BPC brengt vernieuwde De Brown Paper Methode uit
Drie adviseurs van The Brown Paper Company – Wessel Berkman, Dennis van Ravenswaaij en Hans van Wijhe – hebben een herziene editie van ‘De Brown Paper-methode’ uitgebracht. In de nieuwe versie hebben ze hun succesvolle ‘Brown Paper aanpak’ een facelift gegeven, waarbij nieuwe inzichten en ervaringen van de afgelopen jaren zijn verwerkt. In de nieuwe druk worden onder andere meer methodieken en instrumenten behandeld en is er meer aandacht voor de ‘culturele’ kant van verbeterprocessen.
The Brown Paper Company (BPC) werd in 1999 opgericht en heeft anno 2015 ruim 50 adviseurs in dienst. Het adviesbureau uit Bilthoven richt zich op change- en performance management, waarbij het zich onderscheidt door hun zelf-ontwikkelde raamwerk: ‘The Brown Paper Methode’. Het model – dat Consultancy.nl in 2013 al uitlichtte – wordt gebruikt om het onderscheidend vermogen van organisaties – ‘organisatie-DNA’ – in kaart te kunnen brengen. In een snel veranderend marklandschap (met meer concurrentie, trends als digitalisering en toenemende druk op de marges), is onderscheidend vermogen belangrijker geworden dan ooit tevoren.
De Brown Paper Methode
In 2009 schreef The Brown Paper Company oprichter Wessel Berkman en Marcel van der Schaaff (mede-eigenaar) een boek over hun volgens eigen zeggen unieke aanpak en verbetermodel ‘De Brown Paper Methode’. Het gelijknamige boek moest managers en medewerkers van organisaties helpen met het in kaart brengen van bedrijfsprocessen en daarnaast het veranderproces binnen het bedrijf faciliteren. De auteurs zeiden destijds over het boek: “Met de Brown Paper-methode kan veel eenvoudiger aan bedrijfsoptimalisering worden gewerkt dan met de veelal zeer complexe theorieën en methodes waarmee de markt overspoeld is. In onze dagelijkse verbeterpraktijk passen wij alweer zo'n tien jaar tools en technieken toe die tot aantoonbare resultaten hebben geleid en de verwachtingen van management en medewerkers vaak hebben overtroffen.”
Nieuwe editie
In navolging van het succes van het eerste boek en inmiddels vijf jaar verder is het marktlandschap enorm veranderd en heeft The Brown Paper Company de afgelopen jaren bovendien nieuwe kennis en inzichten opgedaan. Reden temeer voor Berkman om een nieuwe herziene editie uit te brengen van zijn boek, dit keer samen met co-auteurs Dennis van Ravenswaaij en Hans van Wijhe. “Het is belangrijker dan ooit voor bedrijven om een uniek bedrijfs-DNA op te bouwen en die voel- en zichtbaar te maken. In deze volledig herziene en uitgebreide editie zijn de ervaringen en inzichten van de afgelopen jaren verwerkt”, aldus Van Ravenswaaij, die partner is bij BPC en directeur van zusterorganisatie The Brown Paper Network.
Berkman legt uit hoe de markt anno 2015 aan het veranderen is: “Markten verdwijnen of krimpen, nieuwe technologieën komen zomaar op en zijn van de ene dag op de andere de nieuwe standaard. Hyperconcurrentie, met name door internet, zet aan tot prijsvechten." In het boek legt het verbeterbureau uit hoe organisaties hiermee om kunnen gaan en hoe ze kunnen vernieuwen. Daarbij wordt in de nieuwe versie met name ingezoomd op de ‘culturele’ kanten van verbeterprocessen en worden meer methodieken en instrumenten behandeld, die direct in de praktijk zijn om te zetten.
Volgens de auteur kunnen managers met de inhoud van het boek meteen aan de slag. Daarnaast beschrijft hij het boek als “begrijpelijk en bovendien leuk om te doen.” Wel benadrukt Berkman het feit dat wordt ingegaan op serieuze vraagstukken en dat het boek concrete handvatten aanreikt voor deze vraagstukken. Organisaties staan anno 2015 onder druk om te veranderen en strategieën en processen te optimaliseren. Om hierop in te spelen bevelen de auteurs een op ‘actie gebaseerde aanpak’ aan, met veel echte praktijkvoorbeelden waarin actieplannen worden ontplooid. “Het boek is bedoeld om directeuren en managers wakker te schudden en aan te sporen om echt in actie te komen”, besluit Van Ravenswaaij.