veelal nog een groot aandeelhouder bij betrokken is. . Begin dit jaar begeleidde AenF Partners Batenburg Techniek (een technisch dienstverlener actief binnen de smart industry en infrasector) bij de verkoop van een van zijn business units aan Stemmer Imaging. De betreffende unit, Data Vision, maakt onderdeel uit van de divisie Handel en Assemblage, die zich vooral richt op het leveren van slimme componenten en klantspecifieke oplossingen.

De werkzaamheden van AenF Partners in deze deal betroffen onder meer het uitvoeren van financiële analyses, het opstellen van het informatiememorandum en het voeren van de onderhandelingen.
Quote Friso Kuipers

Internationaal

Ook internationaal heeft AenF de afgelopen jaren diverse trajecten mogen begeleiden. Zo ondersteunde het M&A-kantoor bijvoorbeeld Jolo Fashion en haar medeaandeelhouders bij hun strategische plannen in Vietnam, waar Bonprix en Jolo Fashion een fabriek gaan bouwen die op de meest milieuvriendelijke wijze ter wereld grondstoffen voor de kleding industrie moet gaan verven. Voor die (bouw)plannen was financiering nodig, die uiteindelijk werd gevonden door een combinatie van private equity en een bancaire lening.

AenF Partners verzorgde hierbij het gehele financiële proces en stuurde daarnaast het team van advocaten, accountants en adviseurs aan. “Internationaal werken brengt een andere dynamiek met zich mee, licht Boissevain toe. “We zien bijvoorbeeld dat ‘people skills’ hierin heel belangrijk zijn, omdat culturele verschillen overbrugd dienen te worden. Dit geven we ook mee aan onze adviseurs.”

Nieuw kantoor

Het groeiende opdrachtenportfolio van de afgelopen periode vormde begin dit jaar voor AenF Partners de aanleiding een nieuw kantoor te betrekken in hartje Utrecht. Toen oprichters Boissevain en Kuipers in 2005 startten met AenF Partners waren ze gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Utrechtse Winthontlaan, maar met de groei naar het huidige team van twaalf professionals was ook een nieuw onderkomen nodig.

Sinds februari heeft AenF Partners zijn intrek genomen in een kantoorpand aan de Biltstraat. Naast de statige en mooie uitstraling van het pand, dat in 1910 werd gebouwd, evenals de centrale locatie in de stad, stelt het nieuwe kantoor AenF Partners bovendien in staat klanten te ontvangen en biedt het meer ruimte en vergadermogelijkheden voor het team. De verhuizing ging tevens gepaard met het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl, die sinds de oprichting niet eerder was aangepast.

Kuipers zegt daarover: “Het nieuwe logo is duidelijk, helder en heeft een fris imago met een robuuste en zakelijke uitstraling.”

Vooruitkijkend zien Boissevain en Kuipers de toekomst rooskleurig in. Er is in alle segmenten nog altijd sprake van een snelgroeiende markt, en AenF Partners is volgens de oprichters goed gepositioneerd om het aanwezige marktpotentieel te benutten.

“In de eerste twee maanden van 2018 zijn we reeds betrokken geweest bij het sluiten van zes deals, en de pijplijn is ook de komende maanden goed gevuld”, laat Boissevain weten. Kuipers voegt toe: “Iedere week zien we ondernemers op de stoep staan met hun aanvragen.”

Voor de rest van 2018 spreekt Boissevain de doelstelling uit om ten minste evenveel deals als in 2017 af te ronden, hoewel hij meteen toevoegt dat groeien in volume niet het primaire doel is het van het advieskantoor. “Duurzame groei in kwaliteit en portefeuille is ons belangrijkste streven.”

More on: AenF Partners
Netherlands
Company profile
AenF Partners is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

AenF Partners is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.