Brown Paper Company start ZZP-netwerk voor MKB

05 december 2014 Consultancy.nl

The Brown Paper Company heeft een nieuw label gelanceerd gericht op het MKB segment. Met ‘The Brown Paper Network’ – bestaande uit zelfstandige consultants die geaccrediteerd worden voor het toepassen van de zogeheten ‘Brown Paper-methode’ – wil het zijn diensten nu ook beschikbaar stellen aan MKB en MKB+ bedrijven. Tegelijkertijd biedt het voor ZZP’ers kansen om zich te onderscheiden, aldus het verbeterbureau uit Bilthoven.

Nederland telt anno 2014 zo’n 1,4 miljoen bedrijven, waarvan het overgrote deel wel eens te maken krijgt met een vraagstuk waarvoor ze extern advies en/of ondersteuning willen inschakelen. Het inschakelen van gerenommeerde bureaus is echter alleen weggelegd voor bedrijven met ruime budgetten, zoals corporates en grote organisaties. Voor het MKB segment, dat wordt geschat op zo’n 1,2 miljoen bedrijven, is het inhuren van een externe adviseur die voor €100 a €200 per uur aan de slag gaat een stuk lastiger, met als gevolg dat ze in de meeste gevallen uitkomen bij ZZP’ers, of zelfs dergelijke consultancyvraagstukken zelf proberen op te lossen.

The Brown Paper Company

The Brown Paper Company is een voorbeeld van zo’n bureau. Opgericht in 1999, richt het bureau zich op prestatieverbetering op de werkvloer, en met succes, want afgelopen maand werd het bureau door managers uitgeroepen tot het beste organisatieadviesbureau van Nederland. De verbeterspecialist had al relatief vroeg in de gaten dat de consultancymarkt aan verandering onderhevig is, en was een van de voorlopers met onder meer een ‘lean en mean’ bedrijfsmodel, de toepassing van een flexibel resourcing model en een sterke focus op onderscheidend vermogen. Mede hierdoor wist The Brown Paper Company goed door de crisis te komen – afgelopen jaar wist het bureau een omzetgroei van 8% te realiseren.

The Brown Paper Network
Toch is ook The Brown Paper Company niet heel toegankelijk voor de typische MKB klant. Daar komt nu verandering in, zegt Dennis van Ravenswaaij, directeur bij het bureau, met de lancering van ‘The Brown Paper Network’. Bedrijven kunnen ervoor kiezen een geïntegreerde dienstverlening af te nemen, maar juist ook voor het inroepen van deeloplossingen. “Denk aan trainingen, sessies en assessments”, aldus Van Ravenswaaij. Hiermee wordt in zijn ogen de drempel voor het MKB om externe experts in te schakelen een stuk lager, terwijl grotere bedrijven juist ook fractionele oplossingen kunnen afnemen.

Wessel Berkman - Dennis van Ravenswaaij

De dienstenportefeuille van The Brown Paper Network zal een kopie zijn van die van zijn broer, met een focus op het verbeteren van commerciële prestaties. Hierbij staat de zogeheten ‘Brown Paper Methode’ centraal, een veranderaanpak die Brown Paper-oprichter Wessel Berkman en Van Ravenswaaij en hun team samen hebben ontwikkeld. “De methode biedt een raamwerk voor vraagstukken rondom het verhogen van omzet, marge, kwaliteit en vitaliteit, het verlagen van kosten en het creëren van een slagvaardiger management”, zegt Van Ravenswaaij.

Excellences

De opdrachten die onder de vlag van The Brown Paper Network vallen zullen vervuld worden door zelfstandige consultants. Voordat ze aan de slag gaan worden ze echter eerst geaccrediteerd op de ‘Brown Paper Methode’. Voor ZZP’ers levert dit de benodigde kennis en ervaring op, bovendien kunnen ze wanneer nodig bouwen op een netwerk van professionals die werkzaam zijn in hetzelfde domein. “Wij vormen een vast netwerk van professionals die elkaar aanvullen. Dat is interessant voor onze consultants én voor de aangesloten ZZP’ers.” Voor klanten zorgt de accreditatie ervoor dat ze volgens Van Ravenswaaij “er zeker van zijn dat de juiste kwaliteit wordt geleverd.”

Toegevoegde waarde voor ZZP’ers
Met de lancering van The Brown Paper Network speelt het organisatieadviesbureau ook in op de moordende concurrentie binnen het freelance segment van de consultancymarkt. De afgelopen vijf jaar zijn er meer dan 40,000 zelfstandige organisatieadviseurs in de markt bijgekomen, tegelijkertijd is de vijver van werk gekrompen. Voor aanbieders is het van cruciaal belang om zich te onderscheiden in de markt. De accreditatie biedt voor ZZP’ers werkzaam op het vlak van proces- en verandermanagement een kans, stelt Van Ravenswaaij. Door zich aan te sluiten en geaccrediteerd te worden op een “bewezen, pragmatische methode” kunnen ze alvast een eerste voorsprong behalen.

The Brown Paper Network

De voordelen van The Brown Paper Network volgens BPC.

More on: The Brown Paper Company
Netherlands
Company profile
The Brown Paper Company is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

The Brown Paper Company

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.