Markt voor zelfrijdende auto's kampt met steeds meer concurrentie
De concurrentie in de race om de ontwikkeling van de zelfrijdende auto neemt toe. Japanse, Zuid-Koreaanse en Chinese autofabrikanten bouwen bij de massaproductie van hun modellen steeds meer geautomatiseerde functies in. Toch lopen de Duitsers en Amerikanen nog steeds voorop.
Zelfrijdende auto’s beloven hun bestuurders te voorzien van een verzameling van voordelen en functionaliteiten, waaronder meer veiligheid door verbeterde remmen en het overnemen van vervelende handelingen als parkeren en filerijden. De technologie voor het automatiseren van voertuigen krijgt veel aandacht van een grote groep stakeholders in de automotive branche, en met het tempo waarop er in de technologie geïnvesteerd wordt verwacht men dat er tegen 2025 volledig zelfrijdende auto’s op de markt zullen verschijnen. De effecten van de introductie van volledig geautomatiseerde voertuigen zullen groot zijn, met voorspellingen van analisten die wijzen op een 90% afname van het aantal ongelukken, 80% reductie van het brandstofgebruik en een afname van het aantal auto’s op de weg met 60% (als gevolg van meer gebruik van de aanwezige voertuigen, die nu 95% van de tijd stilstaan).
In een nieuw onderzoek van Roland Berger in samenwerking met het Onderzoeksinstituut voor de Automobielsector (fka) in Aken, analyseren de onderzoekers de technologische vooruitgang die autofabrikanten het afgelopen jaar hebben geboekt op het gebied van zelfsturende voertuigen, ofwel ‘autonomous driving’.
Uit het onderzoek blijkt dat Duitsland zich over de hele linie marktleider mag noemen. Het land is voornamelijk sterk, ten opzichte van andere landen, op het gebied van de beschikbaarheid van functionaliteiten. Ook blijven de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s sterk in Duitsland, net als in de VS maar bijvoorbeeld veel sterker dan in Zweden, die op de derde plek volgt. De Verenigde Staten tonen zich vooral sterk op het gebied van aanwezige expertise en de volwassenheid van onderzoeksfaciliteiten. Zweden scoort vooral hoog door de relatief hoge penetratie van voertuigen met zelfrijdende technologieën, en door de kracht van zijn onderzoeksactiviteiten.
De drie koplopers hebben een voorsprong op hun concurrenten, omdat ze al geruime tijd diverse geautomatiseerde functies inbouwen tijdens de massaproductie van hun modellen. Die voorsprong slinkt echter rap nu steeds meer autofabrikanten geautomatiseerde functies inbouwen. Zo leveren Toyota en Tesla tegenwoordig standaard elektronische remassistentie mee in voor hun Amerikaanse modellen. Kia en Hyundai, die zich tot dusverre nauwelijks hadden geroerd op dit gebied, testen prototypes in de Verenigde Staten en Zuid-Korea en Chinese fabrikanten als Changan en BAIC hebben onlangs ook enkele prototypes geïntroduceerd.
Volgens René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam, wordt de markt voor de (gedeeltelijk) zelfrijdende auto steeds dynamischer. “Een ontwikkeling die alleen maar doorzet als niet-traditionele spelers en startups zich op de markt begeven, of door overnames en samenwerkingsverbanden van techbedrijven en gevestigde fabrikanten.”
Connectiviteit
Onderzoek en ontwikkeling op het gebied van zelfrijdende auto’s kan in vrijwel alle landen op forse subsidies rekenen. Er zijn wel grote verschillen in aanpak, vooral wat betreft de technologie die auto’s moet verbinden met infrastructuur. De VS en Japan concentreren zich op het ontwikkelen van zogeheten Dedicated Short Range Communication (DSRC), die gebruik maakt van radiofrequenties. Europa zet in op het gebruik van het mobiele netwerk. De regio verwacht de huidige bandbreedteproblemen vanaf 2020 op te lossen met 5G. Casper Veenman, principal van Roland Berger Nederland: “Door het ontbreken van wereldwijde standaarden is dit een van de moeilijkste vraagstukken voor autofabrikanten bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.”
Recent onderzoek van Roland Berger laat zien dat toeleveranciers van de automotive branche een goed jaar achter de rug hebben. Hoewel de winstgevendheid over de hele linie is gestegen, naar gemiddeld 7%, presteren niet alle regio’s even goed – het zijn vooral Noord-Amerika en Europa die bovengemiddelde marges behalen.
Gerelateerd: Zelfrijdende auto beïnvloedt gemeentelijk mobiliteitsbeleid.