Quickscan brengt complexiteit van verandervraagstuk in kaart

06 oktober 2016 Consultancy.nl

Novius heeft een quickscan ontwikkeld waarmee managers binnen tien minuten inzicht krijgen in de complexiteit van hun verandervraagstuk.

Er is altijd veel discussie geweest in managementland over hoeveel verandertrajecten er nu slagen of mislukken. Volgens sommigen ligt het percentage mislukte trajecten op 50%, anderen spreken zelfs over 70%. De afgelopen jaren zijn er tal van studies op dit gebied uitgevoerd, waaruit blijkt dat de slagingskans van een verandertraject sterk daalt naarmate de complexiteit toeneemt. Zo komt bijvoorbeeld uit een onderzoek van hoogleraar Steven ten Have* naar voren dat eenvoudige verandertrajecten doorgaans een slagingspercentage van 80% hebben, strategie-implementaties in minder dan 60% van de gevallen als succes worden bestempeld, terwijl cultuurverandertrajecten een faalkans van maar liefst 80% kennen.

Over de belangrijkste succes- en faalfactoren bij verandertrajecten zijn er boekenkasten vol geschreven. Een van de belangrijkste bevindingen uit al die onderzoeken is dat een goede voorbereiding van een verandertraject kan leiden tot significante vergroting van de slagingskans. Zo komt bijvoorbeeld uit een recent onderzoek van Sioo, waarin veel verandertrajecten met elkaar zijn vergeleken, naar voren dat goed-doordachte verandertrajecten vaker leiden tot succes. “De meeste winst zit dus aan de voorkant: in de voorbereiding van het traject”, concludeerden de onderzoekers.

Een belangrijke vraag die hierbij komt kijken is: Hoe kunnen managers ervoor zorgen dat naar alle relevante aspecten wordt gekeken alvorens een verandertraject daadwerkelijk te starten? Transities worden namelijk steeds complexer en zijn steeds vaker multidisciplinair van aard. Bovendien wordt ook het speelveld van verandertrajecten dynamischer en complexer. “Er spelen soms zo veel aspecten in een verandertraject dat managers door de bomen het bos niet meer zien”, vertelt Ton Derkx, Senior Consultant bij Novius, een organisatieadviesbureau dat zich specialiseert in vraagstukken op het snijvlak van business en ICT.

Quickscan

De Veranderdiagnose | Quickscan

Om managers meer structuur te bieden in het aanpakken van verandervraagstukken biedt Novius de Veranderdiagnose aan. Deze diagnose geeft managers inzicht in de belangrijkste karakteristieken van hun verandervraagstuk en levert op basis van dit inzicht een advies over de meest geschikte aanpak voor hun verandertraject. De diagnose kan worden toegepast op een verandervraagstuk waarvoor al een project of een programma is gestart of is ingepland maar kan ook van waarde zijn voor een vraagstuk dat zich nog in de ideefase bevindt of waarvoor momenteel een haalbaarheidsstudie loopt. 

Naast de veranderdiagnose biedt Novius managers ook een quickscan aan waarmee ze een antwoord krijgen op de vraag: ‘Hoe complex is dit verandervraagstuk nu eigenlijk?’. Na het invullen van deze quickscan, die zo’n tien minuten in beslag neemt, ontvangen deelnemers binnen twee werkdagen de resultaten gratis per e-mail. In de quickscan worden vragen gesteld gecentreerd rondom acht belangrijke kenmerken van een verandervraagstuk – waaronder de veranderbreedte en -diepte van het vraagstuk, de veranderurgentie, de veranderbereidheid en het verandervermogen van de organisatie waarbinnen de verandering zal worden doorgevoerd. 

Door de complete quickscan in te vullen krijgen managers inzicht in de complexiteit van het verandervraagstuk als geheel, maar ook in de complexiteit van alle acht afzonderlijk gemeten aspecten. De uiteindelijke complexiteitscore die daaruit naar voren komt, geeft een indicatie van de moeilijkheid van het verandervraagstuk: hoe hoger de score hoe meer aanvullende interventies en maatregelen nodig zijn om het verandertraject succesvol te kunnen realiseren.

Kenmerken van een verandervraagstuk

De quickscan is een eerste stap binnen de Novius Veranderdiagnose, waarmee managers volgens het adviesbureau waardevolle inzichten kunnen opdoen die kunnen helpen bepalen hoe een vervolgtraject van een verandertraject er uit moet komen te zien. “Door een gezamenlijk beeld van de aard, omvang en complexiteit van de beoogde verandering te creëren kan de meest geschikte veranderaanpak worden vormgegeven die zorgt voor de hoogste slagingskans”, legt Ton Derkx uit.

Op basis van alle eerste inzichten en de voorgestelde veranderaanpak kunnen adviseurs van Novius managers vervolgens ook ondersteuning bieden in het begeleiden en besturen van het verandertraject zelf, of door via de Novius Academy diverse vaardigheidstrainingen en opleidingsmogelijkheden aan te bieden.

* Steven ten Have is hoogleraar Strategie en Verandering aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Ook zijn broer Wouter ten Have werd onlangs aangesteld als hoogleraar aan de VU. Samen richtten de broers in 2004 adviesbureau TEN HAVE Change Management op. 


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup