Markt voor zelfrijdende auto's kampt met steeds meer concurrentie

26 september 2016 Consultancy.nl

De concurrentie in de race om de ontwikkeling van de zelfrijdende auto neemt toe. Japanse, Zuid-Koreaanse en Chinese autofabrikanten bouwen bij de massaproductie van hun modellen steeds meer geautomatiseerde functies in. Toch lopen de Duitsers en Amerikanen nog steeds voorop.

Zelfrijdende auto’s beloven hun bestuurders te voorzien van een verzameling van voordelen en functionaliteiten, waaronder meer veiligheid door verbeterde remmen en het overnemen van vervelende handelingen als parkeren en filerijden. De technologie voor het automatiseren van voertuigen krijgt veel aandacht van een grote groep stakeholders in de automotive branche, en met het tempo waarop er in de technologie geïnvesteerd wordt verwacht men dat er tegen 2025 volledig zelfrijdende auto’s op de markt zullen verschijnen. De effecten van de introductie van volledig geautomatiseerde voertuigen zullen groot zijn, met voorspellingen van analisten die wijzen op een 90% afname van het aantal ongelukken, 80% reductie van het brandstofgebruik en een afname van het aantal auto’s op de weg met 60% (als gevolg van meer gebruik van de aanwezige voertuigen, die nu 95% van de tijd stilstaan).

In een nieuw onderzoek van Roland Berger in samenwerking met het Onderzoeksinstituut voor de Automobielsector (fka) in Aken, analyseren de onderzoekers de technologische vooruitgang die autofabrikanten het afgelopen jaar hebben geboekt op het gebied van zelfsturende voertuigen, ofwel ‘autonomous driving’.

AV Index of industry and market

Uit het onderzoek blijkt dat Duitsland zich over de hele linie marktleider mag noemen. Het land is voornamelijk sterk, ten opzichte van andere landen, op het gebied van de beschikbaarheid van functionaliteiten. Ook blijven de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s sterk in Duitsland, net als in de VS maar bijvoorbeeld veel sterker dan in Zweden, die op de derde plek volgt. De Verenigde Staten tonen zich vooral sterk op het gebied van aanwezige expertise en de volwassenheid van onderzoeksfaciliteiten. Zweden scoort vooral hoog door de relatief hoge penetratie van voertuigen met zelfrijdende technologieën, en door de kracht van zijn onderzoeksactiviteiten.

De drie koplopers hebben een voorsprong op hun concurrenten, omdat ze al geruime tijd diverse geautomatiseerde functies inbouwen tijdens de massaproductie van hun modellen. Die voorsprong slinkt echter rap nu steeds meer autofabrikanten geautomatiseerde functies inbouwen. Zo leveren Toyota en Tesla tegenwoordig standaard elektronische remassistentie mee in voor hun Amerikaanse modellen. Kia en Hyundai, die zich tot dusverre nauwelijks hadden geroerd op dit gebied, testen prototypes in de Verenigde Staten en Zuid-Korea en Chinese fabrikanten als Changan en BAIC hebben onlangs ook enkele prototypes geïntroduceerd.

Volgens René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam, wordt de markt voor de (gedeeltelijk) zelfrijdende auto steeds dynamischer. “Een ontwikkeling die alleen maar doorzet als niet-traditionele spelers en startups zich op de markt begeven, of door overnames en samenwerkingsverbanden van techbedrijven en gevestigde fabrikanten.” 

AV Index Q3 2016

Connectiviteit

Onderzoek en ontwikkeling op het gebied van zelfrijdende auto’s kan in vrijwel alle landen op forse subsidies rekenen. Er zijn wel grote verschillen in aanpak, vooral wat betreft de technologie die auto’s moet verbinden met infrastructuur. De VS en Japan concentreren zich op het ontwikkelen van zogeheten Dedicated Short Range Communication (DSRC), die gebruik maakt van radiofrequenties. Europa zet in op het gebruik van het mobiele netwerk. De regio verwacht de huidige bandbreedteproblemen vanaf 2020 op te lossen met 5G. Casper Veenman, principal van Roland Berger Nederland: “Door het ontbreken van wereldwijde standaarden is dit een van de moeilijkste vraagstukken voor autofabrikanten bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.” 

Recent onderzoek van Roland Berger laat zien dat toeleveranciers van de automotive branche een goed jaar achter de rug hebben. Hoewel de winstgevendheid over de hele linie is gestegen, naar gemiddeld 7%, presteren niet alle regio’s even goed – het zijn vooral Noord-Amerika en Europa die bovengemiddelde marges behalen. 

Gerelateerd: Zelfrijdende auto beïnvloedt gemeentelijk mobiliteitsbeleid.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over