Deloitte Digital neemt Belgisch marketingbureau Brandfirst over
Deloitte heeft Brandfirst overgenomen, een interactief marketingbureau gevestigd in Evere, België. Door de overname versterkt de digitale praktijk van Deloitte zijn Benelux-positie binnen het digital, creative en designlandschap.
Digitale disruptie en de opkomst van e-commerce hebben de afgelopen jaren voor een transformatie in het bedrijfsleven en de publieke sector gezorgd. Organisaties zijn op zoek naar manieren om hun verdienmodellen digitaal en toekomstbestendig te maken. In veel gevallen worden hiervoor consultants ingeschakeld die hen kunnen bijstaan met expertise en ondersteuning. De afgelopen jaren schoten nieuwe, digitale specialisten als paddestoelen uit de grond, maar ook grotere en kleinere adviesorganisaties tuigden en masse hun eigen digitale en ontwerppraktijken op.
Deloitte Digital
Zo ook Deloitte, dat in 2012 Deloitte Digital introduceerde, de wereldwijde adviespraktijk die zich richt op online, analytics en de nieuwe digitale technologiemarkt. Inmiddels, zes jaar later, behoort Deloitte Digital tot de beste digital en e-business consultancybureaus van Nederland. Sinds de lancering is Deloitte Digital flink gegroeid. Terwijl de vraag naar digitale consultancydiensten sterk aan het toenemen is en waar nieuwe segmenten als design, creative, marketing en apps steeds meer binnen handbereik van consultants zijn komen te liggen, heeft de praktijk zijn team in ons land weten uit te bouwen naar inmiddels 190+ professionals en is het wereldwijd in 28 landen actief.
In lijn met de toenemende dealactiviteit in de markt*, zowel in ons land als in Europa, nam Deloitte afgelopen jaar al diverse creative agencies over, zoals het Zweedse Acne en het in de UK gevestigde Market Gravity. In totaal telde Deloitte in 2017 zo’n $144 miljoen neer voor dergelijke deals. Ook in ons land werd gestalte gegeven aan de sterke groei van de digitale footprint, met de opening van een creative en digital studio in Amsterdam, de 46e wereldwijd.
Overname Brandfirst
Recent maakte Deloitte opnieuw een overname van een creatief bureau bekend. Het gaat om Brandfirst, een interactief marketingbureau uit België. Brandfirst ontwerpt en ontwikkelt interactieve ervaringen gebaseerd op innovatieve mens-machine interfacetechnologieën en content managementsystemen. Met de overname zet Deloitte in op het verder versterken van de marktpositie van Deloitte Digital in Europa. Door de deal groeit Deloitte’s portfolio van digitale diensten, waarmee het organisaties helpt met digitale vraagstukken, van digitale strategie tot de inrichting en de optimalisering van de digitale ervaring.
Rolf Driesen, Managing Partner Consulting bij Deloitte België, spreekt ten aanzien van de overname van Brandfirst van een “perfecte aanvulling” op Deloitte Digital: “We zien een groeiende trend naar phygital, de convergentie van de fysieke en digitale wereld. Deze overname stelt Deloitte in staat haar expertise op het gebied van interactieve signaleringstechnologieën en interfaceontwerp te versterken. Deze overname zal de positie van Deloitte Digital als marktleider versterken, waardoor onze klanten de communicatiemiddelen van morgen kunnen integreren."
Patrick Callewaert, Technology Leader bij Deloitte, vult aan: “Het uitbreiden van ons phygital-aanbod met behulp van interactieve technologieën en content management is de volgende fase in het stappenplan van Deloitte Digital. Via deze overname halen we de middelen in huis om deze ambitie waar te maken, maar ook de kans om de groei van dit team te versnellen. We willen dit team immers laten evolueren binnen ons Europees netwerk zodat het kan uitgroeien tot een Center of Excellence, gevestigd in België.”
Namens Brandfirst is CEO Philippe Delhez verheugd dat het marketingbureau voortaan onder de vleugels van Deloitte Digital zal opereren. Hij stelt onder meer: “We zijn ervan overtuigd dat technologie intuïtief moet zijn en heel natuurlijk om te gebruiken. Met de competenties die voorhanden zijn bij Deloitte kunnen we onze grenzen blijven verleggen en steeds meer innovatieve oplossingen aanbieden die de ervaring van de consument moeten optimaliseren. Dit gaat zowel op voor de digitale als voor de fysieke wereld. Samen met het team van Deloitte Digital zullen we de digitale ervaring introduceren in winkels en showrooms, maar ook op meer traditionele plaatsen zoals bankfilialen; overal waar de activiteiten digitaal worden maar waar de merkervaring belangrijk blijft.”
* De adviesbranche zag de afgelopen jaren diverse deals binnen het creative en digital domein tot stand komen. Zo lijfde Accenture bijvoorbeeld Rothco en designbureau Mackevision in, nam EY strategisch ontwerpbureau Citizen over en kocht ICT-dienstverlener Capgemini afgelopen maand digitaal bureau Liquidhub.