VODW zoekt 50 academici voor Data Science Talent Program
VODW heeft een nieuw programma gelanceerd waarin het bureau jonge talenten gaat opleiden tot data scientists. Het programma voorziet de young professionals van de skills die zij nodig hebben om succesvol te opereren in complexe omgevingen. De eerste acht deelnemers zijn inmiddels gestart met het zogeheten ‘Data Science Talent Program’, en de komende maanden start het bureau een zoektocht naar nog meer dan 40 andere talenten die aan het programma willen deelnemen.
Het marketingvak verandert razendsnel. Bedrijven staan voortdurend onder druk van toenemende wereldwijde concurrentie en de dreiging dat nieuwe innovatieve spelers de markt verstoren en herdefiniëren. Met het oog op deze ontwikkeling, is de tijd voorbij dat marketeers strategieën en roadmaps konden opstellen voor de lange termijn en deze op hun gemak konden uitvoeren. Tegenwoordig zijn snelheid, flexibiliteit en wendbaarheid van cruciaal belang om als marketeer mee te komen in de snelle veranderingen van de huidige markt.
Een van de grote trends op marketing gebied is de opkomst van data science. Volgens onderzoek van McKinsey & Company kan het succesvol inzetten van data analytics en big data miljarden toevoegen aan de wereldeconomie. Marketeers beschikken over gigantische hoeveelheden data en met de juiste technologie kunnen zij hieruit waardevolle inzichten halen voor hoe zij het beste met (potentiële) klanten in contact kunnen komen en de marketing-boodschap die zij hen zenden volledig op maat kunnen maken.
Door de snelgroeiende vraag naar data science vaardigheden, zal er naar verwachting in 2018 een tekort van meer dan 8.000 dataspecialisten zijn ontstaan. “Een data science specialist moet op veel verschillende terreinen kunnen werken in een vaak nieuwe rol. Goede data science specialisten beschikken over zowel analytische-, consultancy- als persoonlijke vaardigheden. Dit maakt het tot een uitdaging om echte talenten te vinden”, licht Patrick Ruijs, Managing Partner bij VODW, toe.
Het nijpende tekort aan talent vormt volgens Ruijs een bedreiging voor organisaties die hun data science capaciteiten uit willen breiden. “Om data op een succesvolle wijze in te kunnen zetten is het van groot belang dat je de juiste mensen op de goede plek hebt. En dat die mensen over de kennis, vaardigheden en ervaring beschikken die nodig zijn om data te vertalen naar nieuwe businessinzichten”, aldus Ruijs.
Het feit dat startende academisch talenten op de data analytics arbeidsmarkt te maken hebben met een structurele mismatch tussen hun vaardigheden en wat organisaties van data scientists verwachten, maakt het probleem alleen nog maar groter. “Startende talenten zijn nog onvoldoende toegerust om de essentiële taken die van hen gevraagd worden uit te voeren”, stelt Ruijs. Hij vervolgt: “Maar hetzelfde kan gezegd worden over de andere kant van de tafel.” Volgens de Managing Partner zijn bedrijven op hun beurt “nog onvoldoende in staat” om young professionals inhoudelijk goed te coachen op het gebied van data science.
Data Science Talent Program
Om de kloof in de markt te dichten heeft VODW besloten een speciaal programma te lanceren, waarin talenten in een periode van twee jaar worden klaargestoomd voor een toekomst in data science. Ruijs licht de keuze toe: “Wij signaleren dat onze opdrachtgevers een enorme urgentie voelen om veel meer te halen uit hun data. De reflex is dan om zo veel mogelijk talentvolle econometristen of wiskundigen binnen te halen om dit te realiseren. In de praktijk zien we echter dat men hiermee weliswaar kennis binnenhaalt, maar nog niet de competenties om die binnen een grote onderneming ook echt tot bloei te kunnen brengen. De toegevoegde waarde en daarmee de noodzakelijke versnelling blijft hierdoor te vaak uit. Dat is teleurstellend voor de werkgever en fnuikend voor de motivatie van de talentvolle data scientist.”
In het twee jaar durende programma worden de talenten begeleid door topmensen uit de beroepspraktijk, terwijl ze werken bij opdrachtgevers van VODW. Het adviesbureau, volgens managers een van de beste digital consultancybureaus van ons land, werkt doorgaans voor grote bedrijven – tot de klantenkring behoren onder meer corporates als Aegon, KPN, ING, NN en Ziggo, maar ook overheidsinstellingen zoals Bouwfonds en de Gemeente Amsterdam.
Deelnemers aan het programma worden onderdeel van een team en werken vier dagen in de week extern voor de opdrachtgever. Op de vijfde dag komen de jonge talenten samen bij VODW voor verdiepende trainingen en opleidingen. Naast technische vaardigheden zoals datatechnieken en tooling staat vooral het leren denken vanuit klantperspectief, inclusief soft skills, centraal. “Binnen een groot bedrijf moet je vanuit je functie als data-professional bovendien in staat zijn topmanagement te overtuigen. Daarom trainen we ook intensief op adviesvaardigheden en assertiviteit.”
Inmiddels is de eerste klas met acht talenten gestart. Ruijs vertelt dat VODW met het Data Science Talent Program (DTSP) grote ambities heeft. “Binnen een jaar willen we 50 jonge academici aannemen die het intensieve programma volgen.” Professionals die in aanmerking komen voor het programma zijn hoogopgeleid en hebben 0 tot 2 jaar werkervaring. Naast de juiste basis en een opvallende achtergrond, moeten zij vooral ook een passie hebben voor data science.
Voor de bedrijven die gebruik zullen maken van de talenten die deelnemen aan het programma voorziet Ruijs een duidelijke win-win situatie. “De opdrachtgever heeft een goed opgeleide professional tegen aantrekkelijke voorwaarden inclusief de ondersteuning van ervaren data science consultants van VODW.”
Na afronding van het programma mogen de talenten zich met recht een allround data-specialist noemen. “Na 2 jaar ben jij een breed inzetbare dataprofessional. Je werkt binnen ons vakgebied marketing. Je weet alles over de commerciële toepassingen van data. Ook data-tooling en data-technieken hebben voor jou geen geheimen. Daarnaast heb je een ‘sterke personal pitch’. Door je persoonlijkheid heb je impact op je omgeving”, beschrijft VODW.
De marketeer verandert mee
De lancering van het DTSP is volgens Ruijs een goed voorbeeld voor de manier waarop VODW meebeweegt met de veranderingen in het marketingvak en de adviesbranche. “Onze missie is om bedrijven te helpen om te innoveren en te versnellen. Dat beperkt zich al lang niet meer tot doorwrocht marketingadvies. We hebben ons ontwikkeld naar een volwaardig partner in klantgerichte innovatie en transformatie voor grote ondernemingen. Dat vereist een multidisciplinaire aanpak en continue verbreding en ontwikkeling van nieuwe competenties. Dit initiatief is daarvan een goed voorbeeld.”
Andere nieuwe initiatieven die het adviesbureau, dat gevestigd is in Leusden, de afgelopen tijd in het leven geroepen heeft omvatten onder meer de uitbreiding van zijn interim marketing praktijk, het opbouwen van nieuwe capaciteiten op het gebied van agile en scrum (“bij VODW werken we met competence leads, agile coaches, multidisciplinaire teams en we sprinten wat af”) en het aanbrengen van meer focus op training en ontwikkeling (“steeds vaker vragen onze opdrachtgevers niet meer om het vraagstuk voor ze op te lossen maar om ze te helpen om dat zelf te doen”).