Twaalf partijen winnen ICT-raamovereenkomst van €320 miljoen bij Belastingdienst
De Belastingdienst heeft voor het leveren van tijdelijke ICT-professionals twaalf bedrijven geselecteerd als preferred supplier: Atos, Between, Capgemini, Cimsolutions (in combinatie met Verdonck, Klooster & Associates en SLTN IT Professionals), Harvey Nash, IT-Staffing, LinkIT, Myler (met negen onderaanemers), Ordina, OV Software, Seven Stars (in combinatie met Brunel) en SQL Integrator. Het vierjarig contract heeft een geschatte waarde van €320 miljoen.
Behoefte Belastingdienst aan externe ICT-capaciteit
Ongeveer 30.000 belastingdienstmedewerkers dragen bij aan de heffing, de inning en de controle van de rijksbelastingen of een aantal niet-fiscale taken, zoals het uitbetalen van en de controle op inkomensafhankelijke toeslagen en de premieheffing voor de volksverzekeringen. Ongeveer 4.000 hiervan werken in de IV-organisatie van de Belastingdienst, die verantwoordelijk is voor de ICT-voorzieningen van de overheidsinstantie. Het overgrote deel van de applicaties van de Belastingdienst wordt op dit moment door de eigen IV-organisatie ontwikkeld, onderhouden en beheerd. Ter beeldvorming, in het huidige IV-landschap van de Belastingdienst zijn er 8 ontwikkelplatforms, ongeveer 900 applicaties en 30 programmeertalen in gebruik.
De komende jaren wil de Belastingdienst de dienstverlening, als onderdeel van een grote investeringsagenda, moderniseren. Veel aandacht gaat hierbij uit naar ICT. Burger en bedrijven worden via digitale interactie beter bediend, intern zijn de systemen van de toekomst kleiner, slimmer en flexibeler. Om de realisatie hiervan mogelijk te maken, maakt de Belastingdienst onder andere gebruik van externe leveranciers: zij brengen kennis en kunde in, leveren extra capaciteit aan veranderopgaves en/of ondersteunen bij de (tijdelijke) vervanging van capaciteit.
Voor deze extra ICT-capaciteit zal de Belastingdienst, onlangs nog verkozen tot beste publieke opdrachtgever op het gebied van ICT binnen de overheid, de komende jaren een beroep doen op twaalf leveranciers. Deze preferred suppliers en de door hen in te schakelen onderaannemers beschikken volgens de overheidsinstantie over de juiste kennis, kunde en capaciteit. De aanbesteding hiervoor is begeleid door het Inkoop Uitvoering Centrum van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (IUC-EZK), waar de rijksbrede inkoopcategorie ICT-inhuur is geplaatst. Het IUC-EZK voert ook het centrale contractmanagement uit op alle gesloten ICT-inhuur raamovereenkomsten.
De meeste functieprofielen van de te leveren ICT-professionals zijn binnen de Belastingdienst gericht op Technisch Ontwerp en Applicatieontwikkeling, Testmanagement, Infrastructuurmanagement, Gebruikersondersteuning en Architectuur. De raamovereenkomst heeft een geraamde totale waarde van €80 miljoen per jaar, oftewel €320 miljoen over de maximale looptijd van vier jaar.
De twaalf preferred suppliers
Uit de Europese aanbesteding, waar veel interesse voor was, zijn twaalf ‘winnaars’ geselecteerd. Dit zijn Atos, Between, Capgemini, Cimsolutions (in combinatie met Verdonck, Klooster & Associates en SLTN IT Professionals), Harvey Nash, IT-Staffing, LinkIT, Myler, Ordina, OV Software, Seven Stars (in combinatie met Brunel) en SQL Integrator. Vanaf januari 2018 en voor een periode van vier jaar mogen deze dienstverleners via minicompetities gaan bepalen wie bij de verschillende opdrachten ICT-professionals mogen leveren.
De winnaars van de aanbesteding laten een voor een weten dat ze verheugd zijn dat ze mee kunnen bouwen aan de toekomst van ‘s lands belangrijkste financiële overheidsorganisatie. Moynul Hossain, directeur bij Cimsolutions, zegt: “De Belastingdienst heeft onder andere voor onze combinatie (met VKA en SLTN, red.) gekozen vanwege onze jarenlange ervaring met het zoeken, vinden en inzetten van IT-expertise voor (rijks)overheidsinstanties.” Hij voegt toe: “Met onze ruime ervaring met het leveren van hoogwaardige IT-diensten en -oplossingen en onze langdurige succesvolle samenwerking met Belastingdienst is de combinatie met haar onderaannemers uitstekend in staat de Belastingdienst te voorzien van passende hoogstaande IT-professionals. Wij zien de prettige voortzetting van de samenwerking met volste vertrouwen tegemoet.”
