Markt voor zelfrijdende auto bereikt 77 miljard in 2035

08 juni 2015 Consultancy.nl

De wereldwijde markt voor autonome – of zelfrijdende – auto’s zal tegen 2025 $42 miljard waard zijn, en tegen 2035 zelfs $77 miljard. Dat voorspelt The Boston Consulting Group op basis van recent onderzoek. De vraag naar autonome auto’s wordt vooral gestuwd door verbetering van veiligheid, lagere verzekeringspremies en een prettigere berijdersbeleving.

Autonome voertuigen van verschillende soorten en maten zijn hard op weg om hun entree op onze wegen te maken. Niet alleen autofabrikanten als Toyota, Volkswagen, Audi en BMW steken veel van hun R&D middelen in het ontwikkelen van de nieuwe technologie, maar ook tech giganten zoals Google. Er wordt hard gewerkt aan zowel geheel autonome auto’s, die voor het grootste deel zichzelf zullen kunnen besturen, als deels autonome auto’s, die verschillende functies en handelingen van de menselijke bestuurder overnemen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan automatisch rijden tijdens filesituaties, en een autopilootfunctie voor eenbaanswegen of voor in stedelijke omgevingen.

Global market for autonomous cars

In een recent rapport van The Boston Consulting Group (BCG), getiteld ‘Revolution in the Driver’s Seat’, keken de onderzoekers naar de markt voor zelfrijdende auto’s en doen voorspellingen over de ontwikkeling daarvan tot 2035. De studie is gebaseerd op een marktanalyse in combinatie met een surveyonderzoek onder 1.500 consumenten.

Uit hun voorspelling blijkt dat de markt voor autonome auto’s big business gaat worden. De waarde van de markt voor deels en geheel autonome voertuigen groeit naar $42 miljard in 2025 en zal nog tien jaar later zo’n $77 miljard waard zijn. In de komende tien jaar zullen deels autonome auto’s een marktaandeel veroveren van 12%, terwijl de technologie voor geheel zelfrijdende auto’s nog iets verder weg is en tegen die tijd slechts 0,5% van de auto’s zichzelf bestuurt. Tegen 2035 stijgt dit percentage echter naar 10% en ook het marktaandeel van de deels autonome auto’s neemt toe – een verwacht 15% over 20 jaar.

De sterke groei in de markt de komende 20 jaar wordt voornamelijk aangestuwd door drie factoren: veel consumenten zijn positief over de nieuwe technologie, autobestuurders zijn bereid meer te betalen voor de voordelen van zelfrijdende auto’s en tot slot de automotive sector gaat stevige investeringen doen om autonome auto’s naar de markt te brengen.

Willingness of consumers to buy autonomous cars

Consumentensentiment
25% van de respondenten geeft aan zeer waarschijnlijk het kopen van een deels autonoom voertuig te overwegen, en 30% overweegt dit waarschijnlijk. In de geheel autonome voertuigen is iets minder interesse. 23% zegt zeer waarschijnlijk te zullen overwegen een geheel autonoom voertuig aan te schaffen, terwijl 21% het waarschijnlijk vind dat zij over een nieuwe autonome auto zullen nadenken.

Ten opzichte van deels autonome auto’s zijn er in de geheel autonome categorie aanzienlijk meer mensen die het onwaarschijnlijk of zeer onwaarschijnlijk vinden dat zij aanschaf van de nieuwe technologie zullen overwegen – 15% en 20% respectievelijk. De zaken waar consumenten zich zorgen over maken bij de transitie naar de nieuwe technologie zijn de betrouwbaarheid, cybersecurity, en onzekerheid over hoe de autonome voertuigen reageren op ander verkeer op de weg.

Willingness to pay more

Meer betalen
Niet alleen zijn relatief veel respondenten geïnteresseerd in de nieuwe technologie, maar veel zijn ook bereid om aanzienlijk meer te betalen voor een nieuwe zelfrijdende auto als zij zelf minder hoeven te doen om de auto te besturen. Zo zou van de 67% van de respondenten die geïnteresseerd zijn in de aanschaf van een deels autonome auto, 54% daar meer voor willen betalen, waarvan 14% meer dan $5.000 zou neertellen voor de upgrade naar deels autonoom. Ter vergelijking, voor de zelf-inparkeren functie van veel nieuwe auto’s nu wil slechts 8% van de 67% geïnteresseerden meer dan $5.000 betalen, terwijl 28% niet meer dan $1.000 daarvoor zou betalen.

The top three reasons to buy a partially autonomous car

De drijfveren om een deels of geheel zelfrijdende auto te kopen tonen veel overeenkomsten. De belangrijkste reden van veel respondenten om over te gaan tot aanschaf zijn het verlagen van verzekeringspremies en veiligere auto- en snelwegen. Verbeteringen in efficiëntie staat op de vierde plek voor deels autonome auto’s en op de zevende plaats voor geheel autonome voertuigen.

The top three reasons to buy a fully autonomous car

Onlangs deed ook Roland Berger onderzoek naar de autonome automarkt en voorspelde dat de markt in 2030 een omvang zal bereiken van tussen de $40 en $60 miljard.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius it's public ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup