Management neemt The Brown Paper Company over van oprichter
Wessel Berkman, de oprichter van The Brown Paper Company, heeft het bureau via een management buy out verkocht aan het zittende managementteam. De nieuwe partners – Erwin Schwartz, Marcel van der Schaaff en Erik van Dijk – geven aan de koers het bureau te blijven volgen: The Brown Paper Company blijft zich richten op vraagstukken rond transformatie, optimalisatie van de bedrijfsvoering en organisatieverandering.
The Brown Paper Company (BPC) werd in 1999 opgericht door Wessel Berkman. Alvorens hij in het ondernemerschap dook had de consultant en ondernemer ervaring opgedaan bij twee adviesbureaus, VODW en Celerant Consulting. Terugkijkend op zijn besluit om The Brown Paper Company op te richten en uit te bouwen, wat hij als zijn “levenswerk” beschrijft, geeft Berkman aan beretrots te zijn: “Sinds de start heb ik me vol passie ingezet voor onze klanten en ons bedrijf. Mede dankzij alle toporganisaties waarvoor we mochten werken, is het een succesverhaal geworden.”
Vandaag de dag, bestaat The Brown Paper Company uit een team van ongeveer veertig consultants gespecialiseerd in het helpen van organisaties bij het verbeteren van hun operaties. Het bureau doet dat door de gehele life cycle, van ontwerp van veranderprogramma’s tot de daadwerkelijke executie ervan. Daarbij ligt de kracht van het bedrijf volgens Berkman vooral in de bottom-up aanpak waarmee duurzame resultaten worden behaald op de werkvloer. de focus ligt op een integraal verbeterproces: niet alleen ervoor zorgen dat de organisatie en processen, maar ook vooral de cultuur met houding en gedrag aan de nieuwe manier van werken worden aangepast. “Kortweg is het onze missie om onbenut potentieel binnen organisaties naar boven te halen en ervoor te zorgen dat organisaties meer duurzaam worden gemanaged.”
Centraal in de aanpak van The Brown Paper Company is, niet geheel verrassend, the ‘brown paper’-aanpak. In deze verbetermethode worden door deelnemers in ‘brown paper’-sessies tastbaar en inzichtelijk ideeën, feiten en opmerkingen aangaande de strategie of bedrijfsvoering op grote vellen bruin papier geplakt. Alle aspecten van de organisatie kunnen hiermee in kaart worden gebracht, van structurele componenten zoals producten, diensten, middelen en procedures, tot organisatorische componenten zoals structuur, governance en rapportagelijnen, en tot cultuur zoals houding en gedrag, mindset en mentale en fysieke fitheid van de medewerkers.
Het groeiende track record van BPC onder klanten leverde het bureau in 2014 een bijzondere beloning op, toen het door managers tot beste organisatieadviesbureau van Nederland werd benoemd. Daarmee bleef het branchegenoten als Deloitte Consulting, BMC Advies en Capgemini Consulting voor. “De verkiezing tot het beste adviesbedrijf in Nederland toont aan dat we toonaangevend zijn in de branche en op gelijke voet opereren naast de grote traditionele bureaus”, aldus Berkman.
Nieuwe eigenaren
Na The Brown Paper Company achttien jaar te hebben geleid, heeft Berkman nu besloten het eigendom over te dragen aan het driekoppige managementteam. Marcel van der Schaaf werkte eerder voor Rijnconsult en is sinds 2005 werkzaam bij BPC. Van der Schaaf wordt door Berkman omschreven als een “zeer gewaardeerde vriend”. Naast samen te werken binnen BPC, richtten de twee ook samen Nintes op (een netwerk voor bestuurders en managers) en zijn ze samen gaan ondernemen bij De Fietsfabriek, een Amsterdamse producent van bakfietsen en gepersonaliseerde fietsen.
Erwin Schwartz werkt sinds 2005 bij BPC en maakt sinds begin 2014 deel uit van het managementteam. Erik van Dijk, die kan bogen op meer dan twintig jaar ervaring met verbeter- en verandervraagstukken, werkt sinds elf jaar bij The Brown Paper Company, waarvan vier jaar als partner.
Gezien het voortbestaan van het leiderschap van BPC zal er na de overdracht van eigendom geen impact zijn op de dienstverlening voor klanten van BPC, dat namen als Eneco, Essent, Aluchemie, Seat, Ford, BMW, Citroen. ISS, Volvo en SNS tot zijn klantenkring mag rekenen. “Er verandert niks. Het zittende managementteam is al jaren als partner verbonden aan de organisatie.” Directeur Erwin Schwartz voegt toe: “Daarnaast maakt Wessel Berkman, via zijn nieuwe bedrijf ‘De Commerciële Revolutie’, onderdeel uit van het partnernetwerk van The BrownPaper Company en blijft hij als adviseur verbonden aan het bedrijf.”
Andere partnerbedrijven die deel uitmaken van het netwerk van BPC zijn BrownPaper Accelerator (gericht op het ontwerpen van toekomstgerichte businessmodellen), ICE (interim change experts), The Social Selling Company en Charly Green (vitaliteit). Met de banden met deze vijf netwerkpartners kan The Brown Paper Company volgens Schwartz “een compleet aanbod aan consultancy-, interim- en trainingdiensten” bieden aan klanten die een stap willen zetten in de realisatie van hun ambities.
Schwartz geeft ten slotte aan dat hij en de andere twee vennoten Marcel van der Schaaff en Erik van Dijk uitkijken naar het nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van het adviesbureau: “We hebben een trots team met een geweldige methodiek als basis om verder mee te bouwen naar de toekomst. Samen gaan we verder werken aan het succes van en voor onze klanten. Ieder in een rol waarin hij zijn passie volgt.”
Dit jaar voegde The Brown Paper Company onder meer Anna van Tienhoven en Wendelien Loopik (Brown Paper Accelerator) en Suus Toxopeus en Johan van Ettinger (Brown Paper Company) toe aan het team.