Consortium investeert €10 miljoen in autodelen scale-up Snappcar
Autoverhuurbedrijf Europcar Group heeft samen met AutoBinck en startup studio Founders €10 miljoen geïnvesteerd in Snappcar, een app waarmee particulieren auto’s kunnen delen. Het kapitaal moet Snappcar helpen bij het behalen van de doelstelling om in de komende vijf jaar het aantal auto’s in Europese steden met vijf miljoen te verminderen. Voor Europcar Group vormt Snappcar een mooie aanvulling op het aanbod van mobiliteitsoplossingen.
Snappcar werd in 2011 opgericht in Utrecht en biedt autobezitters de mogelijkheid hun auto te verhuren tijdens de vele momenten waarop ze die niet zelf aan het gebruiken zijn. Onlangs werd bekendgemaakt dat een consortium – bestaande uit de Franse autoverhuurder Europcar Group, de Haagse autoverkoper AutoBinck en de Deense startup studio Founders – een bedrag van €10 miljoen heeft geïnvesteerd in Snappcar. In ruil hiervoor krijgt Europcar Group een minderheidsbelang van 20% in het bedrijf. AutoBinck investeerde voorheen al eens €2 miljoen in Snappcar en ook Founders was al eerder betrokken bij het bedrijf. Beide investeerders ontvangen een belang in Snappcar, maar het is onbekend hoe groot dat belang precies is. Wel is bekendgemaakt dat het driekoppige consortium bij elkaar opgeteld nog altijd geen meerderheidsbelang bezit in Snappcar.
Ambitieuze doelstelling
Momenteel is Snappcar gevestigd in Nederland, Denemarken en Zweden en heeft naar eigen zeggen in totaal 250.000 leden die samen 30.000 auto’s delen. De investering in Snappcar moet het bedrijf ondersteunen bij het behalen van de ambitieuze doelen die het zichzelf heeft gesteld – een ‘big hairy audacious goal’, zoals de scale-up het zelf verwoordt. Zo wil het bedrijf nog dit jaar uitbreiden naar twee of drie nieuwe steden en over anderhalf jaar wil het zelfs in zes andere Europese steden actief zijn. “Dat zou autonoom kunnen, maar ook met overnames”, aldus Snappcar-medeoprichter Victor van Tol. Eerder nam het bedrijf al het Deense Minbildinbil en het Zweedse Flexidrive over, die beiden ook actief zijn als autodeel-services.
Snappcar heeft zichzelf echter ook een meer idealistisch doel gesteld. Het is de bedoeling dat de snelle groei van het bedrijf ervoor zorgt dat het aantal auto’s in Europa in 2022 met 5 miljoen is afgenomen, zodat de CO2 uitstoot met miljoenen tonnen wordt teruggedrongen en er extra leefruimte ontstaat in steden. De gemiddelde auto staat volgens het bedrijf 23 uur per dag stil en Snappcar gaat met zijn autodeel propositie de strijd aan met deze inefficiëntie.
De injectie van €10 miljoen is niet de enige manier waarop het instappen van Europcar kan helpen bij het behalen van deze ambities. “Europcar brengt naast kapitaal ook kennis van de traditionele autoverhuurmarkt mee naar Snappcar”, zegt Van Tol hierover. Op momenten dat er geen Snappcars beschikbaar zijn, kan de dienst in de toekomst bijvoorbeeld ook de auto’s van Europcar aanwijzen. “Zo kun je elkaar helpen”, aldus Van Tol. Ook kan de investering helpen bij de uitrol van een verbeterde functionaliteit van de Snappcar-app, zoals de mogelijkheid om met deze app een auto te openen zodat je geen sleutel meer nodig hebt.
Europcar
Voor Europcar vormt Snappcar een waardevolle aanvulling die het Franse bedrijf verder zal helpen bij het behalen van zijn ambities. Europcar werd in 1949 opgericht in Parijs en is met een vloot van ongeveer 214.000 auto’s actief in meer dan 140 landen. Sinds 2006 maakt het bedrijf onderdeel uit van Eurazeo, een van de grootste beursgenoteerde investeringsmaatschappijen in Europa.
De autoverhuurder wil de komende jaren een wereldwijde leider worden op het gebied van mobiliteitsoplossingen. Europcar heeft grote verwachtingen ten aanzien van de toekomst van autodeel-concepten. Met de aanschaf van een belang in Snappcar breidt het bedrijf zijn portfolio uit op het gebied van betaalbare maatwerkoplossingen door klanten een aantrekkelijk alternatief voor het bezitten van een auto aan te bieden. De aankoop verliep via Europcar Lab, het onderdeel van het bedrijf dat zich bezighoudt met innovatie.
Dealmakers
Voor de totstandkoming van de deal schakelde Snappcar het Amsterdamse boutique adviesbureau Improved Corporate Finance in. Namens het bureau, dat financieel M&A-advies geeft, werd Snappcar bijgestaan door Frank Verbeek. Matthijs Ingen-Housz, oprichter van boutique law firm INGEN HOUSZ, zag voor de Utrechtse scale-up toe op het juridische gedeelte van de transactie.
Europcar werd begeleid door Rothschild & Co in de persoon van Corporate Finance-adviseur Matthieu Lattes en M&A-analist Guillaume Girardeau. Op juridisch vlak werd de autoverhuurder geholpen door een team van internationaal advocatenkantoor Hogan Lovells, onder leiding van Audrey Distler.