Verdonck, Klooster & Associates laat op zijn beurt weten: “We kijken ernaar uit om de Belastingdienst te ondersteunen met de inzet van ICT-professionals, en zo bij te dragen aan het succes van ICT-projecten binnen de Rijksoverheid. Samen zorgen we ervoor dat ICT doet waarvoor het bedoeld is: het leven makkelijker maken met slimmere, efficiëntere en snellere oplossingen. Zodat ICT de mens dient!”
Rein Buijtelaar, algemeen directeur van Between, geeft aan de gunning aantoont dat de nieuwe koers van het bedrijf, dat recent voor een groot deel weer in handen is gekomen van het management, z’n vruchten afwerpt. “Na eerder verkregen gunningen binnen de publieke sector laat het gegund krijgen van de aanbesteding van Belastingdienst ICT zien dat we met Between op volle kracht vooruit gaan. We volgen een duidelijke koers en dat werkt goed.”
IT-Staffing, onderdeel van een familiebedrijf uit Nieuwegein, wordt verantwoordelijk voor het werven, pre-selecteren en aanbieden van gekwalificeerde kandidaten. De partij zorgt daarnaast voor de contractuele, administratieve en financiële afhandeling die aan de inzet van deze kandidaten verbonden is. “Momenteel zijn wij één van de huidige leveranciers bij de Belastingdienst. Wij zijn daarom zeer verheugd met de gunning en dat wij onze dienstverlening kunnen continueren,” aldus Peter Gram, Business Unitmanager Staffing Services.
Helmer Buiteveld, commercieel directeur bij Seven Stars, stelt: “We zijn natuurlijk beretrots dat we deze aanbesteding in de wacht hebben gesleept. Ik zie het als een groot compliment voor het team, onze combinatiepartner Brunel en onze tien onderaannemers. Als ik kijk naar de afgelopen vier jaar hebben we honderden aanvragen weten in te vullen. Het opnieuw winnen van de aanbesteding van de Belastingdienst laat zien dat we in staat zijn om snel de juiste ICT-professional te vinden, passend bij de vraag van de organisatie. We gaan ons best doen om de verwachtingen aankomende jaren te overtreffen.”
Van alle partijen is Myler wellicht de opmerkelijkste winnaar. Myler is in de basis een zzp-platform en -bemiddelaar, vooral actief in het IT-segment. Aan de hand van de bundeling van krachten tussen de zzp’ers van Myler met negen onderaannemers – via het zogeheten Networked System Integrator-model – wist de partij de concurrentie voor te blijven. “We maken onderdeel uit van een bijzondere combinatie van partijen die een gezamenlijke effort doen in het leveren van kwalitatief hoogstaande IT-professionals. Binnen de schaarste in de markt slaan we graag de handen ineen met partners om de Belastingdienst te allen tijde optimaal te bedienen”, zegt Geo van der Wilk, CEO van Myler. Zijn bedrijf fungeert als hoofdaannemer, onderaannemers zijn HCS Company, KZA, Le Blanc Advies, Linden-IT, Working Spirit ICT, Teamwerk Participatiediensten, Next Ventures, BP-3 Global en een enteprise open source-organisatie.
Overige ICT-inhuur raamovereenkomsten
Drie maanden geleden zijn ook voor het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) nieuwe raamovereenkomsten voor ICT-inhuur gesloten. Deze mantelovereenkomst bevatte veel van dezelfde kantoren waaronder Atos, Brunel, CGI, Ordina, Cimsolutions, SLTN en VKA.
Onder eerdere ICT-inhuuraanbestedingen die recent binnen het Rijk zijn afgerond, bevonden zich onder meer de ICT-inhuur voor BZK (8 partijen), voor OCW, Rechtspraak en Raad van State (24 advies- en IT-bureaus), en voor het ministerie van EZ (18 leveranciers). En begin deze maand selecteerde de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) acht partijen voor ICT-inhuur.