Britse autoproducenten en OEM’s in onzekerheid na Brexit besluit
Britse autofabrieken en automotive leveranciers gaan, als gevolg van het Britse besluit om uit de Europese Unie te stappen, onzekere tijden tegemoet. Voor landen op het Europese vasteland, waaronder Duitsland en Nederland, zou deze onzekerheid juist goed kunnen uitpakken, stelt managementadviseur PA Consulting Group.
De automotive industrie in het Verenigd Koninkrijk heeft de afgelopen zes jaar een periode van aanzienlijke groei doorgemaakt. Vorig jaar groeide de productie van Britse autofabrieken met 5,2%, terwijl het aantal banen groeide met 3,15%. De omzet nam met 7,3% toe naar een totaal van £71,6 miljard. Dat blijkt uit een analyse van PA Consulting Group. Uit de data blijkt verder dat vorig jaar bijna een op de vijf geregistreerde nieuwe auto’s afkomstig is uit het Verenigd Koninkrijk. Het overgrote deel daarvan (ongeveer 1,2 miljoen auto’s) wordt geëxporteerd, waarvan meer dan de helft naar EU-lidstaten wordt verscheept.
Hoewel de UK vandaag de dag een van de hoofdrolspelers is op de Europese automarkt, lijkt het Brexit-besluit roet in het eten van de Britse autofabrikanten te gooien. De onzekerheid die Brexit heeft aangewakkerd, over onder meer de handel tussen de UK en de rest van Europa, heeft een negatieve impact op branche. PA voorspelt dat, als de huidige onzekerheid aanhoudt, het aanbod en de autoverkopen in het Verenigd Koninkrijk met 5% tot 10% kunnen teruglopen – terwijl volgens ander onderzoek dit jaar de autoverkoop wereldwijd zal stijgen naar 88 miljoen voertuigen. Dit zou betekenen dat de Britse autobranche waarschijnlijk marktaandeel zal verliezen ten opzichte van andere markten.
Bovendien zorgt de onzekerheid in het Verenigd Koninkrijk er voor dat een deel van de industrie in de komende twaalf maanden het risico loopt om investeringen mis te lopen. Autotechnologie maakt anno 2016 grote veranderingen door, met name door de opkomst van elektrisch of hybride aangedreven voertuigen, connectivity en zelfrijdende auto's. De auto-industrie staat aan de vooravond van een aantal grote investeringen om op deze technologische ontwikkelingen in te spelen, maar regio’s waarvan onduidelijk is hoe gunstig het economisch klimaat daar voor de branche zal blijven, lopen volgens de onderzoekers het risico te worden overgeslagen. Buitenlandse autofabrikanten zullen er vanwege de onzekerheid eerder voor kiezen om hun geplande investeringen in de UK toch te verplaatsen naar hun andere productielocaties.
Tim Lawrence, hoofd maakindustrie bij PA Consulting Group, vertelt: “Het gebrek aan zekerheid over de tarieven plaatst een vraagteken boven de toekomst van een groot aantal Britse fabrieken en de werkgelegenheid.” PA heeft daarom de risico’s per autofabrikant (OEM – Original Equipment Manufacturer) in kaart gebracht, en de bedrijven onderverdeeld in drie categorieën. Volgens de analyse lopen de Britse autofabrieken van Honda en Toyota de grootste risico’s, aangezien zij in grote mate afhankelijk zijn van export naar de rest van Europa en relatief lage marges en winstgevendheid kennen. “De bedrijven zullen in de komende twee a drie jaar essentiële investeringsbeslissingen moeten maken, terwijl er dan mogelijk nog onduidelijkheid bestaat over de nieuwe handelsafspraken na de Brexit”, aldus Lawrence.
Ongeacht het verloop van de onderhandelingen met Europa, zal de Brexit volgens PA voor typisch Britse merken als Aston Martin, Bentley en Jaguar Land Rover (JLR) waarschijnlijk grotendeels zonder gevolgen blijven. Hoewel deze merken sterk afhankelijk zijn van verkoop op de Europese markt, zijn hun productielijnen geconcentreerd in Groot-Brittannië.
Tussen deze twee groepen zit een middengroep, bestaande uit Mini, Nissan en Vauxhall. Voor deze groep automerken zijn de gevolgen moeilijker in te schatten. “Deze merken hebben weliswaar sterke Britse wortels, maar hebben ook uitwijkmogelijkheden naar het Europese vasteland”, vertelt Lawrence. Zo zou BMW de productie van Mini’s kunnen overbrengen naar Nederland, waar het bedrijf in 2014 een nieuwe productielijn is begonnen bij VDL NedCar in Born. Sinds november 2015 produceert VDL NedCar ook Mini Cabrio’s, een indicatie dat moedermaatschappij BMW in elk geval vertrouwen heeft in de productiecapaciteit van Born.
Als de autofabrikanten besluiten om hun productie uit de UK weg te trekken, zal dat een harde klap zijn voor de automotive industrie van het land. Zo zijn Japanse merken Honda en Toyota, de twee spelers die het meest risico lopen, samen goed voor maar liefst 20% van de totale Britse productie van personenvoertuigen. Maar niet alleen voor de branche zal dit een negatieve ontwikkeling zijn, legt Lawrence uit: “Omdat de investeringen in de supply chain meebewegen met de productievolumes van de OEM’s, zullen de economische gevolgen voor de werkgelegenheid in het Verenigd Koninkrijk ook buiten de auto-industrie voelbaar zijn. Een gebrek aan buitenlandse investeringen in nieuwe technologieën, zoals de autonome en elektrische voertuigen, kan een lange termijn impact hebben op de concurrentiepositie van de Britse autobranche.”
Aangezien investeringen vaak twee tot vijf jaar van te voren worden gepland, geeft Lawrence aan dat hij niet verwacht dat fabrikanten eerder gemaakte investeringsbeslissingen direct zullen terugdraaien. Maar de besluiten die in de komende twaalf maanden worden gemaakt worden wel beïnvloed, waarvan de effecten waarschijnlijk vanaf 2018 zichtbaar zullen gaan worden.
Milieuboetes
Uit een ander recent onderzoek van PA’s automotive tak blijkt dat verschillende Europese autofabrikanten worstelen met het naleven van nieuwe milieuwetten die de Europese Unie in 2021 zal invoeren. Als zij niet voor die tijd de CO2-uitstoot van hun modellen omlaag weten te brengen riskeren zij boetes van tot wel €2 miljard. Jaguar Land Rover, BMW, Volkswagen, Daimler, GM en Ford zijn volgens het onderzoek de spelers die het meest risico lopen op een boete.
Gerelateerd: Recordwinst voor toeleveranciers van automotive industrie.