M3 Consultancy helpt Vendis Capital met operations en logistics due diligence

22 februari 2018 Consultancy.nl

Het Nederlandse NOPPIES, dat zich richt op het produceren en verkopen van zwangerschapskleding en babymode, heeft de Duitse branchegenoot Alvi overgenomen. M3 Consultancy heeft Vendis Capital, de eigenaar van NOPPIES, geholpen met het uitvoeren van een due diligence van de operatie en logistiek van Alvi.

Door de overname breidt NOPPIES zijn aanbod uit met slaapproducten voor baby’s, zoals slaapzakken, beddengoed en textiel: “Alvi is een sterk merk dat al heel lang bekendstaat om haar hoogwaardige slaapproducten voor baby’s, waardoor het in dit segment een leidende positie op de Duitse markt verworven heeft”, stelt Anne-Gien Haan, CEO van NOPPIES, die uiteraard verheugd is met het afronden van de deal: “We zijn heel blij met deze krachtenbundeling. We hebben er alle vertrouwen in dat onze bedrijven elkaar zullen versterken en zo versneld kunnen groeien.”

Hierbij verwacht ze te profiteren van onder meer het bredere porfolio en de schaalvoordelen die de fusie biedt: “Samen kunnen we meer in onze merken investeren, voordeel halen uit assortimenten die elkaar versterken en een optimaal aanbod met meerdere verkoopkanalen uitbouwen in heel Europa en daarbuiten.” Daarnaast stelt het bedrijf dat de transactie een bevestiging is van de ‘buy-and-build’-strategie, die NOPPIES als een van zijn groeipijlers beschouwt.

M3 Consultancy helpt Vendis met overname producent slaapproducten voor baby’s

Alvi, NOPPIES en Vendis

Het overgenomen Alvi werd in 1961 opgericht door Alfred Viehhofer, die later werd opgevolgd door zijn zoon Klaus en diens vrouw Stephanie. Zij breidden het merk sterk uit, onder meer met behulp van eigen productiefaciliteiten in Polen. Hierbij werd de groei naar eigen zeggen ondersteund door sterke merkpositionering, de hoge kwaliteit van de producten en een goede uitrol van verkoopkanalen. Het merk, dat werk biedt aan ongeveer 170 mensen, wordt nu toegevoegd aan de portefeuille van NOPPIES, dat zijn zwangerschaps- en babykleding verkoopt via vier eigen merken – NOPPIES, Queen Mum, IMPS&ELFS en Supermom. 

NOPPIES, dat met zo’n 140 werknemers is gevestigd in Lelystad, werd opgericht in 1991 en richtte zich in eerste instantie puur op zwangerschapsmode. Later werd ook babykleding toegevoegd aan het assortiment. Het bedrijf werd in mei 2016 overgenomen door investeringsmaatschappij Vendis Capital. Door de toevoeging van Alvi voegt Vendis via NOPPIES nu de eerste Duitse acquisitie toe aan zijn huidige fonds. 

Vendis is een onafhankelijke private equity-investeerder die zich richt op de Europese consumentenmarkt. In samenwerking met ondernemers probeert Vendis – dat werkt vanuit drie kantoren in Nederland, België en Frankrijk – bedrijven te laten groeien. Momenteel beheert het bedrijf een portefeuille ter waarde van €390 miljoen. Deze portefeuille bestaat onder meer uit zitkussenfabrikant Fatboy, kledingmerken HUMANOID en Petrol Industries en sieradenmerk Victoria.

M3 Consultancy

Tijdens het overnametraject werd de investeerder ondersteund door M3 Consultancy, een in Utrecht gevestigd managementadviesbureau dat zich concentreert op supply chain-advies en operationele strategie. Een team van het kantoor, bestaande uit Partner Martin Mommersteeg en Associate Tim van Pelt, hielp Vendis Capital door de operaties en logistieke activiteiten van Alvi onder de loep te nemen. Hierbij werd zowel op de huidige toestand als de verwachtingen voor de toekomst gelet. 

Zo werd gekeken naar de overkoepelende supply chain-strategie, van de productie, warehousing en logistiek tot de sourcing en levering aan de consument. Tot slot was er met het oog op de toekomst ook oog voor de nieuwe producten die nog in ontwikkeling zijn. Getuige het uiteindelijke doorgaan van de overname kan worden geconcludeerd dat de resultaten van deze grondige doorlichting van Alvi positief waren.

Nieuws