Onderzoek naar accountancy | administratie wensen van adviesbureaus

16 mei 2017 Consultancy.nl

Jessy Middelhoven, een student aan de Hogeschool van Amsterdam, voert momenteel onderzoek uit naar hoe accountantskantoren hun sales & marketing activiteiten richting consultancybureaus kunnen verbeteren.

Nederland telt ongeveer 100.000 organisatieadviesbureaus, die voor financieel advies veelal terugvallen op accountants. Grote adviesorganisaties laten hun administratie en boekhouding doorgaans verrichten door de grotere accountancykantoren in de markt, zoals de Big Four, BDO, Baker Tilly Berk, Grant Thornton of RSM. De middelgrote en kleinere bureaus kiezen veelal uit de meer dan 30.000 geregistreerde accountancykantoren in ons land.

Aan de andere kant van de medaille vormen consultancybureaus voor accountantskantoren een aantrekkelijke doelgroep. Volgens onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), mogen consultancybureaus zich zelfs kronen tot de meest waardevolle doelgroep voor accountants, om hun marketing & sales activiteiten op te richten. Uit de steekproef van de onderwijsinstelling kwam naar voren dat advieskantoren goed zijn voor 13% van de totale omzet van het gemiddelde accountancykantoor, 2% hoger dan partijen uit de bouwsector en 4% hoger dan ondernemingen uit de vastgoedbranche.

Tegelijkertijd is de vraag vanuit consultancybureaus naar accountancydiensten aan het veranderen. In een wereld waarin trends en ontwikkelingen elkaar in een steeds hoger tempo opvolgen, vragen adviseurs – naast de standaardeisen die zij aan hun huisaccountant stellen – steeds vaker om flexibele dienstverlening, die hen in staat stelt om agile (wendbaar) te kunnen opereren. Ook kijken partijen in toenemende mate naar de efficiency van hun accountingoplossingen – zo maken bijvoorbeeld nieuwe technologieën en hosting in de cloud betere analyses en dashboarding mogelijk. Voor snel groeiende consultancybureaus geldt dat zij er enorm veel waarde aan hechten wanneer zij hun activiteiten zonder al te veel (administratieve) moeite snel kunnen opschalen.

Onderzoek gelanceerd naar de accountancy wensen van adviesbureaus

Onderzoek naar accountancy wensen van adviesbureaus

Om te begrijpen hoe accountantskantoren hun werkzaamheden aan consultants verder kunnen verbeteren, besloot Hogeschool van Amsterdam student Jessy Middelhoven om haar Bachelorscriptie over dit onderwerp te schrijven. In een enquête met zeven vragen – die door de finance verantwoordelijken binnen consultancybureaus kan worden ingevuld – tracht ze er achter te komen wat adviesbureaus belangrijk vinden in de dienstverlening die zij afnemen van accountants- en administratiekantoren.

Stakeholders bij consultancybureaus die binnen de finance afdeling werkzaam zijn worden opgeroepen om deel te nemen aan de survey. “Door het invullen van deze enquête dragen respondenten bij aan een onderzoek naar belangrijke kenmerken voor accountants- of administratiekantoren, de administratieve-diensten die afgenomen worden door consultancybureaus en hoe consultancybureaus optimaal bediend kunnen worden door een accountants- of administratiekantoor”, licht Middelhoven toe, die werkzaam is bij het Amsterdamse BlinkLane Consulting en in het kader van haar opleiding stage loopt bij administratiekantoor Tol, Vork & Groeneveld uit Edam.

De enquête bevat zeven vragen en neemt maximaal 2 minuten in beslag. Deelnemen kan via deze link.

More on: BlinkLane Consulting
Netherlands
Company profile
BlinkLane Consulting is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

BlinkLane Consulting is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.