Nielen Schuman en Roland Berger begeleiden overname Keesing
Ergon heeft 70% van puzzelboekjesuitgever Keesing overgenomen van de Telegraaf Media Groep (TMG). Het kwakkelende TMG kan de verkoopsom goed gebruiken en de puzzeluitgever hoopt dankzij het internationale netwerk van Ergon verder door te groeien. Bij de totstandkoming van de overname waren onder meer adviesbureaus Nielen Schuman en Roland Berger betrokken.
De verkoop van de puzzeldochter zat er al enige tijd aan te komen. Nadat TMG zelf onlangs na een heftige overnamestrijd met John de Mol’s Talpa uiteindelijk werd overgenomen door het Vlaamse Mediahuis – in Nederland tevens eigenaar van NRC Media en De Limburger – liet het bedrijf al snel weten Keesing in de etalage zetten. Het in financieel zwaar weer verkerende TMG kan door de verkoop van Keesing snel geld in de kas krijgen om leningen af te lossen en financiële ruimte te creëren voor nieuwe activiteiten.
Afgelopen maand was de kogel door de kerk en werd Keesing, met 290 medewerkers in dienst en afgelopen jaar een omzet van ~€73 miljoen (en €21,5 miljoen winst) een van de best presterende bedrijfsonderdelen van TMG, verkocht aan de Belgische investeringsmaatschappij Ergon Capital Partners. Als Nederlandse uitgever van puzzelboeken met tevens een sterke aanwezigheid in onder andere Frankrijk, België en Denemarken, geldt Keesing als Europese marktleider op het gebied van puzzelboekjes, met titels als Denksport, 10 voor Taal en Jan Meulendijks.
Voor Keesing biedt de verkoop nieuwe mogelijkheden. Met de acquisitie door Ergon zal de uitgever in staat worden gesteld zijn marktpositie te verbeteren en een snellere internationale groei te realiseren, mede dankzij het uitgebreide financiële netwerk van Ergon in Europa.
Volgens ingewijden heeft Ergon met de aankoop enkele andere geïnteresseerden afgetroefd, waaronder de Nederlandse private equityhuizen Egeria en Parcom en de Britse puzzelboekenuitgever D.C. Thomson & Co*. Dat Ergon als winnaar uit de bus is gekomen, zou ermee te maken hebben dat het bedrijf in staat werd geacht de transactie snel te kunnen afronden, zodat het huidige management van Keesing zou kunnen aanblijven onder de nieuwe eigenaar.
Ook werd met Ergon een koper binnengehaald waar TMG-eigenaar Mediahuis vanuit de Belgische markt mee vertrouwd is. Met de overname heeft Ergon – dat actief is in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje – 70% van de aandelen in handen gekregen, de overige 30% is nog altijd eigendom van TMG.
De transactie wordt geschat op een waarde van €150 miljoen (inclusief schulden) en voor dit bedrag is het bedrijf ondergebracht in een samenwerkingsverband tussen Ergon en TMG, waarin TMG dus een belang van 30% neemt. Als minderheidsaandeelhouder zal de uitgever bovendien een zetel behouden in de raad van commissarissen van Keesing.
Het is de bedoeling dat de verkoop van de puzzeldochter binnen twee maanden vanaf de bekendmaking zal zijn afgerond. Het verkoopplan moet op een bijzondere vergadering nog wel worden goedgekeurd door de aandeelhouders, waartoe ook John de Mol behoort (30% van de aandelen). Doordat TMG het voor Keesing neergetelde geld zal gebruiken om de eigen schulden af te lossen, hoeven deze aandeelhouders geen superdividend te verwachten. De Mol heeft al laten weten het niet eens te zijn met de verkoop en ook de Vereniging van Effectenbezitters stelt zich kritisch op.
Dealmakers
Bij het overnameproces zijn diverse adviseurs betrokken geweest. Ergon Capital ontving M&A-advies van NIBC en Nielen Schuman. Namens NIBC werd de Brusselse investeerder bijgestaan door Ernst Berger, Mark Zuidema, Martijn Koning, Rosalinde Habermehl en Bart Rijksen. Namens Nielen Schuman waren dit Jan de Wilde, Marcel van de Wijdeven, Anouk van Dinteren en Derk Mulder. TMG ontving tijdens het traject ondersteuning van een team van ING Bank, bestaande uit Maurits Duynstee, Paul de Hek, Tim Boer, Volkan Kucuk en Kees Groenewegen.
Ook Linklaters en Baker & McKenzie leverden M&A-advies. Linklaters’ team bestond uit Jan Willem de Boer, Guido Portier, Jordi Wals, Joost Rompen, Vincent Gerlach, Maikel van Wissen, Carlet Stubenrouch, Mark Crawford en Gijs Smit. Baker & McKenzie stuurde Casper Banz, Dominique Maes, Kuif Klein Wassink, Martine van de Laar. Daarnaast verzorgden Uneke Dekkers en Klaas Kruijer van financieel communicatiebureau Citigate First Financial het PR-advies. Ten slotte verzorgde Roland Berger transaction support diensten.
TMG is volgens ingewijden ook nog op zoek naar een koper voor de kantoorpanden van het concern. Met de verkoop hiervan wil de uitgever van de Telegraaf, het Noordhollands Dagblad, Privé en GeenStijl nog eens €80 miljoen binnenhalen. Daarnaast zou het mediabedrijf ook bezig zijn een koper te zoeken voor dochter NewsMedia, waar Dumpert en GeenStijl onderdeel van uitmaken.
* D.C. Thomson & Co is tevens de voormalige werkgever van de recent opgestapte TMG-commissaris Annelies van den Belt.